„A legnagyobb fluktuáció az ügyfélszolgálati munkatársak, illetve az IT-területen dolgozók körében tapasztalható, ezért legsűrűbben ezekbe a munkakörökbe keresünk kollégákat” – közölte a Világgazdasággal a Magyar Telekom, ahol azt is elmondták, jelenleg ötven-száz dolgozót keresnek. A Vodafone Magyarországnál pedig átlagosan negyven – időnként 50-60 – nyitott pozícióval dolgoznak. Főleg a márkaüzleteikbe keresnek kollégákat, illetve a miskolci telefonos ügyfélszolgálatukba is rendszeres a toborzás.
Emellett előfordul, hogy szakértőket, vezetőket keresnek, de alapvetően arra törekednek a Vodafone-nál, hogy belülről építkezzenek, azaz elsősorban a meglévő munkavállalók jelentkezését várják, kívülről csak akkor vesznek fel a senior pozíciókra, ha házon belül nincs jelentkező. A Telenor több új saját üzletet nyitott a közelmúltban, ennek kapcsán a cég számos értékesítési pozícióba keres munkatársat országszerte. Szintén rendszeresen toboroznak call centerben dolgozó kollégákat, és jelenleg több marketinghez kapcsolódó pozíciót is pályáztatnak, valamint folyamatosan fejlesztik a digitális területekhez kapcsolódó munkakörök számát – például az e-business terén foglalkoztatottakét.
– Az Invitel csoport állásajánlatainak száma is folyamatosan bővül, párhuzamosan azzal, ahogy egyre több új üzleti területet tárnak fel, a pályázóik jellemzően 20-25 álláslehetőség közül válogathatnak – közölte a társaság. A munkakörök összetétele rendkívül sokszínű: a lakossági és kisvállalati, valamint a középvállalati és nagyvállalati üzleti területeken – értékesítés, ügyfélkapcsolat, marketing, projektmenedzsment, üzleti elemzés – túl a pénzügyi, a HR, a létesítménygazdálkodási, illetve a műszaki tapasztalattal rendelkezőknek is érdemes szétnézniük a cégcsoport karrieroldalán.
Az informatikai és részben a távközlési cégek is szembesülnek ugyanakkor a szakemberek külföldre vándorlásával. További kihívás számukra, hogy léteznek olyan új szakmák, amelyek az elmúlt néhány év során alakultak ki, és ezért ezeken a területeken még nem áll rendelkezésre elegendő képzett szakember – tette hozzá a Telenor. Hasonlóan látja a helyzetet a Vodafone és a Telekom is, ezért a „te neveled ki magadnak” elve is érvényesül a vállalatoknál.
Ebbe az irányba a Telekom is tapogatózik: a munka legfrissebb eredménye, hogy a Telekom T-Labs és az ELTE együttműködésében egy olyan adattudományi tanszéket indítanak, ahol alapvető kutatásokat végeznek majd a Big Data területén. A többiekhez hasonlóan az Invitelnél is folyamatosan dolgoznak a HR-esek az újonnan kialakított, illetve az esetlegesen megüresedő pozíciók betöltésén, és az Invitel tapasztalatai szerint az Y generáció megnyerése mellett általában a specifikusabb műszaki vagy IT-, ICT-szakismerettel rendelkező pályázók elérése a legnehezebb feladat.
Ugyan a Vodafone-nál sem okoz különösebb nehézséget a toborzás, de a cégnél is szembesülnek azzal, hogy bizonyos területekre nehezebben találnak kollégát. Ilyen például miskolci telefonos ügyfélszolgálatuk. Az állami támogatások miatt számos munkáltató – gyártó és szolgáltató központ, informatikai cég – települt a városba és környékére, így egyre nagyobb kihívást jelent a megfelelő munkatársak kiválasztása. Hasonló problémával szembesülnek a nyugat-magyarországi üzleteikben, ahol a tömeges mértékű elvándorlás okoz problémát.
A cégek tehát folyamatosan keresik az új munkatársakat, de a Telekom szerint látszik, hogy ma a toborzásban egy nagyvállalat már nem alakítója a folyamatnak, hanem követő, és ez néhány éve még nem így volt. Megfordult a korábbi trend: a munkáltató rohan a munkavállaló után. Egyelőre a Vodafone-nál sem okoz fennakadást a munkaerő-utánpótlás, de tudatában vannak annak a ténynek, hogy bizonyos munkakörök betöltése a jövőben komoly gondot is jelenthet, hacsak nem tesznek ellene már most.
Ez a legfőbb oka annak, hogy keresési tevékenységük során a hagyományos csatornák – hirdetés, honlap – használata helyett/mellett egyre célzottabb és kreatívabb eszközöket is igénybe vesznek. Az Invitelnél is igyekeznek mindent bevetni a HR-esek, vagyis a lehető legtöbb felületen próbálják elérni és megszólítani potenciális munkavállalóikat: ahogyan a többi társaság, e cég is a honlapja mellett a legtöbb nyitott pozíciót meghirdeti a legnagyobb álláskereső portálokon is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.