BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Villanyautókban még elég gyengén muzsikálunk

Mutatóban található egyelőre villanyautó Magyarországon, de ezen segíthet a már pályázható, maximum 1,5 millió forintos állami támogatás. Önvezető autónk a kanyarban sincs, de tesztpályánk hamarosan lesz hozzá Zalában

Nem lesz nehéz felturbózni az alternatív hajtású autók eladását a múlt csütörtöktől élő, legfeljebb 1,5 millió forintos vissza nem térítendő állami támogatás révén, hiszen a bázis rettenetesen alacsony Magyarországon. Az európai járműgyártók szakmai szövetsége (ACEA) által közreadott, friss statisztika szerint a nálunk idén eladott villanyautók és a fali konnektorról is tölthető plug-in hibridek együttes száma összesen 234 darab, szemben az egy évvel korábbi 89-cel. Ez jelentősnek tűnő, 163 százalékos bővülést takar, de az alacsony darabszám miatt ebből messzemenő következtetéseket nem érdemes levonni. Uniós szinten 105,2 ezer alternatív hajtású autót adtak el a januártól szeptember végéig tartó időszakban, ez forradalminak semmiképp sem tekinthető, 19 százalékos gyarapodásnak felel meg. A tisztán árammal hajtott autókból 45,4 ezer kelt el, a plug-in hidridekból 13 ezerrel több.

Magyarországon fordított a helyzet: villanyautóból az idén szeptemberig 121, plug-in hibridből 113 kapott zöld rendszámot. A rendelkezésre álló, pályázható, 2 milliárd forintos állami keret legkevesebb 1133 autó támogatására elegendő, bár kimerülése esetén annak kipótlását már előrevetítette a nemzetgazdasági tárca.

Európában a tisztán villanyautók iránti kereslet Norvégiában a legnagyobb, ott 17,5 ezret helyeztek üzembe belőlük csak az idén. A második helyen 16,1 ezerrel stabilan a franciák állnak, őket a németek követik 7,7 ezres darabszámmal.

S bár egyelőre önvezető autók híján nincs mit tesztelnünk, ez nem tántoríthatja el a kormányt attól, hogy megépítse Zalában a régió első és egyetlen nagy tesztpályáját. Autóipari Próbapálya Zala Kft. néven új társaságot alapított a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. A 3 millió forint törzstőkével bejegyzett állami kft. székhelyeként a Nemzetgazdasági Minisztériumot, fióktelepeként egy zalaegerszegi címet jelölték meg. Ügyvezetője Háry András lett, akit 2014 végén a kis- és középvállalkozások duális felsőfokú képzéseinek összehangolásáért felelős miniszteri biztossá neveztek ki.

Idén májusban jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök, hogy járműipari tesztpálya építéséről döntött a kormány. Vezető nélküli, önjáró járművek tesztelésére is alkalmas, 250 hektáros pályáról volt szó Zalaegerszegen, amelyhez hasonló nem található Magyarország ötszáz kilométeres körzetében a közép-európai térségben. A tervezett központ benzinkutakkal, szállodával és egyéb kiszolgálólétesítményekkel kiegészülve épülne, amelyben a térség országaiban működő járműgyártók tesztelhetnék autóikat. Az óriás beruházás költségét 40 milliárd forintra tette akkor Vigh László, a körzet fideszes országgyűlési képviselője, amelyből 35 milliárd lenne az állami forrás.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.