Németországból Magyarországra tevődhet át a Kínából vasúton érkező konténeres áruk elosztóközpontja a hazai szándékok szerint, az első ilyen irányvonat pénteken meg is érkezett a Csepeli Szabadkikötőbe. A szerelvény befutását a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, illetve magyar vámügynökök több hónapos munkája előzte meg. Azon dolgoztak, hogy a kínai cégek Magyarországot vonzó vámkezelési és áruelosztó központnak tekintsék.
[caption id="" align="alignleft" width="690"] Magyarország versenybe száll a kínai irányvonatokért. Fotó: Móricz-Sabján Simon[/caption]A 650 méter hosszú, 41 vagonból álló vonat több mint egymillió dollár értékű árut hozott a szabadkikötőbe. A fuvar fő szállítmányozója az Ekol Logistics Kft. volt, amely a beérkező áruk vámkezelését és közúti elosztását is végzi. A vámkezelt áru nagy része Nyugat-Európába kerül. Az Ekol partnere vasúti fuvarozóként a Trans-Eurasia Logistics, európai vasúti vontatóként a DB volt, a fogadó állomás szerepe pedig a Mahart Container Center Kft. említett, csepeli termináljának jutott. A terminál Rotterdamból, Hamburgból, Bremerhavenből, Duisburgból, Linzből, Dunaszerdahelyről, Bécsből, Salzburgból, Koperből, Rijekából és Konstancából fogad irányvonatot.
Már elindult az Ekol második, és hamarosan indul a harmadik szerelvénye is Kínából, ahol az Ekol nemsokára leányvállalatot alapít. „Egyéves szerződést kötöttünk, heti egy vonatot várunk, de a gyakoriságot majd a piaci igény határozza meg” – válaszolt a Világgazdaságnak Kovács Ákos, az Ekol ügyvezetője. A most megérkezett vonat a kelet-kínai Hszian városából indult, ahonnan Kazahsztánon, Oroszországon, Fehéroroszországon, Lengyelországon és Szlovákián át jutott Magyarországra. Ha lesz rá mód, az Ekol később szívesen használná az Ukrajnán keresztüli útvonalat is a vasúti árutovábbításhoz.
Kínai konténer már érkezett Magyarországra vasúton, de csak azokból az európai kikötőkből, amelyekbe hajón jutott el. Ilyen volt februárban a Rail Cargo Hungaria fuvarja a görögországi Pireuszból, és mások fuvarja a szlovéniai Koperből. Pireusz azért kiemelkedő fontosságú, mert a kikötőtársaság többségi tulajdonosa a kínai COSCO.
Más európai országok is igyekeznek kínai konténervonatokat fogadni. Januárban például Londonba futott be az első szerelvény. A mintavonatot ott is hetenkénti járatok követik, a tervek szerint legalább 3-4 hónapig.
Török gyökerek
Az 1990-ben létrejött, törökországi Ekol Lojistik Anonim Sirketi 15 országban kínál nemzetközi szállítmányozási, raktározási, belföldi forgalmazási, külkereskedelmi, vámkezelési és ellátásilánc-irányítási megoldásokat. Ma már Európa egyik meghatározó logisztikai szolgáltatója. 750 ezer négyzetméter beltéri raktárterülete van, 6 Ro-Ro hajóval és 5,5 ezer saját szállítóeszközzel dolgozik, heti 48 irányvonatot üzemeltet. Magyarországi leányvállalatát 2013-ban hozta létre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.