BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olcsóságuk miatt veszik a hamisítványokat a fiatalok

Az elmúlt egy évhez viszonyítva kisebb elmozdulások láthatóak a magyar fiatalok hozzáállásában a hamisított termékekhez, de a legtöbben továbbra is az alacsonyabb árat jelölték meg a vásárlás legfőbb motivációjaként – derült ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) és a TÁRKI közös kutatásából.

A tavalyi évhez hasonlóan idén is a válaszadók közel 40 százaléka állította, hogy az elmúlt egy évben vásárolt hamis terméket. Közülük minden második megkérdezett (53,9 százalék) ezt többször is megtette, ami a 2016-os adatokhoz viszonyítva (62,5 százalék) 8,6 százalékpontos csökkenést jelent -derül ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) és a TÁRKI közös felméréséből.

A fiatalok nem különösebben riadnak vissza a hamisítványok beszerzésétől – fotó: AFP

A kutatásból ugyanakkor rámutatott: a válaszadók csaknem fele (47 százalék) nem vásárolt hamisított terméket az elmúlt egy évben, ami a tavalyi eredményekhez képest 5, 2015-ös eredményekhez képest pedig 9 százalékpontos javulást jelent. Idén az ár domináns szerepet játszik a fogyasztók végső döntésének meghozatalában: a válaszadók több mint kétharmada (68,6 százalék) az alacsony ár miatt döntött a hamis termék megvásárlása mellett, ami több mint 15 százalékpontos emelkedés tavaly óta (52 százalék).

A VOLT Fesztivál látogatóival készült felmérés kitért a hamisításból származó gazdasági károk megítélésére is: a válaszadók 60 százaléka szerint az olcsóbb hamisítványok az eredeti termékek gyártóit károsítják meg a legjobban, 28 százalékuk pedig úgy véli, hogy a hamisítványoknak a fogyasztókra nézve van a leginkább negatív hatása. A termékekkel közvetlen kapcsolatba nem kerülő szereplők kiesnek a megkérdezettek perifériájából, hiszen mindössze 12 százalékuk gondolta úgy, hogy a társadalom vagy az állam is kárt szenvedhet a hamisítványok megvásárlása által.

„Pozitív fejlemény, hogy idén már csaknem minden második válaszadó jelezte, hogy az elmúlt évben nem vásárolt hamis terméket – mondta el a kutatás eredményei kapcsán Németh Mónika, a HENT titkára. Hozzátette, a felmérésből ugyanakkor egyértelműen kiderül, hogy a hamis termékek alacsonyabb ára még mindig nagyon vonzó a fiatalok számára.

A hatékony megelőzés érdekében kiemelten fontosnak tartjuk a fogyasztói tudatosság növelését, amelyben arra kívánjuk ösztönözni a vásárlókat, hogy az alacsonyabb ár mellett se vásároljanak hamis termékeket, felismerve annak káros következményeit

- mondta a szakember. Leszögezte: fel kell hívni a fiatal fogyasztók figyelmét arra, hogy a hamis – ezáltal gyengébb minőségű – árucikkek vásárlása során valójában ők is károsultak lesznek.

Ami a hamis termékhez való hozzáférés csatornáit illeti, a válaszadók közel kétharmada (62 százalék) az internetet, 23 százalékuk a piacot vagy utcai árusokat, 17 százalékuk egyéb hazai üzleteket, 16 százalékuk pedig a külföldi boltokat jelölte meg a hamis árucikk beszerzési helyének.

A kutatás szerint a válaszadókat az esetleges szankciók helyett sokkal inkább a hamis termék minőségének megbízhatatlansága foglalkoztatja; a hamisítványt vásárlóknál ez az arány 66,4 százalék, a nem vásárolóknál pedig 81,5 százalék, ami 13,5 százalékpontos növekedést jelent a tavalyi adatokhoz képest (68 százalék).

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.