A Pannon Fuel Kft. 13,4 millió euróért (4,14 milliárd forintért) vásárol cseppfolyós földgáz (LNG) és sűrített gáz (CNG) magyarországi használatához szükséges berendezéseket. Közbeszerzési pályázatát – egyetlen ajánlattevőként – a szingapúri LNG Technology Trading PTE nyerte, amely a teljesítésbe 45 százalék erejéig alvállalkozókat is bevon. (A kiíró Pannon Fuel 2015 óta a csomádi Primus Trust Bizalmi Vagyonkezelő kezében van.)
A beszerzésre a Pan-LNG projekt részeként kerül sor, amelynek az a célja, hogy a szükséges infrastruktúra kialakításával lendületet adjon a gázüzemű közlekedésnek és szállításnak. A Pan-LNG – amelyet a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) dolgozott ki és fog össze – összesen közel 17 millió euróba kerül, ebből az önerő 2,5 millió euró lesz. A megvalósulás határideje 2017. szeptember 30.
A projekt részeként a mostani pályázat nyertesének öt olyan LNG- és CNG-töltő berendezést kell telepítenie, amely áruszállító és tömegközlekedési járműveket is kiszolgál. Az LNG Technology Trading PTE dolga lesz a gyártás és a tartalék alkatrészekkel együtt való szállítás, valamint a részvétel az engedélyeztetésben és a karbantartásban. A társaságnak három kisebb és két nagyobb kapacitású, adott szabványok szerinti töltőállomásra kellett ajánlatot tennie. Ezeket a Mediterrán és az Orient–Kelet-Mediterrán közúti közlekedési folyosók (TEN-T) magyarországi szakaszain fogja telepíteni.
A szingapúri cégnek a töltőállomások ellátásához létesítenie kell egy napi 14-36 tonna kapacitású, mobil gázcseppfolyósító üzemet és olyan berendezéseket, amelyek a depóniagáz és a fermentorból származó biogáz hasznosításához szükségesek. Itt is elvárás a tartályos járművek feltöltésének lehetősége, valamint a közreműködés az engedélyeztetésben. Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke és a Pan-LNG projekt vezetője a Világgazdaság minapi konferenciáján már bejelentette az első hazai LNG-töltő állomás nyárra várható megnyitását. Korábban arról is tájékoztatta lapunkat, hogy várakozása szerint 2020-ban 68,5 ezer CNG-üzemű személyautó futhat a hazai utakon, ilyen üzemanyagú nehéz-tehergépjárműből 3,2 ezer, LNG-s teherautóból 350 közlekedhet. E számok egyébként a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban készült előrejelzés egyik variációjában szerepelnek.
A Pan-LNG projekt szerint még ebben az évben át kell adni öt-öt CNG- és LNG-töltő pontot. A következő lépésben a Mahart a Csepeli Szabadkikötőben hajókat és LNG-üzemű kamionokat lát majd el cseppfolyósított gázzal, jövőre már ez is elindulhat. Az MGKKE tegnap zárult gödöllői konferenciáján ismertették az LNG-alapú Ikarus busz fő jellemzőit, és gázüzemű járművek sorát mutatták be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.