Hogyan érinti az ExxonMobil terveit, hogy Donald Trump amerikai elnök ki kívánja léptetni az országát a 2014-es párizsi klímamegállapodásból?
– Az ExxonMobil klímaváltozással kapcsolatos álláspontja nem változott. A klímaváltozás komoly veszély, és tennünk kell ellene. Cégünk csökkenti a tevékenységeivel kapcsolatos kibocsátást, ugyanebben segíti ügyfeleit is, továbbá támogatja a kutatásokat és részt vesz a klímavédelmi irányelveket meghatározó tárgyalásokban.
Az ExxonMobil 2040-ig szóló előrejelzése szerint ugyanakkor 25 év múlva sem jut nagy súly a megújulókra a globális energiatermelésben. Ilyen pesszimista a társaság?
– Ellenkezőleg, a megújuló alapú termelés exponenciális növekedésére számítunk, viszont ez aránylag alacsony szintről indul, és csak idővel ér el jelentős részesedést a világpiacon. Mivel a villamos energia iránti igény növekedésére számítunk, főleg a fejlődő országokban, úgy látjuk, hogy a kereslet kielégítéséhez más energiaforrásokra és technológiákra hárulhat nagy feladat. Az energiaforrások közül főleg a földgáz felhasználása lesz jelentős, mivel a szénhez képest alacsonyabb károsanyag-kibocsátással jár. Ezen túl az energiahatékony technológiáknak is jelentős szerep jut. Azt várjuk, hogy a globális energiaigény a földgáz, a megújulók és az atomenergia iránt fog erősödni, ahogyan távolodunk a szénalapú áramtermeléstől.
A tanulmány szerint még évtizedekre elég olaj- és gázkészlete van a világnak, a gáztermelés pedig jócskán bővül. Reális-e ez a várakozás, amikor a készletek nagy része már a nehezen hozzáférhető, úgynevezett nem hagyományos szerkezetben van?
– Először is, nem azt írtuk le, ahogyan látni szeretnénk az energiapiacot, hanem azt, amilyen szerintünk 2040-ben lesz. Ezt részletes elemzésekre, valamint az energiaiparban és a technológiai téren szerzett tapasztalatainkra alapoztuk. Abból indultunk ki, hogy a világ lakossága, GDP-je és az általános jóléte is nőni fog, ami a mainál jóval nagyobb energiaigénnyel jár. Ezért arra is számítunk, hogy a mostaninál sokkal több autót, motorkerékpárt vásárolnak majd, mindez nem elsősorban a fejlett, hanem a felzárkózó régiókra vonatkozik. A szén-dioxid-kibocsátás viszont nem nő az energiafelhasználással azonos ütemben, részben az energiahatékonyság javulása jóvoltából, illetve mert a közlekedésben és a szállításban előretörnek az alternatív, például hibrid vagy elektromos járművek. A nem hagyományos gáz technológiája is fejlődik, ahogyan eddig is. Elég felidézni a repesztéses megoldás elterjedését és azt, hogy egyre mélyebb tengerekből tudjuk felhozni az olajat és a gázt. Ezek fontos technikai vívmányok, amelyek elősegítik, hogy a világot folyamatosan el lehessen látni megbízható és megfizethető energiával.
A villanyautózáshoz kapcsolódó szolgáltatásokban lát-e az ExxonMobil fantáziát, ahogyan például a magyarországi Mol?
– Várakozásaink szerint a következő 25 évben az e-autók elterjedése miatt ennek a szegmensnek az áramigénye nő a leggyorsabban. Mi mégis inkább az e-autók által használt villamos energia előállításához szükséges földgáz felhozatalára összpontosítunk. Ugyanakkor széles körű kutatásaink vannak világszerte az energiaforrásokhoz és különösen a megújuló energiákhoz kapcsolódóan. Hatalmas K+F-szervezetünk együttműködik egyetemekkel is. A megújulókkal foglalkozó üzletbe azonban még nem szálltunk be, mivel fő tevékenységeinkre, az olajra, földgázra és a petrolkémiai üzletágainkra koncentrálunk. Ezenfelül vizsgáljuk az erősségeinkkel összefüggő és azokat támogató előnyös üzleti lehetőségeket is.
Az ExxonMobil a zöldenergia mely területét tartja a legvonzóbbnak?
– Erre még korai válaszolni. De ahhoz, hogy a növekvő energiaigényt kielégítsük, mindegyikre szükség van, ideértve az energiatárolási megoldásokat, a bioüzemanyagokat és az említett elektromos és hidrogénautózást is. Valószínűleg mindegyiknek meglesz a szerepe a jövőbeli energiaellátásban, ha gazdaságilag versenyképesek lesznek.
