Az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft.-nél már meg is kezdődött a Volánbusznak szánt autóbuszok gyártása, tíz karosszéria gyártása és összeszerelése van folyamatban, amit hamarosan a festés követ – tájékoztatta a Világgazdaságot az Ikarus Egyedi Kft.
Szerdai lapunkban számoltunk be arról, hogy a négy pályázó közül ez a cég nyerte meg 15,3 milliárd forintos ajánlatával a Volánbusz 180 csuklós autóbusz beszerzésére kiírt közbeszerzési pályázatát. A járműveket 2017 második felében kezdik átadni – közölte lapunkkal a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő, és azt is hozzátették: a 180 új csuklós autóbusz a Volánbusz Zrt. működési területén, elsősorban Budapest elővárosaiban áll forgalomba. A közbeszerzési dokumentumok szerint az Ikarus Egyedi Kft. Modulo M 168d buszokat szállít majd, amelyeket 2015-ben a cég a BKV igényeinek megfelelően metrópótlásra fejlesztett ki. Az Ikarus Egyedi Kft.-nek semmi köze az Ikarus márkanévhez, az ugyanis sohasem volt a társaságnál, az a Széles Gábor által főtulajdonolt Műszertechnika Holding tulajdona.
A Modulo buszokat az – elektromos autóbuszok és töltőhálózatok fejlesztésével, gyártásával foglalkozó, Mészáros Csabához köthető – Evopro Holding Zrt. gyártelepén készítik. Az Evopro cégcsoport buszgyártási kompetenciájának biztosításához elsőként a NABI-t (North Amerikan Bus Industrie) vásárolta meg, majd ez a cég immár Mabi (Magyar Busz Innováció) néven a buszgyártási kapacitások koncentrálása érdekében új magyar buszgyártó tagokkal (Lanta Kft., ARC csoport) bővült. A Mabi, az Albatric Kft.-től (ARC csoport) vásárolta meg a nyolcvanas évek végén a Mogürt és az Ikarus által alapított Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft.-t is, annak teljes múltjával, azaz az összes gyártási tervével, referenciájával és teljes tudásbázisával. Tavaly július 1-jén a két cég (vagyis a Mabi és az Ikarus Egyedi) összeolvasztásával az Ikarus Egyedi Kft. cégnevet vitték tovább.
Időközben egy osztrák tulajdonos (Viecap GmbH) mint kockázatitőke-befektető is a tulajdonosok közé került. Nagyjából az után, amikor a BKV a jogszabályok alapján rendelkezésre álló határidő előtt egy nappal, vagyis a 179. napon felmondta azt a szerződést, amely alapján az Ikarus Egyedi Kft. összességében 150 csuklós buszt szállított volna a közlekedési társaságnak. Az Ikarus Egyedi Kft.-nél akkor még több mint kétszáz ember dolgozott. A cég teljes rendelésállományának kiesésére új források bevonásával – ekkor jött az osztrák befektető – és létszámleépítéssel is reagált, az ősz folyamán körülbelül hatvan alkalmazottól váltak meg, ügyelve arra, hogy a legtapasztaltabb kollégákat ne veszítsék el.
A Volánbusz-tender megnyerése óta ismét folyik az új pozíciók betöltése. Egy ekkora projekt teljesítéséhez „a teljes magyar busz- és beszállítói ipar összefogására van szükség, nem elhanyagolva külföldi szakértők bevonását sem” – hangsúlyozták a cégnél. Az egykori NABI telephelyén, Mátyásföldön évi kilencszáz autóbuszt gyártottak, ez az infrastruktúra jó állapotban áll az Ikarus Egyedi Kft. rendelkezésére. Tavaly is már 61 busz hagyta el a budapesti gyárkaput, de még legalább ennyit le tudtak volna gyártani. A cégnél, mint mondják, a fokozatosságra és a csapatépítésre mint az újraiparosítás legfontosabb alapkövére tekintenek. Ha a gyár elkezdhette volna tavaly márciusban az aláírt szerződésének a teljesítését, akkor Budapest is felkészültebben, nem használt buszok beszerzésével és felújításával várhatná idén ősszel – egy év csúszással – a felújítás miatt kieső M3-as metró pótlását.
A gyártási infrastruktúra tehát adott, és egyértelműnek tartják, hogy teljesíteni tudják vállalásaikat. A Világgazdaság információja szerint a cég két-három vidéki telephelyet és alvállalkozót is vizsgál – mint lehetséges végszerelési helyszínt –, hogy az éves kapacitás 2019-re elérje az évi 300–500 darabot. Mindeközben sok vidéki lehetséges beszállítóval is tárgyalnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.