A gyerekjátékokat ajándékozók tavaly hajlandók voltak még mélyebbre nyúlni a pénztárcájukba, mint egy évvel korábban.
A becslések szerint 2016-ban az előző évi 38 milliárdról 40-45 milliárd forintra nőtt a hazai játékpiac forgalma. A 20-25 százalékos részesedéssel piacvezető Regio Játékkereskedelmi Kft. közel 10 milliárd forintos forgalmat ért el tavaly a 2015-ös 8,8 milliárd után. A számos közkedvelt nemzetközi játékmárkát forgalmazó és a Játéksziget kiskereskedelmi bolthálózatot birtokló Formatex Kft.-nél is jól alakult a forgalom, hiszen 18,76 százalékkal emelkedett a 2015-ös 3,91 milliárdos árbevétel.
„A rendelkezésre álló jövedelem növekedésével a játékokra is több jutott, így a piac mérete is enyhén növekedett – mondta a Világgazdaságnak Gyaraki Dávid, a Regió Kft. marketingvezetője. Az átlagos kosárérték is emelkedett, legnagyobb mértékben az online vásárlásoknál, 6 százalékkal 6829 forintra, de a forgalomnövekedés nem csupán ebből, hanem a tranzakciók számának növekedéséből is eredt.” A Játéksziget nyolc saját üzletében és webáruházában is 6 százalékkal emelkedett a kosárérték a karácsonyi szezonban az előző évihez képest – tette hozzá Józsa Krisztina, a Formatex marketingkoordinátora.
A legnagyobb forgalom tavaly is október és december között zajlott a játékpiacon, a teljes értékesítés nagyjából 60 százaléka ekkor valósult meg. A másik jelentős csúcspont a húsvét, emellett pedig bizonyos „miniszezonok” emelkednek ki, mint például a gyereknap, az iskolaszezon kezdete vagy a Black Friday (fekete péntek). A Regio becslése szerint tavaly már a teljes játékeladás 20 százaléka zajlott internetes felületen. Bár a piacvezető játékkereskedő a hagyományos (offline) kereskedelemben realizálja forgalma 90-95 százalékát, egyre többen vásárolnak interneten keresztül is – tette hozzá Gyaraki Dávid. A cég eladási statisztikái szerint tavaly 65 százalékkal több, 52 ezer megrendelés érkezett online, ezen belül is dinamikusan nőtt az okoseszközökről lebonyolított vásárlások aránya. Tavaly 19 százalékról 26 százalékra nőtt a webáruházat tabletről vagy okostelefonról felkeresők száma, ezért folyamatosan fejlesztik ezt a felületet is.
A Formatexnél karácsonykor is az építő- és a társasjátékok voltak a legkeresettebbek. A Játéksziget üzleteiben a mágnesek segítségével térbeli formák kialakítására alkalmas Geomag építőjáték volt a legnépszerűbb, amely 2015 után tavaly is elnyerte az „ország játéka” címet. Emellett a digitális technológiát alkalmazó játékok voltak kedveltek. „A gyerekek egyre fiatalabb korban kezdenek el különféle okoseszközökkel játszani, ezért a legnagyobb kihívás a hagyományos játékok gyártói számára, hogy ötvözzék a hagyományos, tényleges játszóértékkel rendelkező játékok előnyeit a technológia által kínált élményekkel” – hangsúlyozta Józsa Krisztina. A Formatex kínálatában két ilyen márka jelent meg 2016-ban, a Stikbot videókészítő és a mobiltelefonnal használható Selfie Microfon, de az idén is az ilyen típusú játékok további térhódítására számítanak.
„Egész évben jól fogytak a társasjátékaink, mint például az eredeti Gazdálkodj okosan!, amely tavaly volt ötvenéves. De a saját fejlesztésű LED-es diavetítőnk is a legnépszerűbb termékek között szerepel évek óta, az év végén pedig az interaktív plüssjátékok fogytak jól” – sorolta Gyaraki Dávid, aki szerint a hagyományos játékokra folyamatosan nagy az igény, sőt az elmúlt időszakban mintha a szülők egyre jobban átgondolnák, hogy milyen játékot vesznek a gyermeknek. Törekednek például arra, hogy a termékek valamilyen módon hozzájáruljanak a gyermek egészséges fejlődéséhez, például fejlesszék a fantáziáját, kreativitását vagy tudományos ismereteit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.