BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Épülhetnek az első magyar LNG-töltők

Szingapúri cég gyárthatja és telepítheti majd a magyarországi cseppfolyósgáz-projekt első berendezéseit, amelyek megújuló alapú üzemanyagot is forgalmaznának.

A Pannon Fuel Kft. 13,4 millió euróért (4,14 milliárd forintért) vásárol cseppfolyós földgáz (LNG) és sűrített gáz (CNG) magyarországi használatához szükséges berendezéseket. Közbeszerzési pályázatát – egyetlen ajánlattevőként – a szingapúri LNG Technology Trading PTE nyerte, amely a teljesítésbe 45 százalék erejéig alvállalkozókat is bevon. (A kiíró Pannon Fuel 2015 óta a csomádi Primus Trust Bizalmi Vagyonkezelő kezében van.)

A beszerzésre a Pan-LNG projekt részeként kerül sor, amelynek az a célja, hogy a szükséges infrastruktúra kialakításával lendületet adjon a gázüzemű közlekedésnek és szállításnak. A Pan-LNG – amelyet a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) dolgozott ki és fog össze – összesen közel 17 millió euróba kerül, ebből az önerő 2,5 millió euró lesz. A megvalósulás határideje 2017. szeptember 30.

17 millió eurót költenek a gázüzemű közlekedési infrastruktúrára. Forrás: MW

A projekt részeként a mostani pályázat nyertesének öt olyan LNG- és CNG-töltő berendezést kell telepítenie, amely áruszállító és tömegközlekedési járműveket is kiszolgál. Az LNG Technology Trading PTE dolga lesz a gyártás és a tartalék alkatrészekkel együtt való szállítás, valamint a részvétel az engedélyeztetésben és a karbantartásban. A társaságnak három kisebb és két nagyobb kapacitású, adott szabványok szerinti töltőállomásra kellett ajánlatot tennie. Ezeket a Mediterrán és az Orient–Kelet-Mediterrán közúti közlekedési folyosók (TEN-T) magyarországi szakaszain fogja telepíteni.

A szingapúri cégnek a töltőállomások ellátásához létesítenie kell egy napi 14-36 tonna kapacitású, mobil gázcseppfolyósító üzemet és olyan berendezéseket, amelyek a depóniagáz és a fermentorból származó biogáz hasznosításához szükségesek. Itt is elvárás a tartályos járművek feltöltésének lehetősége, valamint a közreműködés az engedélyeztetésben. Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke és a Pan-LNG projekt vezetője a Világgazdaság minapi konferenciáján már bejelentette az első hazai LNG-töltő állomás nyárra várható megnyitását. Korábban arról is tájékoztatta lapunkat, hogy várakozása szerint 2020-ban 68,5 ezer CNG-üzemű személyautó futhat a hazai utakon, ilyen üzem­anyagú nehéz-tehergépjárműből 3,2 ezer, LNG-s teherautóból 350 közlekedhet. E számok egyébként a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban készült előrejelzés egyik variációjában szerepelnek.

A Pan-LNG projekt szerint még ebben az évben át kell adni öt-öt CNG- és LNG-töltő pontot. A következő lépésben a Mahart a Csepeli Szabadkikötőben hajókat és LNG-üzemű kamionokat lát majd el cseppfolyósított gázzal, jövőre már ez is elindulhat. Az MGKKE tegnap zárult gödöllői konferenciáján ismertették az LNG-alapú Ikarus busz fő jellemzőit, és gázüzemű járművek sorát mutatták be.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.