BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Érik a VW–Fiat-fúzió

A dízelbotrány poklán már túljutott a Volkswagen csoport, a németek a Fiat Chrysler fúziós ajánlatát is készek meghallgatni. Ez mindkét fél számára tartogatna előnyöket

Alig száradt meg a tinta a francia Peugeot-Citroen csoport (PSA) és a GM európai márkáinak (Opel és Vauxhall) egyesítését célzó felvásárlási szerződésen, máris új fúziós kísérlet tartja lázban az autóvilágot. A múlt héten a lassan kényszeres partnerkeresésben lévő Fiat Chrysler Automobiles (FCA) elnök-vezérigazgatója, Sergio Marchionne jelezte a Volkswagen csoportnál, hogy érdemes lenne szorosabbra fűzniük kapcsolataikat, akár tulajdonosi szinten is. Akkor ajánlatát rövid úton visszautasították, ahogy korábban a General Motors sem vette komolyan az olasz-amerikai cég közeledését. Most azonban fordult a kocka, a VW vezérigazgatója, Matthi­as Müller jelezte, hogy mégiscsak készek az együttműködési tárgyalásokra. A hírre kedden 1,5 százalékot erősödött a VW-árfolyam, de zárásra ez el is illant.

„A korábbinál is nyitottabbak vagyunk” – hangoztatta a VW csoport első embere, aki részletekbe már nem bocsátkozott a partneri kapcsolat mélységét illetően. Epésen azonban megjegyezte, hogy jobban örülne, ha Marchionne közvetlenül vele venné fel a kapcsolatot, nem a sajtón keresztül küldené el üzeneteit. Az együttműködés mindkét fél számára hozna előnyöket. Amerikában a VW megégette magát a dízelbotrányban, eladásai jelentősen visszaestek, a csoport prémiummárkáinak (Audi, Porsche) sikere viszont töretlen. A harmadik legnagyobb amerikai gyártó révén a kertek alatt visszaszivároghatna a piacra a német cégóriás, amely csak itt 20 milliárd dollárt fizet a károsanyag-kibocsátási adatok meghamisításával becsapott autósoknak és hatóságoknak.

Az egyre szerényebb eladási adatokat produkáló Fiat számára a közösködés fejlesztési és költségoptimalizációs fronton egyaránt hasznos lenne, ketten együtt az európai piac 30 százalékát uralnák, a 16 százalékával a második helyre bejelentkező Peugeot- Opel előtt. Ráadásul a VW révén megnyílna az ígéretes ázsiai piac is az FCA előtt. Az összekapcsolódás azonban óhatatlanul jelentős költségcsökkentésekkel és leépítésekkel járna, ami kiváltaná az olasz és a német ágazati szakszervezetek heves ellenállását.

A VW amúgy is dolgozói „kezében” van, hiszen novemberben megegyezett velük a létszám csökkentéséről, ami 2020-ra évi 3,7 milliárd eurós költségcsökkentést eredményez a márkánál. A csoport számára a VW szereplése döntő fontosságú, hiszen a bevételek felét ez adja, miközben az üzemi eredményhez való hozzájárulása alig haladja meg a 10 százalékot.

A kedden ismertetett tavalyi számok azért impozánsak, köszönhetően a Porsche kirobbanó sikerének és a svéd Scania magára találásának – írja a Fortune. A konszern 2016-ban 3,8 százalékkal 10,39 millióra növelte eladott autóinak számát, ezzel visszavette az első helyet a Toyotától. A bevétel 1,9 százalékkal 217,2 milliárd euróra bővült, míg a 2015-ös történelmi, 1,5 milliárdos veszteség tavaly 5,1 milliárdos profitba csapott át. A névadó márkából 1,7 százalékkal kevesebb, 2,63 millió darab fogyott.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.