Aero-Idag Kft. néven alapított közös társaságot az International Defense & Aerospace Group LLC az Aerotechnika M&T Zrt.-vel. Az előbbi társaság delaware-i bejegyzésű, az utóbbi pedig a légi szállítást kiegészítő szolgáltatást végző cég Takács Miklós érdekeltségébe tartozik. Takács nem reagált a Világgazdaság megkeresésére, piaci információk szerint azonban a honvédségi szállítógépek beszerzésével függhet össze a cégalapítás. A hárommillió forint törzstőkéjű Aero-Idag főtevékenységként mindenesetre a gép-, hajó-, repülőgépügynöki nagykereskedelmet jelölte meg.
Néhány hete Orosz Zoltán altábornagy, vezérkari főnökhelyettes az M1-híradóban beszélt arról, hogy megértek a cserére a honvédség mintegy negyvenéves An–26 típusú repülőgépei. Könnyű és közepes kategóriát említett, azzal, hogy mindkettőben 3-5 gép beszerzése jöhet szóba. Az ügylet a védelmi és biztonsági célú beszerzésekről szóló jogszabály alól is mentesítést kapott – ez az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottsága elnökének, Kósa Lajosnak a bejelentéséből derült ki. A Magyar Nemzet úgy tudja, hogy három, az An–26-osok felváltását célzó harcászati gép mellett három nagyobb, alapvetően személyek szállítására alkalmas sugárhajtású gépet, valamint két kisebb, kormányzati vezetők szállítására szolgáló business jetet szereznének be.
A magyarországi hadiipari cégeknél némi mozgolódás tapasztalható az utóbbi hónapokban. December 6-án jegyezte be a cégbíróság a Solar Kft. leányát, a FÉG Védelmi Rendszerek Zrt.-t. A Dési János érdekeltségébe tartozó Solar régi beszállítója a honvédségnek, 2014-ben főszereplője volt annak az ügyletnek, amelyben három orosz Mi–8T szállítóhelikoptert szereztek be 3 milliárd forintért. A tízmilliós jegyzett tőkéjű FÉG tevékenységei között a műanyag termék gyártása mellett légi, illetve katonai harcjárművek gyártása, illetve repülőgép-javítás is szerepel. A Solar üzleti kapcsolatban áll az Aerotechnika M&T-vel, amely árukészletei között használt hajtóműveket és a Solar Kft.-től vett árut tüntetett fel a tavalyi mérlegében. Az Aerotechnika egyébként tavaly 60 millió forint árbevételről adott számot, és az előző években felhalmozott eredménytartalékot is bevetve, 43,5 millió forint osztalék kifizetéséről döntött.
Az egyetlen folyamatban lévő magyarországi hadiipari beruházásként emlegetett balatonfűzfői lőporgyár az utolsó engedélyre vár, a támogatáskifizetések azonban – amint arról korábban beszámoltunk – egyelőre elhúzódnak. A Mil-Exim Kft. beruházásában készülő, 2,5 milliárd forint költségűre tervezett lőporgyári beruházást eredetileg 950 millió forint uniós támogatásra érdemesítették. Jelenleg Magyarországon egyetlen lőszergyártó termel, a svájci RUAG Holding érdekeltsége, a RUAG Ammotec Magyarországi Zrt., amely kis kaliberű, központi gyújtású lőszereket gyárt. Idén március óta a svájci holding egy másik leánycéggel is jelen van Magyarországon, az egri székhelyű RUAG Aerostructures Hungary Zrt. tevékenységei között egyebek mellett a légijármű-gyártás, a repülőgép-javítás és a légi áruszállítás is fellelhető.
A kormányzat a védelmi ipar növekedését, az importfüggőség számottevő csökkentését tűzte ki célul. Az Irinyi-terv azzal számol, hogy a GDP-n belül 23,5-ről 30 százalékra nő az ipar részesedése, a növekedés motorja pedig hét stratégiai ágazat lenne, ezek egyike a védelmi ipar. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Figyelőnek most arról nyilatkozott, hogy állami bázisú hadiiparban gondolkodnak. Reális lehetőségnek nevezte a páncélozott harci járművek összeszerelését, ami nem kíván vállalhatatlanul nagy tőkebefektetést, és megvan hozzá a szakmai és ipari tapasztalat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.