Bár már évek óta ismerkedünk a virtuálisvalóság- (VR) technológiával, a rengeteg látványos bemutató és a felhasználási lehetőségek óriási tárháza ellenére még mindig különlegességnek számítanak a VR-eszközök, és egyelőre a gyártók sem remélhetnek komoly üzleti sikert ezektől a készülékektől. A virtuális valóság kapcsán számos kihívást kell leküzdeniük a fejlesztőknek, és a technológia egyik legnagyobb korlátja – legyen szó akár a Samsung okostelefonokkal használható Gear VR-hez hasonló eszközökről, akár az Oculus Riftről és a hasonló megoldásokról – a felbontás. Ráadásul a probléma megoldása lassan halad, hiszen a VR-készülékek gyártói ki vannak szolgáltatva a kijelzőtechnológia fejlődésének.
A Nokia volt mérnökeiből toborzott csapat azonban pont azt a célt tűzte ki, hogy változtasson a helyzeten. Mindezt ráadásul úgy, hogy a meglévő hardver- és szoftverelemeket használják fel, igaz, egy kicsit „trükkösebben”, mint eddig. A Varjo Technologies nevű cég a héten mutatta be a koncepcióját, és már az alapítók személye is sokat elárul arról, hogy mit lehet várni tőlük. Urho Konttori, a Varjo társalapítója és vezérigazgatója – aki korábban olyan termékeken dolgozott, mint a Nokia N9, illetve a Microsoft Lumia telefonok – mellett a vállalkozás két másik társalapítója is hasonló céges gyökerekkel rendelkezik, és a számítógépes képalkotás területén voltak komoly eredményeik. A Varjo szakemberei szerint az emberi szem felbontásának megfelelő minőséget tudnak elérni új eszközükkel – ez nagyjából 70-szer olyan tiszta képet eredményezne, mint amire most a VR-készülékek képesek –, derül ki a The Verge technológiai portál beszámolójából.
A vállalat által fejlesztett eszköz a kép középpontjában olyan felbontást nyújt, amely elegendő ahhoz, hogy elrejtse az egyes pixeleket. Ugyanakkor a berendezés azt is másolja, ahogyan az emberi látás általában működik. Vagyis míg a felhasználó a középpontban mindig nagy felbontású, nagy pontsűrűségű képet lát, addig a bal és a jobb oldalon alacsonyabb felbontású kép jelenik meg. Ez hasonló ahhoz, ahogy az emberi szem és agy kiszűri azokat a részleteket, amelyek nincsenek a fókuszban. A Varjo készüléke a szem mozgását figyelő technológiát használ, illetve olyan szoftvert, amely folyamatosan alakítja a virtuális képet, attól függően, hogy merre néz a felhasználó az adott VR-környezetben. Ez végül azt eredményezi, hogy bármerre is tekintünk a virtuális világban, a készülék mindig a nagy felbontású képet vetíti elénk.
A tervek szerint az új készülék Steam VR-rel kompatibilis verziója még idén elérhető lesz a partnerek számára, és jövőre már az egyéni fogyasztóknak is árusítanák a Varjo virtuálisvalóság-eszközét. Nagy kérdés, hogy mennyibe fog kerülni, hiszen a cég vezetőinek közlése szerint valóban csúcstechnológiájú berendezést hoznak létre, amelyhez az egyes összetevők is igen drágák.
Az mindenesetre tény, hogy jól jönne a VR-piacnak egy technológiai ugrás, hiszen négy-öt éve már a fogyasztók széles csoportja számára is elérhetők ilyen eszközök, azonban egyelőre inkább csak a digitális játékok szerelmesei és a műszaki újdonságokra leginkább fogékonyak szántak pénzt ezekre a készülékekre. A jelenlegi előrejelzések alapján, ha nem is nőhet akkora üzletté a VR-eszközök gyártása és értékesítése, mint például az okostelefonoké, a következő években dinamikus fejlődésre lehet számítani. A Grand View Research prognózisa szerint a következő években átlagosan valamivel több mint 46 százalékkal bővül a virtuálisvalóság-készülékek piaca, és 2025-ben már 48,5 milliárd dollárt hoznak majd a gyártóknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.