BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ferihegy: Bontás után bővítés

Jövő nyáron már a megnövelt kapacitású budapesti repülőtér fogadja az utasokat, és 2019-ben el kell kezdeni egy újabb terminál építésének előkészítését. Épül a reptéri szálloda és a kargóbázis is.

A héten megkezdik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér újabb bővítését – mondta a Világgazdaságnak Hardy Mihály, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt. kommunikációs igazgatója. A kivitelező KÉSZ Zrt. átvette a területet, és a BA hatmilliárd forintos saját forrásból megvalósuló beruházásának első lépéseként elbontja a diszkont-légitársaságok számára ideiglenesen felhúzott, rengeteget bírált „bádog” utasforgalmi épületet. Az építkezés alatt autóbusszal szállítják a fapados légitársaságok utasait a terminálról a repülőkhöz.

A fejlesztés egyik fő eleme a repülőtér 2B termináljához csatlakozó 220 méteres új épületszárny lesz. Ez az úgynevezett utasmóló mintegy tízezer négyzetméterrel növeli meg a 2-es terminál tranzitterületét, ezzel párhuzamosan jelentősen megnő a repülőtér beszállókapu-kapacitása is, vagyis az utasáteresztő képessége. Összesen 27 új beszállókapuval és tíz új utashíddal gyarapodik a terminál. (Jelenleg a 2A terminálon öt, a 2B-n pedig hat ilyen híd található.)

Az utasmólót úgy tervezték, hogy a keskeny és a széles törzsű gépeket is ki tudja szolgálni, ráadásul a repülőgép méretétől függően bizonyos felállásban több állóhelyet is kínáljon. Ezért arra is lehetőség nyílik, hogy a hatalmas, széles törzsű gépekhez egyszerre két csáp csatlakozzon, amelyeken az utasok elhagyhatják a gépeket.

Abban is univerzális lesz az új létesítmény, hogy valamennyi csomópont utashidas, buszos, illetve gyalogos beszállításra is igénybe vehető. Ez azért fontos, mert a légitársaságoknak ezzel kapcsolatban eltérő igényeik vannak: a diszkontok például az alacsonyabb költségek miatt inkább buszoztatják vagy sétáltatják az utasokat. Így van ez Ferihegyen is, ahol a fapadosok igényei alapján – ideiglenes jelleggel – felépítettek egy könnyűszerkezetes csarnokot, ahová a diszkont-légitársaságok utasainak hosszasan kellett kigyalogolniuk, és amit most lebontanak.

Az utasmóló beton, acél és üveg kombinációja lesz, stílusjegyeiben pedig keveri az öt éve megépített Sky Court és a régebbi 2B terminál építészeti jegyeit. A belső felületek, a padlóburkolatok a Sky Court hangulatát idézik, míg a külső alumíniumpanelek a 2B terminál homlokzatával harmonizálnak.

Az építkezés jövő nyárra fejeződik be, és ennek köszönhetően a reptér jelenlegi évi 11,5-12 milliós kapacitása évi 15 millióra nő. (December elején már átlépte a 11 milliós utasszámot a repülőtér forgalma.) A következő években várhatóan tovább nő a forgalom, ezért a Budapest Airportnál azzal számolnak, hogy 2019-ben el kell kezdeni egy újabb terminál (Terminál C vagy 3. Terminál) építésének előkészítését – tette hozzá Hardy.

Decemberre elkészül a szálloda is

A repülőtéri fejlesztési terv egyik legfontosabb eleme az új utasforgalmi épület mellett a szálloda lesz, amely az év végére készülhet el. Mindeközben a BUD nagy alapterületű raktár- és irodaépületet épít a DHL Express hazai leányvállalata és a TNT számára az 1-es terminál mellett. A kargóiparág más szereplőinek kiszolgálásra pedig saját forrásból elkezdik a Cargo City építését. Első körben egy 14 ezer négyzetméteres raktárt és kétezer négyzetméteres irodaépületet húznak fel, amelyek tovább bővíthetők. A reptérüzemeltető a következő években ötvenmilliárd forintos beruházási programot hajt végre.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.