A tavalyi évhez hasonlóan idén is a válaszadók közel 40 százaléka állította, hogy az elmúlt egy évben vásárolt hamis terméket. Közülük minden második megkérdezett (53,9 százalék) ezt többször is megtette, ami a 2016-os adatokhoz viszonyítva (62,5 százalék) 8,6 százalékpontos csökkenést jelent -derül ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) és a TÁRKI közös felméréséből.
A kutatásból ugyanakkor rámutatott: a válaszadók csaknem fele (47 százalék) nem vásárolt hamisított terméket az elmúlt egy évben, ami a tavalyi eredményekhez képest 5, 2015-ös eredményekhez képest pedig 9 százalékpontos javulást jelent. Idén az ár domináns szerepet játszik a fogyasztók végső döntésének meghozatalában: a válaszadók több mint kétharmada (68,6 százalék) az alacsony ár miatt döntött a hamis termék megvásárlása mellett, ami több mint 15 százalékpontos emelkedés tavaly óta (52 százalék).
A VOLT Fesztivál látogatóival készült felmérés kitért a hamisításból származó gazdasági károk megítélésére is: a válaszadók 60 százaléka szerint az olcsóbb hamisítványok az eredeti termékek gyártóit károsítják meg a legjobban, 28 százalékuk pedig úgy véli, hogy a hamisítványoknak a fogyasztókra nézve van a leginkább negatív hatása. A termékekkel közvetlen kapcsolatba nem kerülő szereplők kiesnek a megkérdezettek perifériájából, hiszen mindössze 12 százalékuk gondolta úgy, hogy a társadalom vagy az állam is kárt szenvedhet a hamisítványok megvásárlása által.
„Pozitív fejlemény, hogy idén már csaknem minden második válaszadó jelezte, hogy az elmúlt évben nem vásárolt hamis terméket – mondta el a kutatás eredményei kapcsán Németh Mónika, a HENT titkára. Hozzátette, a felmérésből ugyanakkor egyértelműen kiderül, hogy a hamis termékek alacsonyabb ára még mindig nagyon vonzó a fiatalok számára.
A hatékony megelőzés érdekében kiemelten fontosnak tartjuk a fogyasztói tudatosság növelését, amelyben arra kívánjuk ösztönözni a vásárlókat, hogy az alacsonyabb ár mellett se vásároljanak hamis termékeket, felismerve annak káros következményeit
- mondta a szakember. Leszögezte: fel kell hívni a fiatal fogyasztók figyelmét arra, hogy a hamis – ezáltal gyengébb minőségű – árucikkek vásárlása során valójában ők is károsultak lesznek.
Ami a hamis termékhez való hozzáférés csatornáit illeti, a válaszadók közel kétharmada (62 százalék) az internetet, 23 százalékuk a piacot vagy utcai árusokat, 17 százalékuk egyéb hazai üzleteket, 16 százalékuk pedig a külföldi boltokat jelölte meg a hamis árucikk beszerzési helyének.
A kutatás szerint a válaszadókat az esetleges szankciók helyett sokkal inkább a hamis termék minőségének megbízhatatlansága foglalkoztatja; a hamisítványt vásárlóknál ez az arány 66,4 százalék, a nem vásárolóknál pedig 81,5 százalék, ami 13,5 százalékpontos növekedést jelent a tavalyi adatokhoz képest (68 százalék).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.