Nem lesz nehéz felturbózni az alternatív hajtású autók eladását a múlt csütörtöktől élő, legfeljebb 1,5 millió forintos vissza nem térítendő állami támogatás révén, hiszen a bázis rettenetesen alacsony Magyarországon. Az európai járműgyártók szakmai szövetsége (ACEA) által közreadott, friss statisztika szerint a nálunk idén eladott villanyautók és a fali konnektorról is tölthető plug-in hibridek együttes száma összesen 234 darab, szemben az egy évvel korábbi 89-cel. Ez jelentősnek tűnő, 163 százalékos bővülést takar, de az alacsony darabszám miatt ebből messzemenő következtetéseket nem érdemes levonni. Uniós szinten 105,2 ezer alternatív hajtású autót adtak el a januártól szeptember végéig tartó időszakban, ez forradalminak semmiképp sem tekinthető, 19 százalékos gyarapodásnak felel meg. A tisztán árammal hajtott autókból 45,4 ezer kelt el, a plug-in hidridekból 13 ezerrel több.
Magyarországon fordított a helyzet: villanyautóból az idén szeptemberig 121, plug-in hibridből 113 kapott zöld rendszámot. A rendelkezésre álló, pályázható, 2 milliárd forintos állami keret legkevesebb 1133 autó támogatására elegendő, bár kimerülése esetén annak kipótlását már előrevetítette a nemzetgazdasági tárca.
Európában a tisztán villanyautók iránti kereslet Norvégiában a legnagyobb, ott 17,5 ezret helyeztek üzembe belőlük csak az idén. A második helyen 16,1 ezerrel stabilan a franciák állnak, őket a németek követik 7,7 ezres darabszámmal.
S bár egyelőre önvezető autók híján nincs mit tesztelnünk, ez nem tántoríthatja el a kormányt attól, hogy megépítse Zalában a régió első és egyetlen nagy tesztpályáját. Autóipari Próbapálya Zala Kft. néven új társaságot alapított a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. A 3 millió forint törzstőkével bejegyzett állami kft. székhelyeként a Nemzetgazdasági Minisztériumot, fióktelepeként egy zalaegerszegi címet jelölték meg. Ügyvezetője Háry András lett, akit 2014 végén a kis- és középvállalkozások duális felsőfokú képzéseinek összehangolásáért felelős miniszteri biztossá neveztek ki.
Idén májusban jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök, hogy járműipari tesztpálya építéséről döntött a kormány. Vezető nélküli, önjáró járművek tesztelésére is alkalmas, 250 hektáros pályáról volt szó Zalaegerszegen, amelyhez hasonló nem található Magyarország ötszáz kilométeres körzetében a közép-európai térségben. A tervezett központ benzinkutakkal, szállodával és egyéb kiszolgálólétesítményekkel kiegészülve épülne, amelyben a térség országaiban működő járműgyártók tesztelhetnék autóikat. Az óriás beruházás költségét 40 milliárd forintra tette akkor Vigh László, a körzet fideszes országgyűlési képviselője, amelyből 35 milliárd lenne az állami forrás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.