Újabb csúcsot döntött tavaly az amerikai autópiac: összesen 17,55 millió gépkocsi és kishaszonjármű talált gazdára, ez 0,4 százalékkal több a 2015-ös mennyiségnél. A rekord a novemberi adatok után már valószínűsíthető volt, de erre még ráerősített egy jó december a maga 1,69 milliós eladásával, ami 3,1 százalékos pluszt takar. Elsősorban a gazdasági konjunktúra nyomán felpörgő haszonjármű-eladások vitték a prímet, de az egyre jelentősebb kereskedelmi árkedvezmények is közrejátszottak a csúcsdöntésben. A statisztikában a haszonjárművek közé sorolják a pickupokat, a crossovereket és a népszerűségi listák éllovasait, a városi terepjárókat (SUV). Az arányok eltolódására jellemző, hogy a teljes forgalom 59 százalékát e kategória adja. Ami a diszkontokat illeti, a válság óta nem mentek ennyire mélyre a kereskedők, az átlagos kedvezmény decemberben 3542 dollár volt, ez nagyjából a listaár tíz százalékának felel meg.
Érdekesség, hogy a detroiti hármak ezúttal nem remekeltek, ha rajtuk múlik, elmarad a csúcsdöntés. A piacvezető General Motors 1,3 százalékkal kevesebb, összesen 3,04 millió autót adott el, míg a második Fordnál a 2,59 milliós teljesítmény 0,1 százalékkal marad el a 2015-östől. A Chrysler 0,1 százalékos emelkedéssel lóg ki a sorból, 2,21 milliót adtak el belőle. Igaz, ha csoportszinten nézzük a statisztikát, már ez a cég is mínuszban lenne, hiszen tulajdonosa, a FIAT modelljeiből 24 százalékkal kevesebb, 32 ezer fogyott csupán.
A japánok – a Mazdát leszámítva –, illetve a németek viszont szépítették a statisztikát. Utóbbiaknál külön említést érdemel, hogy a dízelbotrány főszereplője, a Volkswagen márka viszonylag kicsi, 7,6 százalékos veszteséggel vészelte át az évet, s az eladott 323 ezer autója stabil 1,8 százalékos piaci részesedést jelent. A dízelbotrány másik két főkolomposa még növelni is tudta a forgalmát: az Audinál négy, a Porschénél 4,9 százalékos pluszt mutatott ki az autókereskedő-szövetség statisztikája. Így ha a VW-csoportot egységként kezelnénk, a luxusmárkáknak köszönhetően szerényebb, 2,6 százalékos visszaesést kapnánk.
A Volkswagen ellen egyébként újabb perek indulhatnak, ezúttal azok az amerikai befektetők kérhetnek kártérítést, akik a VW által kibocsátott letéti jegyekkel (ADR) rendelkeznek. Ezek is jócskán veszítettek értékükből a botrány 2015. szeptemberi kipattanását követően. A kárigényt még nem közölték, de a Bloomberg számításai szerint töredéke lehet annak a 9 milliárd dolláros összegnek, amelyet a VW megtévesztett európai részvényesei követelnek a konszerntől. Amerikában a félmillió dízelt érintő autó-visszavásárlási és kártalanítási akció számlája már megközelíti a 20 milliárd dollárt. A 8,5 millió Európában futó dízelnél az olcsóbb javításra fókuszál a VW, míg fogyasztóvédelmi csoportok az amerikaihoz hasonló elbírálást követelnek a cégtől.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.