BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Indulhat az állami tesztpálya

Az egész magyar járműipar megérezheti annak a független tesztpályának a hatását, amelynek építéséről nemrég állapodott meg az NGM Zalaegerszeg városával.

Zalaegerszeg önkormányzata biztosítja a 35 milliárd forintos beruházással létrehozandó járműipari tesztpályához szükséges földterületet és ingatlanokat, illetve vállalja ezek közművesítését – erről állapodott meg a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a felügyelete alá tartozó Autóipari Próbapálya Zala Kft. az önkormányzattal. 

Speciális fejlesztési célú infrastruktúráról van szó, amely nemcsak a személyautó-ipar, hanem a busz- és a teherautógyártók kiszolgálására is alkalmas lesz – magyarázta a Világgazdaságnak a nemrég bejegyzett kft. ügyvezetője, Háry András. A pálya a hagyományos járműdinamikai teszteket kombinálja az önvezető járművekével. Minden olyan helyzetet szimulálni kell, amely vezetés közben előfordulhat, így például 400-500 méteres aszfaltkörön a sodródási, vezetési tulajdonságokat mérik majd, illetve nyolc-tíz egymás mellett futó, különböző felületű aszfalton tesztelik, hogyan viselkedik a jármű. Az autonóm járművek még maguk is fejlesztés alatt állnak, a tesztelésükhöz szükséges módszerek, infrastruktúra pedig további innovációt igényel.

Nem autógyári tesztpályát készítenek – hangsúlyozta Háry András –, olyannal rendelkeznek a nagy autógyártók, és ezeket használják a gyárak és a beszállítóik is. A zalaegerszegi tesztpálya a független, több márkának szállító, alkatrészeket, berendezéseket előállító cégeknek lehet ideális. A keresletet Háry optimistán ítéli meg: Európában a hagyományos tesztpályák tele vannak, az elmúlt 10-15 évben nem volt ilyen fejlesztés, miközben dinamikusan fejlődött a járműipar. Ráadásul éppen technológiaváltás zajlik, megjelentek az elektromos, illetve az önvezető autók, így a legjobbkor lép be a magyar tesztpálya.

A beruházás a műszaki előkészítésnél tart. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter múlt heti bejelentése szerint két ütemben valósul meg: 2017-ig megépül három hagyományos járműdinamikai tesztelem, illetve az autonóm járművek tesztelésére alkalmas részek a kiszolgálóépületekkel együtt. A nagy sebességű oválpálya 2018 és 2020 között készül el.

Az Audi is gyanús

A motorok emissziós értékeinek manipulálására alkalmas szoftverfunkcióra bukkant a kaliforniai CARB környezetvédelmi hivatal az Audinál – írta a német Bild am Sonntag. A lap információi szerint a V6-os motorral és automata sebességváltóval rendelkező Audi modelleknél a motorvezérlő szoftver a kormány mozgása alapján felismeri, hogy az autó tesztpadon áll-e, vagy sem, és ahhoz igazítja az üzemmódot. A CARB birtokába került vállalati dokumentumok szerint az Audi évek óta alkalmazza a tesztüzemmód felismerésének ezt a módját Európában is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.