Az előrejelzésben az is áll, hogy a szél-, a nap- és a nukleáris alapú áramtermelés az átlagosnál nagyobb mértékben nő, a szénerőművek viszont átlag alatt. Biztos, hogy temetni kell a szenet, amikor az a legolcsóbb energiaforrás?
– A szén fontos marad, főként Ázsiában, de arra számítunk, hogy a szén iránti világpiaci kereslet csökkenni fog, amint egyre inkább az alacsonyabb kibocsátással rendelkező energiaforrások felé tolódik a hangsúly. Helyi szinten a döntés a kormányok és a piacok kezében van. Néhány kormány például szénadót vagy károsanyag-kibocsátással kapcsolatos kereskedelmi rendszereket vezetett be, amelyek hatással vannak az árakra, és a piacok eldönthetik, hogy milyen energiaforrást vagy technológiát éri meg használniuk. Ez versenyképessé teszi a nem szénből származó áram árát, beleértve a megújuló forrásokat és az LNG-t, és így háttérbe szorulhatnak a nagy károsanyag-kibocsátású szénerőművek.
Saját stratégiájában az ExxonMobil mit hasznosít az előrejelzéséből?
– Egyrészt, hogy további nagy összegeket kell fordítanunk a kutatásokra, és partnereinkkel új technológiákat kell kifejlesztenünk. Másrészt úgy gondoljuk, hogy a gáz és az olaj szerepe jelentős marad, ezért e területen is új készleteket kell fejlesztenünk. Ugyanakkor az ExxonMobil már most is a világ legnagyobb magántulajdonban lévő olaj- és gáztermelője, de az elsők között vagyunk az LNG, a cseppfolyós földgáz előállításában is. Az USA-ban mi vagyunk a legnagyobbak a szárazföldi nem hagyományos gáz termelésében.
Más olajcégek is készítenek előrejelzéseket. Mennyiben jósolnak mást, mint az ExxonMobil?
– A megállapításokban sok a hasonlóság, különbség inkább a tanulmány alapjait jelentő információban van. Mi – mint említettem – a világ lakosságának növekedéséből, a GDP, a jólét, a motorizáció, az energiaigény bővüléséből, valamint az üvegházhatás csökkentését elősegítő rendelkezésekből és az energiahatékonyság javulásából indultunk ki.
Az ExxonMobil sok éve kilépett a magyarországi üzemanyagpiacról. Nem akar visszajönni?
– Ha igen, valószínűleg nem olyan formában, ahogyan itt voltunk. Jelenlegi üzleti modellünk az Esso és a Mobil márkaneveinket használó nagykereskedőkön és viszonteladókon keresztüli forgalmazásra alapul. Ugyanakkor a magyarországi kenőanyagpiacon most is jelen vagyunk Mobil 1 márkánkkal.
Mi annak a budapesti ExxonMobil cégnek a feladata, amelyet ön tavaly augusztus óta vezet?
– 2004-ben jött létre a ma több mint 1300 főt alkalmazó ExxonMobil Üzletsegítő Központ Magyarország Kft. Mint a neve is mutatja, üzleti támogatást kínál a csoport cégeinek, főleg Európában, a Közel-Keleten és Afrikában. Készít elemzéseket, foglalkozik könyvvitellel, könyvelési ügyfélszolgálattal és IT-szolgáltatásokkal is. Azért választottuk e feladatra Magyarországot, mert itt vonzó az üzleti környezet, a kormány támogatja a külföldi beruházásokat, és jól képzett, tehetséges dolgozókat találhatunk. Jó döntés volt az érintett tevékenységeket központosítani, sikeresen áramvonalasítottuk a csoporton belüli szolgáltatást.
Mik a további, magyarországi terveik?
– Mivel az üzleti élet naponta változik, tevékenységünk egyre fejlődik és bővül. Terveink szerint állandóan fejlesztjük a folyamatainkat és a tevékenységünket, így egyre több szakembert tudunk alkalmazni az elkövetkezendő években. A budapesti központ szolgáltatásai a világ minden részébe eljutnak.
Romke Noordhuis (47) a rotterdami Erasmus Egyetemen szerezte üzleti gazdasági diplomáját. Ekkortól a mai napig az ExxonMobil alkalmazottja. Pénzügyi elemzőnek lépett be, majd vezető, illetve felső vezető lett treasury területen. 2001 és 2003 között már a társaság ázsiai, csendes-óceáni treasury központjának projektjét irányította, utána két és fél évig az anyacég vezető pénzügyi elemzője volt. 2006-ban szintén treasury pénzügyi tanácsadó lett, majd az európai, afrikai és közel-keleti térségért felelős hiteligazgató. 2010-től a pénzügyi jelentésekért felelt, 2016-tól ismét a treasuryért a társaság feltárásokért felelős cégénél. 2016 augusztusában lett az ExxonMobil magyarországi érdekeltségéért felelős országigazgató.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.