Érdemben nem befolyásolja az Aeroplex Kft. eredményét az Air Berlin helyzete, mivel a kft. éves árbevételének mintegy 3,5 százalékát teszi ki az Air Berlin flottájának javítása, karbantartása – tájékoztatta a Világgazdaságot a karbantartó cég fölött tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. A céget a hagyományos repülőjegyeket a diszkontokkal ötvöző Air Berlin augusztus közepi csődje kapcsán kérdeztük meg.
A médiában is részben az Air Berlin csődje miatt festettek sötét képet az Aeroplex jövőjéről, felvetve a likviditási problémáit is. Ennek kapcsán az MNV emlékeztetett, hogy az Aeroplexnél nyáron – a nagyobb utasforgalom miatt – kevesebb a megrendelés, így kisebb az árbevétel is, ami kihat a társaság likviditási helyzetére, de ezt a menedzsment kezeli. A cégnek nincs bankhitele, tulajdonosi kölcsöne viszont van: a 2012-i állami tulajdonban megvalósított cash-pool elszámolás miatt. Éves árbevétele hatmilliárd forint körül alakult az elmúlt három évben. Az eredménye negatív. A szám az idei első fél évben javult, de a nyári szezonalitás miatt éves szinten csökkenhet. A társaság jelentős erőfeszítésekkel igyekszik hosszú távú stratégiai partneri szerződéseket kötni repülőgépek éves karbantartására.
Az Air Berlin története érinthet egy másik, szintén állami tulajdonú magyarországi céget is. A Malév GH Zrt. által tavaly kiszolgált járatok közel 5 százalékát tette ki az Air Berlin gépeinek földi kiszolgálása, így az Air Berlin járatainak megszűnése kedvezőtlenül hatna a Malév GH árbevételére és lekötött kapacitásaira. Ennek a társaságnak sincs bankhitele, de szintén van tulajdonosi kölcsöne a 2012-i állami tulajdonba kerülése óta. Hosszú távú szerződésekkel rendelkezik, rendelésállománya és a kiszolgált járatok száma értelemszerűen a szerződött légitársaságok által indított járatoktól függ. „Az elmúlt években negatív volt a társaság eredménye, mert erős árverseny alakult ki a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a földi kiszolgálói piacon” – válaszolt a vagyonkezelő. (A Malév GH mellett a török Celebi, a skóciai gyökerű Menzies és 2017-től a magyar Budport van jelen a ferihegyi földi kiszolgálói piacon – a szerk.)
Az állam üzleti lehetőséget látott a Malév 2012-es bedőlése után az Aeroplex és a Malév GH vállalkozásokban, ezért szállt be tulajdonosként ezekbe az egykori Malév-érdekeltségekbe. Így a cégek kikerültek a felszámolás alatti Malév leányvállalatainak köréből. Pedig nem voltak könnyű helyzetben, az Aeroplex árbevételének például mintegy fele származott a Malévtól, amelynek leállásával olyan szolgáltatáselemek estek ki, amelyeket csak a Malévnak nyújtott. A légitársaság 2012-es leállása miatt az eredetileg 550 fős Aeroplex létszáma megfeleződött, és a Malév GH is megvált több mint 400 munkavállalójától. Bár a Malév GH szerződni tudott a Wizz Airrel, ami évente mintegy 6000 gép kiszolgálását jelentette számára, ez csak körülbelül a negyede a Malév korábbi, évi 23 ezres járatmennyiségének. A két szervizcég helyzete azóta sem lett könnyebb, de igyekeznek helytállni.
Gyarapszik az Air Berlin megmentőinek sora
Korábban a legnagyobb német légitársaság, a Lufthansa, a nyaralási célpontokra szakosodott német Condor, valamint a brit fapados légiforgalmi vállalat, az EasyJet jelentette be, hogy fontolóra vette az Air Berlin megvásárlását. Legutóbb a légi áruszállításra szakosodott Zeitfracht berlini logisztikai cég állt be a sorba az Inforádió szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.