BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még mindig sok a gond az internetszolgáltatással

Több panasz érkezett a szolgáltatások minőségével kapcsolatban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz.

Csaknem félmilliárd forintos bírságot szabott ki az elmúlt évben a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az elektronikus hírközlési szolgáltatókra – tudtuk meg a szervezettől. Azt is elmondták, hogy 132 alkalommal bírságoltak meg 64 szolgáltatót, 52 esetben pedig ismételt jogsértést állapítottak meg, így a szolgáltató mellett annak vezető tisztségviselőjét is megbírságolták.

A 2016-ban kiszabott bírságok összértéke 464,7 millió forint, ez azonban szinte a fele az egy évvel korábbinak, amikor a büntetés mértéke meghaladta a 868 millió forintot. A szankciók számát tekintve az adatszolgáltatáshoz, az általános szerződési feltételek módosításának jogszerűségéhez, a hibabejelentések kezeléséhez, a késedelmes hibaelhárításhoz, valamint az előfizetői szerződéshez és annak megszűnéséhez kapcsolódó jogsértések voltak meghatározók. A kiszabott bírság összegére a hullámzás jellemző, hiszen 2014-ben – bár jelentős számú panasz érkezett a hatósághoz – a kiszabott büntetés „csupán” valamivel több, mint kétszázmillió forint volt.

Az elmúlt években folyamatosan csökkent az NMHH-hoz benyújtott bejelentések száma. Az elmúlt három esztendőt vizsgálva épp a legkisebb bírságot hozó évben tettek a legtöbben panaszt valamilyen hírközlési, médiaszolgáltatás miatt. 2014-ben ugyanis összesen 958, 2015-ben 689, tavaly pedig 405 kérelem érkezett a hatósághoz.

Az elmúlt évekhez hasonlóan 2016-ban is előtérben voltak az előfizetői szerződésekkel és a számlázással kapcsolatos problémák. A szolgáltatás minőségére vonatkozó kérelmek aránya növekedett, az internetszolgáltatás minőségével kapcsolatban még mindig sok gond volt.

A beadványok szolgáltatásonkénti megoszlásában sem volt nagyon nagy változás az elmúlt években, arányaiban a legtöbb észrevétel a mobilszolgáltatásról szólt 2014-ben és 2016-ban is. Ahogyan viszont csökkent a vezetékes telefónia súlya az emberek mindennapjaiban, úgy az ezzel kapcsolatos beadványok aránya is visszaesett: 2014-ben a csaknem ezer „panasz” 24 százaléka (231 beadvány) kapcsolódott a telefonszolgáltatáshoz, tavaly pedig már csak 19 százalék.

Egy másik trend is megfigyelhető: amíg három évvel korábban kisebb volt az internetpenetráció, az ezzel kapcsolatos beadványok sem képviseltek akkora súlyt, mint napjainkban. 2014-ben – a mobil- és vezetékes telefon után – még a dobogónak csak a harmadik helyére kerültek az internettel kapcsolatos beadványok, tavaly viszont már a mobiltelefon után a második helyen végeztek az internettel kapcsolatos észrevételek, bár számuk idővel jelentősen csökkent.

Senki sem úszta meg

Az elmúlt években csaknem minden nagyobb távközlési cégre kiszabtak valamilyen összegű bírságot. Tavaly például a Magyar Telekomot azért büntette meg a hatóság 12 millió forintra, mert sorozatosan olyan készülékek miatt is átalány-kártérítéseket követelt a fogyasztóktól, amelyeket valójában korábban már leadtak a Telekomnak. Szintén tavaly negyvenmillió forint bírságot szabott ki az NMHH az Invitel Távközlési Zrt.-re, mert 2015. október 1-jei hatállyal megfelelő jogalap nélkül, egyoldalúan módosította az egyéni előfizetői szerződéseket. Ugyanezért a Telenor Magyarország Zrt.-t 2015-ben 250 millió forintra bírságolták. A UPC Magyarország Kft. sem úszta meg: 2015-ben tízmillió forint büntetést kapott, mert a hatóság korábbi kötelező döntése ellenére több mint egy évig nem módosította jogsértő általános szerződési feltételeit.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.