BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Aki a tehetségeket elveszíti, a versenyben is lemarad

A vállalatvezetők olyan új szervezeti felépítést, működési modellt keresnek, amely a lehető leginkább ki tudja használni a mai világ hálózatba kapcsolt munkavégzését. Ahogy azonban gyakran az üzleti termelékenység sem tud lépést tartani a technológiai fejlődéssel, a HR terület is jelentős kihívásokkal néz szembe: jelenleg csak a HR vezetők 35 százaléka minősítette területét „jónak” vagy „kiválónak” - derült ki a Deloitte legfrissebb felméréséből. (Magyarországon különösen nehéz a cégek helyzete a munkaerőhiány miatt.)

„A technológia minden korábbinál gyorsabb ütemben fejlődik, az innovációk teljesen átalakították az életünket, a munkánkat és a mindennapi kommunikációt is. Végső soron a munka digitális világa megváltoztatta az üzleti szabályokat is, a cégeknek ezért a teljes gondolkodásukat át kell formálniuk, ha megtartani, vezetni, irányítani és motiválni akarják a 21. századi munkaerőt. Máskülönben fennáll a kockázata, hogy elvesztik a legtehetségesebb munkatársakat, és emiatt lemaradnak a piaci versenyben. Miközben a HR szervezeteknek ebben az átalakulásban kulcsszerepük van, azt tapasztaltuk, a többség jellemzően csak valahol félúton jár" – hangsúlyozta Csépai Martin, a Deloitte HR-tanácsadás üzletágának igazgatója. (A magyar munkavállalók egyébként tehetségesek, ötletesek, kreatívak, de nem tudnak kibontakozni.)

 [caption id="" align="aligncenter" width="500"]Könnyű elveszíteni a tehetséget - Kép:NetIQ Könnyű elveszíteni a tehetséget - Kép:NetIQ[/caption]

A tehetségekre vadásznak a cégek

A jövő vállalatának felépítése elsősorban csapat-központú és tehetségalapú megközelítést kíván: a vállalatok egyre inkább elmozdulnak a hagyományos hierarchikus felépítéstől, és helyette munkacsoportok hálózatában gondolkoznak. Ezért minden korábbinál nagyobb fontosságot tulajdonítanak annak, hogy a megfelelő embereket válasszák ki és fejlesszék tovább. Ennek megfelelően, a válaszadók 81 százaléka tehetségek felkutatását és felvételét nevezte meg a legsarkalatosabb HR kérdésként. Ezzel szemben csupán a megkérdezettek 22 százaléka nyilatkozta, hogy cége „kiváló” a munkavállalói tapasztalat alakításában a tehetséges munkaerő felvételét követően: a tehetséges munkaerő felvételének fontossága és igényeinek biztosítása közötti különbség így 14 százalékponttal nőtt az elmúlt évben, ami egy fontos problémára irányítja a figyelmet.

A Deloitte egy korábbi felmérése szerint az álláskeresők közel kétharmada mobilról böngészi az állásajánlatokat, és 40 százalékuk okos eszközről adja be jelentkezését. Ahogy a szervezetek is egyre inkább digitálissá válnak, a vezetőknek is meg kell fontolniuk új technológiák alkalmazását a humán erőforrás területein is: ezzel összhangban, a felmérés eredményei szerint, a vállalatok 56 százaléka tervezi újra a HR-programjait, hogy a lehető legjobban ki tudják aknázni a digitális és mobileszközök adta lehetőségeket, 33 százalékuk pedig már valamilyen formában mesterséges intelligenciát is alkalmaz a HR megoldások terén.

A munka emberi oldala fontosabb, mint valaha

Míg sok folyamatot automatizálnak a technológiai fejlesztéseknek köszönhetően, a Deloitte kutatása azt mutatja, hogy a munka eredendően emberi oldala (mint az empátia, kommunikáció és problémamegoldás) fontosabb, mint valaha. Éppen ezért egyre nagyobb szükség van át- és továbbképzésekre. Ezzel párhuzamosan átalakulnak a munkavállalók igényei is: felértékelődnek a jövőbe mutató, sokszínű karrierlehetőségek és a folyamatos továbbképzési lehetőségek biztosítása. A HR és üzleti vezetők fontossági listáján ez a két tényező a második helyre emelkedett, és a megkérdezettek 83 százaléka ítélte őket „fontosnak” vagy „nagyon fontosnak”.

Nagyobb hangsúlyt kap a jelöltekről és a munkaerőről rendelkezésre álló adatok elemzése is, hogy a vállalatok tisztább képet kapjanak a rendelkezésre álló képességekről és a várható teljesítményről. Ezen a területen is vannak még elmaradások, hiszen csak a válaszadók 8 százaléka mondta, hogy vannak használható adataik, és csak 9 százalékuk ismeri azokat a szempontokat, amelyek a vállalatukban jó teljesítményhez vezetnek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.