Az előzetesen becsült vételár több mint duplájáért, 2,2 milliárd dollárért vásárolja meg a Peugeot–Citroen csoport (PSA) a General Motors (GM) európai márkáit, nevezetesen az Opelt és brit ikertestvérét, a Vauxhallt. Az ügyletet az év végéig le kívánják zárni. A GM közel 90 éves történet végére tett ezzel pontot, megszabadulva az 1999 óta összesen 20 milliárd dolláros veszteséget felhalmozó európai márkáitól. Az amerikaiak és a franciák 2012-ben kötöttek partneri szövetséget, a GM-nek akkor 16 százaléka volt a PSA-ban, de azt később eladta a kínai Dongfengnek. A kulisszák mögött már 2009 óta tárgyaltak az Opel eladásáról, de az események idén gyorsultak fel, miután a PSA-nál pontosan kiszámolták, hogy az ügylettel és a közös alapokra helyezett gyártással akár évi kétmilliárd dollárt spórolhatnának. A GM-nél Mary Barra elnök-vezérigazgató úgy döntött, hogy a magas profittartalmú városi terepjárók és kishaszonjárművek gyártását, valamint az új technológiák kifejlesztését helyezik előtérbe. Az európai üzletág hatékonysága amúgy is rendkívül gyenge volt, 1,16 millió gépjárművel a GM eladásainak alig tizedét adta, miközben dolgozóinak 18 százalékát itt foglalkoztatták. Az utolsó csepp a pohárban a Brexit volt, a britek unióból való távozásával értelmetlenné vált az európai piacon való erőlködés. Barra elképzelése találkozott a tulajdonosok egyetértésével, így már csak a vételár volt kérdéses. A GM nyugdíjalapjában ugyanis 9 milliárd dollárnyi lyuk tátongott, ennek megnyugtató rendezése a megegyezés alapfeltétele volt. Eszerint a GM az Opel/Vauxhall nyugdíjasaival szembeni kötelezettségeit továbbra is vállalja, leszámítva Németországot és néhány kisebb üzemet, amelyek nyugállományba vonult alkalmazottairól a PSA feladata lesz majd gondoskodni. Ehhez a GM 3,18 milliárd dollárt biztosít. Az ügylet részeként a GM európai autófinanszírozási üzletága átkerül a BNP Paribashoz, erre új céget hoznak majd létre, közösen a PSA-val. A PSA megkapja a két márkát, vele hat összeszerelő üzemet és öt alkatrész-beszállító egységet – köztük a szentgotthárdit –, valamint a rüsselsheimi fejlesztőközpontot. Összesen 40 ezer dolgozót vesznek át. Nem része az ügyletnek a GM torinói kutatóközpontja, de az Opel/Vauxhallhoz kapcsolódó szabadalmi jogok átszállnak a PSA-ra – írja az AP. A tulajdonosváltás ellenére az együttműködés szoros marad (például az elektromos autók fejlesztésében), továbbá a PSA becsatlakozhat a GM és a Honda üzemanyagcellás kutatásokra létrehozott közös vállalatába is. A GM ezentúl a Chevrolet és a Cadillac márkákkal lesz jelen Európában.
A Peugeot-t, a Citroent és annak luxusmárkáját, a DS-t gyártó PSA az Opel bekebelezésével 17 százalékos piaci részesedésre tesz szert Európában, feljön a második helyre a 23 százalékkal vezető Volkswagen csoport mögé. Carlos Tavares, a konszern elnöke közleményében síkra szállt a márkák hagyományainak megőrzése mellett, s utalt arra, hogy együttműködésük magasabb szintre juttatja a cégcsoportot mind műszaki tartalom, mind profittermelés tekintetében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.