BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az árverseny nehezíti a Malév GH életét

A légitársaságok magyarországi földi kiszolgáló és karbantartó cégei elviselik az Air Berlin csődjét, de egyes magyarországi piaci körülmények komoly kihívást jelentenek a működésük szempontjából.

Érdemben nem befolyásolja az Aeroplex Kft. eredményét az Air Berlin helyzete, mivel a kft. éves árbevételének mintegy 3,5 százalékát teszi ki az Air Berlin flottájának javítása, karbantartása – tájékoztatta a Világgazdaságot a karbantartó cég fölött tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. A céget a hagyományos repülőjegyeket a diszkontokkal ötvöző Air Berlin augusztus közepi csődje kapcsán kérdeztük meg.

Az állam üzletet látott a két Malév-cégben a légitársaság 2012-es bedőlésekor
Forrás: MTI

A médiában is részben az Air Berlin csődje miatt festettek sötét képet az Aeroplex jövőjéről, felvetve a likviditási problémáit is. Ennek kapcsán az MNV emlékeztetett, hogy az Aeroplexnél nyáron – a nagyobb utasforgalom miatt – kevesebb a megrendelés, így kisebb az árbevétel is, ami kihat a társaság likviditási helyzetére, de ezt a menedzsment kezeli. A cégnek nincs bankhitele, tulajdonosi kölcsöne viszont van: a 2012-i állami tulajdonban megvalósított cash-pool elszámolás miatt. Éves árbevétele hatmilliárd forint körül alakult az elmúlt három évben. Az eredménye negatív. A szám az idei első fél évben javult, de a nyári szezonalitás miatt éves szinten csökkenhet. A társaság jelentős erőfeszítésekkel igyekszik hosszú távú stratégiai partneri szerződéseket kötni repülőgépek éves karbantartására.

Az Air Berlin története érinthet egy másik, szintén állami tulajdonú magyarországi céget is. A Malév GH Zrt. által tavaly kiszolgált járatok közel 5 százalékát tette ki az Air Berlin gépeinek földi kiszolgálása, így az Air Berlin járatainak megszűnése kedvezőtlenül hatna a Malév GH árbevételére és lekötött kapacitásaira. Ennek a társaságnak sincs bankhitele, de szintén van tulajdonosi kölcsöne a 2012-i állami tulajdonba kerülése óta. Hosszú távú szerződésekkel rendelkezik, rendelésállománya és a kiszolgált járatok száma értelemszerűen a szerződött légitársaságok által indított járatoktól függ. „Az elmúlt években negatív volt a társaság eredménye, mert erős árverseny alakult ki a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a földi kiszolgálói piacon” – válaszolt a vagyonkezelő. (A Malév GH mellett a török Celebi, a skóciai gyökerű Menzies és 2017-től a magyar Budport van jelen a ferihegyi földi kiszolgálói piacon – a szerk.)

Az állam üzleti lehetőséget látott a Malév 2012-es bedőlése után az Aeroplex és a Malév GH vállalkozásokban, ezért szállt be tulajdonosként ezekbe az egykori Malév-érdekeltségekbe. Így a cégek kikerültek a felszámolás alatti Malév leányvállalatainak köréből. Pedig nem voltak könnyű helyzetben, az Aeroplex árbevételének például mintegy fele származott a Malévtól, amelynek leállásával olyan szolgáltatáselemek estek ki, amelyeket csak a Malévnak nyújtott. A légitársaság 2012-es leállása miatt az eredetileg 550 fős Aeroplex létszáma megfeleződött, és a Malév GH is megvált több mint 400 munkavállalójától. Bár a Malév GH szerződni tudott a Wizz Airrel, ami évente mintegy 6000 gép kiszolgálását jelentette számára, ez csak körülbelül a negyede a Malév korábbi, évi 23 ezres járatmennyiségének. A két szervizcég helyzete azóta sem lett könnyebb, de igyekeznek helytállni.

Gyarapszik az Air Berlin megmentőinek sora

Korábban a legnagyobb német légitársaság, a Lufthansa, a nyaralási célpontokra szakosodott német Condor, valamint a brit fapados légiforgalmi vállalat, az EasyJet jelentette be, hogy fontolóra vette az Air Berlin megvásárlását. Legutóbb a légi áruszállításra szakosodott Zeitfracht berlini logisztikai cég állt be a sorba az Inforádió szerint.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.