BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Francia kézbe kerül az Opel

Az előzetesen becsült vételár több mint duplájáért, 2,2 milliárd dollárért vásárolja meg a Peugeot–Citroen csoport (PSA) a General Motors (GM) európai márkáit, nevezetesen az Opelt és brit ikertestvérét, a Vauxhallt. Az ügyletet az év végéig le kívánják zárni. A GM közel 90 éves történet végére tett ezzel pontot, megszabadulva az 1999 óta összesen 20 milliárd dolláros veszteséget felhalmozó európai márkáitól. Az amerikaiak és a franciák 2012-ben kötöttek partneri szövetséget, a GM-nek akkor 16 százaléka volt a PSA-ban, de azt később eladta a kínai Dongfengnek. A kulisszák mögött már 2009 óta tárgyaltak az Opel eladásáról, de az események idén gyorsultak fel, miután a PSA-nál pontosan kiszámolták, hogy az ügylettel és a közös alapokra helyezett gyártással akár évi kétmilliárd dollárt spórolhatnának. A GM-nél Mary Barra elnök-vezérigazgató úgy döntött, hogy a magas profittartalmú városi terepjárók és kishaszonjárművek gyártását, valamint az új technológiák kifejlesztését helyezik előtérbe. Az európai üzletág hatékonysága amúgy is rendkívül gyenge volt, 1,16 millió gépjárművel a GM eladásainak alig tizedét adta, miközben dolgozóinak 18 százalékát itt foglalkoztatták. Az utolsó csepp a pohárban a Brexit volt, a britek unióból való távozásával értelmetlenné vált az európai piacon való erőlködés. Barra elképzelése találkozott a tulajdonosok egyetértésével, így már csak a vételár volt kérdéses. A GM nyugdíjalapjában ugyanis 9 milliárd dollárnyi lyuk tátongott, ennek megnyugtató rendezése a megegyezés alapfeltétele volt. Eszerint a GM az Opel/Vauxhall nyugdíjasaival szembeni kötelezettségeit továbbra is vállalja, leszámítva Németországot és néhány kisebb üzemet, amelyek nyugállományba vonult alkalmazottairól a PSA feladata lesz majd gondoskodni. Ehhez a GM 3,18 milliárd dollárt biztosít. Az ügylet részeként a GM európai autófinanszírozási üzletága átkerül a BNP Paribashoz, erre új céget hoznak majd létre, közösen a PSA-val. A PSA megkapja a két márkát, vele hat összeszerelő üzemet és öt alkatrész-beszállító egységet – köztük a szentgotthárdit –, valamint a rüsselsheimi fejlesztőközpontot. Összesen 40 ezer dolgozót vesznek át. Nem része az ügyletnek a GM torinói kutatóközpontja, de az Opel/Vauxhallhoz kapcsolódó szabadalmi jogok átszállnak a PSA-ra – írja az AP. A tulajdonosváltás ellenére az együttműködés szoros marad (például az elektromos autók fejlesztésében), továbbá a PSA becsatlakozhat a GM és a Honda üzemanyagcellás kutatásokra létrehozott közös vállalatába is. A GM ezentúl a Chevrolet és a Cadillac márkákkal lesz jelen Európában.

A Peugeot-t, a Citroent és annak luxusmárkáját, a DS-t gyártó PSA az Opel bekebelezésével 17 százalékos piaci részesedésre tesz szert Európában, feljön a második helyre a 23 százalékkal vezető Volkswagen csoport mögé. Carlos Tavares, a konszern elnöke közleményében síkra szállt a márkák hagyományainak megőrzése mellett, s utalt arra, hogy együttműködésük magasabb szintre juttatja a cégcsoportot mind műszaki tartalom, mind profittermelés tekintetében.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.