A 4-es metró beruházása kapcsán az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) által előirányzott 76,6 milliárd forintos bírság Tarlós István főpolgármester szerint egy szélső érték, amely mérsékelhető. A városvezető szerint az összeg 59 milliárd forint lehet.
A főváros nem támogatja, hogy az állam azonnal fizesse ki a büntetést, a BKV-nak és a beruházás projektgazdájának, a DBR Metrónak ugyanis vannak olyan érvei, amelyekkel az összeg csökkenthető. Tarlós szerint egyelőre az sem ismert, hogy az évek során mi évült el, ez ugyanis szintén befolyásolná a bírságot. Az OLAF egyébként nem is döntött a büntetésről, ilyen határozat meghozatalára a testületnek nincs is jogköre, erre az Európai Bizottság (EB) hivatott.
Miután az EB meghozza döntését, elkezdődik az állam – mint a bírság megfizetésére kötelezett – és az unió között egy tárgyalás. Ennek során Budapest aktív résztvevőként beszállna az állam mellé. A tárgyalás eredményeként derülhet ki, hogy pontosan milyen összegű bírságot szabnak ki Magyarországra a 4-es metró beruházása miatt.
Az OLAF által kifogásolt szerződések – egy kivételével – a 2010 előtti időszakra vonatkozóan születtek – hangsúlyozta Tarlós. A húsz nagy súlyú metrószerződés 2005-2006-ban köttetett, 2007 és 2009 között pedig számos tanácsadói szerződést kötött a BKV, ezek jó része szabálytalan, és felvetik a csalás gyanúját. (Összesen körülbelül nyolcvan szerződés született.)
Egyetlen megjegyzés érinti a 2010 utáni időszakot, amelyről maga az OLAF írta, hogy nem szabálytalanságról (főként nem bűncselekményről), hanem kármentésről volt szó, amikor a főváros közbeszerzés nélkül, úgynevezett „in house” eljárásban megváltoztatta az ellenőrző mérnök személyét. Erre azért volt szükség, mert a korábbi ellenőrző mérnök hosszú időn keresztül összeférhetetlen volt, és súlyos szabálytalanságok sorát követte el – mondta Tarlós.
A főváros 2010 után több metrószerződést módosított, ami több tízmilliárd forintot hozott a városnak a főpolgármester szerint. Tarlós azt mondta, ha rajta múlna, órákon belül nyilvánosságra hozná az OLAF-jelentést. Demszky Gábor korábbi főpolgármester a Facebookon szorgalmazta, hogy hozzák nyilvánosságra a dokumentumot.
Tarlós azt is kiemelte, hogy idén tavasszal már a felújított szerelvények futnak a 3-as metró vonalán, és felolvasta a Metróért Egyesület levelét, amely szerint a pályán és a környezetében a közlekedésbiztonságot veszélyeztető meghibásodás nem tapasztalható az infrastruktúrán. A nagyobb probléma az elavult szerelvényekkel van. A felújított szerelvény a napokban megkapta a típusengedélyt (ami után a járműnek még próbafutásokat kell tennie), tavasszal utazhatunk ezeken a kocsikon.
Fejleszteni fogják a kerékpárutakat
A következő két-három évben olyan mértékű kerékpárút-fejlesztés lesz Budapesten, amilyenre eddig nem volt példa – mondta Révész Máriusz, a kerékpározásért felelős kormánybiztos. Erre 8,4 milliárd forintot költenek. A kerékpárutak fenntartása, takarítása a település határain belül az önkormányzat, azon túl pedig a Magyar Közút (MK) hatáskörébe tartozik majd. Az ehhez szükséges forrásokat az állam biztosítja az MK-nak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.