A vállalatvezetők olyan új szervezeti felépítést, működési modellt keresnek, amely a lehető leginkább ki tudja használni a mai világ hálózatba kapcsolt munkavégzését. Ahogy azonban gyakran az üzleti termelékenység sem tud lépést tartani a technológiai fejlődéssel, a HR terület is jelentős kihívásokkal néz szembe: jelenleg csak a HR vezetők 35 százaléka minősítette területét „jónak” vagy „kiválónak” - derült ki a Deloitte legfrissebb felméréséből. (Magyarországon különösen nehéz a cégek helyzete a munkaerőhiány miatt.)
„A technológia minden korábbinál gyorsabb ütemben fejlődik, az innovációk teljesen átalakították az életünket, a munkánkat és a mindennapi kommunikációt is. Végső soron a munka digitális világa megváltoztatta az üzleti szabályokat is, a cégeknek ezért a teljes gondolkodásukat át kell formálniuk, ha megtartani, vezetni, irányítani és motiválni akarják a 21. századi munkaerőt. Máskülönben fennáll a kockázata, hogy elvesztik a legtehetségesebb munkatársakat, és emiatt lemaradnak a piaci versenyben. Miközben a HR szervezeteknek ebben az átalakulásban kulcsszerepük van, azt tapasztaltuk, a többség jellemzően csak valahol félúton jár" – hangsúlyozta Csépai Martin, a Deloitte HR-tanácsadás üzletágának igazgatója. (A magyar munkavállalók egyébként tehetségesek, ötletesek, kreatívak, de nem tudnak kibontakozni.)
[caption id="" align="aligncenter" width="500"] Könnyű elveszíteni a tehetséget - Kép:NetIQ[/caption]
A tehetségekre vadásznak a cégek
A jövő vállalatának felépítése elsősorban csapat-központú és tehetségalapú megközelítést kíván: a vállalatok egyre inkább elmozdulnak a hagyományos hierarchikus felépítéstől, és helyette munkacsoportok hálózatában gondolkoznak. Ezért minden korábbinál nagyobb fontosságot tulajdonítanak annak, hogy a megfelelő embereket válasszák ki és fejlesszék tovább. Ennek megfelelően, a válaszadók 81 százaléka tehetségek felkutatását és felvételét nevezte meg a legsarkalatosabb HR kérdésként. Ezzel szemben csupán a megkérdezettek 22 százaléka nyilatkozta, hogy cége „kiváló” a munkavállalói tapasztalat alakításában a tehetséges munkaerő felvételét követően: a tehetséges munkaerő felvételének fontossága és igényeinek biztosítása közötti különbség így 14 százalékponttal nőtt az elmúlt évben, ami egy fontos problémára irányítja a figyelmet.
A Deloitte egy korábbi felmérése szerint az álláskeresők közel kétharmada mobilról böngészi az állásajánlatokat, és 40 százalékuk okos eszközről adja be jelentkezését. Ahogy a szervezetek is egyre inkább digitálissá válnak, a vezetőknek is meg kell fontolniuk új technológiák alkalmazását a humán erőforrás területein is: ezzel összhangban, a felmérés eredményei szerint, a vállalatok 56 százaléka tervezi újra a HR-programjait, hogy a lehető legjobban ki tudják aknázni a digitális és mobileszközök adta lehetőségeket, 33 százalékuk pedig már valamilyen formában mesterséges intelligenciát is alkalmaz a HR megoldások terén.
A munka emberi oldala fontosabb, mint valaha
Míg sok folyamatot automatizálnak a technológiai fejlesztéseknek köszönhetően, a Deloitte kutatása azt mutatja, hogy a munka eredendően emberi oldala (mint az empátia, kommunikáció és problémamegoldás) fontosabb, mint valaha. Éppen ezért egyre nagyobb szükség van át- és továbbképzésekre. Ezzel párhuzamosan átalakulnak a munkavállalók igényei is: felértékelődnek a jövőbe mutató, sokszínű karrierlehetőségek és a folyamatos továbbképzési lehetőségek biztosítása. A HR és üzleti vezetők fontossági listáján ez a két tényező a második helyre emelkedett, és a megkérdezettek 83 százaléka ítélte őket „fontosnak” vagy „nagyon fontosnak”.
Nagyobb hangsúlyt kap a jelöltekről és a munkaerőről rendelkezésre álló adatok elemzése is, hogy a vállalatok tisztább képet kapjanak a rendelkezésre álló képességekről és a várható teljesítményről. Ezen a területen is vannak még elmaradások, hiszen csak a válaszadók 8 százaléka mondta, hogy vannak használható adataik, és csak 9 százalékuk ismeri azokat a szempontokat, amelyek a vállalatukban jó teljesítményhez vezetnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.