Az élelmiszer-kiskereskedelem alappillére a sajtértékesítés Magyarországon – állapítható meg a Világgazdaság érdeklődésére a Nielsen által közölt adatokból. A piackutató tudatta: tavaly június és idén május között mennyiség szempontjából stabil maradt, értékben viszont 9 százalékos növekedéssel a 90 milliárd forintot is meghaladta a sajtpiac forgalma, ezzel a feldolgozott hús és a sör után a harmadik legnagyobb árbevételt generáló élelmiszer volt a Nielsen által mért 90 kategória között.
Ez azt jelenti, hogy a vizsgált időszakban a fogyasztás eltolódott a magasabb árszínvonalú sajtok felé, a gyártói márkák pozíciója viszont 63-ról 60 százalékra esett vissza egy év alatt. A piackutató szerint továbbra is a trappista a legnépszerűbb fajta, a teljes piac 43 százalékát fedi le, de két számjegyű növekedést ért el az edami, a camembert és a gouda sajt is. A trappista mindenhatóságát az áruházláncok tapasztalatai is alátámasztják: a SPAR tájékoztatása szerint a típus részaránya értékben 37, volumenben 42 százalék, a Tesco az eladások közel felét, az Auchan pedig több mint egyharmadát köszönheti ennek a fajtának.
Az értékesített mennyiség több mint felét a csemegepultos eladások biztosítják hazánkban, ez a visegrádi négyek viszonylatában a legmagasabb arány – hangsúlyozta lapunknak a Tesco. Népszerűek az egész, darabolt, szeletelt és reszelt sajtok is. A hipermarket a fogyasztói tájékoztatást segítve a trappista sajtokat egységesen kerek formában, piros csomagolásban kínálja, továbbá minden egyes hazai terméken feltünteti a HU jelzést vagy a magyar zászlót. Az áruházlánc szerint ugyanakkor a gyártókapacitás nem elegendő a teljes hazai sajtfogyasztás kielégítésére.
Magyarországon a vásárlók a penészes sajtokból még óvatosan választanak, a cseh és a szlovák fogyasztók bátrabbak, jóval többet vásárolnak ebből a kategóriából. A Tesco Finest prémium minőségű, különleges sajtválasztékba tartozó termékek eredeti receptúra alapján készülnek, a camembert-t Franciaországban, a parmezánt Olaszországban, a cheddart pedig az Egyesült Királyságban állítják elő.
A SPAR kiemelte, a sajtválaszték nagysága a boltok méretétől és elhelyezkedésétől is függ, a legnagyobb üzleteikben ez közel 350 tételt jelent. Az importált termékek közül számottevő az olasz mozzarella és mascarpone, a francia camembert és brie forgalma, de keresett árucikk a sajtpultban a holland gouda és a görög feta is. Az üzletlánc szerint megfigyelhető egy folyamatosan növekvő vásárlói réteg, amely a minőséget részesíti előnyben. Ettől függetlenül a vevők jelentős része az alacsonyabb árfekvésű termékeket keresi.
Tájékoztatása szerint az Auchan több mint 700-féle sajtterméket kínál, a bolthálózat úgy látja, egyre nagyobb az érdeklődés a szeletelt és a friss sajtok iránt. Utóbbi kategóriában számos új termék jelent meg áruházaikban az elmúlt időszakban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.