Megszűnhet a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME). A Világgazdaság iparági forrásokból úgy értesült, hogy a televíziós piac egyik meghatározó szereplője, a TV2 Csoport kiléphet a szervezetből, mert az elmúlt napokban megkérdőjeleződött működésének szakmaisága a televíziós reklámbevételekkel kapcsolatos adatszolgáltatást érintő szivárogtatások miatt.
A jelenleg 14 tagot számláló MEME egykor azért jött létre, hogy képviselje a részt vevők közös céljait, illetve, hogy az általuk szolgáltatott – például a bevételi - adatok alapján képet lehessen alkotni az iparág teljesítményéről, méretőről, annak változásairól. A MEME, illetve az EY egy meghatározott metodika alapján szállított adatok feldolgozása után általában február végén szokta nyilvánosságra hozni az előző évi televíziós reklámköltési adatokat.
A MEME idén február elején részben azt közölte a tagokkal, hogy nem külön, hanem az Magyar Reklámszövetséggel (MRSZ) közösen jelenti be a tavalyi adatokat, másrészt ebben a levélben arról is kellett szavazniuk a tagoknak, hogy az állami és a kereskedelmi bevételeket külön bontásban is publikálják-e vagy sem. (A MEME szabályzata szerint egy-egy döntő kérdést vitának kell megelőznie, ami most elmaradt). Úgy tudjuk, voltak, akik nemmel szavaztak vagy tartózkodtak. A bevételek ilyen megoszlását egyetlen más média szegmensben sem vizsgálták.
A korábbi években a tagok arról adtak számot, hogy mekkora volt a szpot, a szponzorációs és az egyéb bevételük. Idén tehát egy újabb szempont is belépett. Miután ezeket a MEME nem definiálta, a TV2 ennek meghatározására kérte az egyesületet. Erre azonban már nem került sor, csak a döntés ismertetésére, amely szerint az EY, illetve a MEME publikálni kívánja a bevételek megoszlását a szerint is, hogy az állami vagy kereskedelmi forrásból származik-e. Ehhez viszont az előbbiek miatt a TV2 nem szolgáltatott adatokat, csak a korábbi metodika szerint, vagyis a piac méretére utaló számokat adta meg. Ezek után a TV2 bár közölt adatokat, de az MRSZ nem tette közzé a televíziós piacra vonatkozó számokat, vagyis nem láthatóak a folyamatok, ráadásul ez az információ a nyilvánosságra hozatal előtt kiszivárgott a MEME vagy az EY falai közül.
Lapunknak Zájer Attila, a TV2 kereskedelmi ügyekért felelős ügyfélkapcsolati igazgatója nem kívánta kommentálni a TV2 kilépésével kapcsolatos értesüléseinket, annyit azonban elmondott az eset kapcsán, hogy a csatorna megkérdőjelezhetőnek tartja a MEME tevékenységét.
A MEME megbízásából az EY több mint tíz éve végzi a televíziós reklámpiac alakulására vonatkozó adatgyűjtést és tájékoztatást. A reklámbevételi adatokat a felmérésben részt vevő televíziók önbevallása alapján összesíti és kizárólag az összesített adatokat publikálja.
A bevételi adatokat a korábbi években külön összesítették a földi (majd a földfelszíni sugárzás megszűnését követően volt földfelszíni sugárzású) és kábel csatornák vonatkozásában. A tavalyi évre ez a bontás a piac átalakulása miatt teljesen relevanciáját veszítette, így a tavalyi adatok bekérésére a tagság döntése alapján módosított módszertan szerint került sor, külön mérve az állami költéseket is, hogy a felmérés a teljes televíziós reklámpiac méretén túl is támpontokkal szolgáljon az adatok, illetve trendek minél pontosabb értelmezéséhez – olvasható a MEME közleményében.
A 2016. évre vonatkozó televíziós reklámpiaci felmérés a korábbi évekhez hasonlóan az EY-jal együttműködésben készül. A teljes reklámbevételt, a korábbi évekhez hasonlóan, minden - a felmérésben részt vevő - csatorna megadta, ugyanakkor az adatszolgáltatás további rész adatok tekintetében még nem teljes, ami miatt az adatok összesítése még nem zárult le, így egyelőre nem állt módjukban megosztani az eredményeket – közölte a Világgazdasággal Kovács Krisztián, a MEME elnöke. Amint lezárul a felmérés, idén is sor kerül majd az előző évi televíziós reklámpiaci adatok ismertetésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.