Ha nem is hozza piaci alapokra, de valamelyest közelíti a nemzetközi szinthez energiaárait Szaúd-Arábia. Nem csekély emelést terveznek, a 91-es oktánszámú benzinnél például 80 százalékos lenne a drágítás, melynek értelmében novembertől literenként 94 forintnyi riált kellene fizetni a kutaknál. Nem számszerűsített, de hasonlóan durva drágulás jön a kerozinnál is, ami finoman szólva nem segíti sem a Saudi Arabian Airlines (Saudia), sem a fapados Flynas versenyképességét.
A Bloomberg (kormányzati forrásokra hivatkozva) azt írja, hogy nem akarják sokkolni a lakosságot, ezért az egyes energiafajták emelését fokozatosan hajtják végre, de 2018 végére már valamennyi téren életbe lépnének az új tarifák, melyekből 2021-re kopna ki teljesen az ártámogatás.
A benzinárak felzárkóztatását már 2015 decemberében megkezdték, akkor az olajárak mélyrepülése miatt volt szükség egy kisebb korrekcióra.
Igaz, már 2015-ben előrevetítették, hogy újabb emelések következnek, mivel hosszú távon fenntarthatatlan a rendkívül gáláns szaúdi energiaár-támogatási rendszer. Az olaj utáni időkre felkészítő Vision 2030 program sarkalatos eleme a központi támogatások megnyirbálása, csakúgy, mint az állami tulajdonú társaságok privatizációja. Utóbbiban mérföldkő lehet a világ legértékesebb olajtársasága, a Saudi Aramco tőzsdére vitele. Az 5 százalékos pakettért százmilliárd dolláros bevételt remélnek a szaúdiak, ám a jövő év második felére tervezett kibocsátás az előkészítés csúszása miatt 2019-re tolódhat.
Az olajjövedelmektől való függés így is rendkívül erős, bármilyen beavatkozás a rendszerbe komoly gazdasági problémákat okozhat
– figyelmeztetnek szakértők, utalva rá, hogy az idei első negyedévben a GDP fél százalékkal maradt el a tavaly ilyenkor mérttől, és negatív adatra 2010 óta nem akadt példa. Elképzelhető, hogy a kormány ársapkával védi meg a gazdaságot a drágulás tovagyűrűző hatásaitól, gondolva például arra, hogy az áramtermelés is az olajtüzelésen alapul a királyságban. A Perzsa-öböl második legnagyobb gazdasága, az Egyesült Arab Emírségek a szaúdiak előtt jár, ott már 2015-ben áttértek a piaci árképzésre. A leggyengébb minőségű 91-es benzin literje náluk most 129 forintba kerül. Annyi biztos, hogy a két ország közötti benzinturizmus végét jelenti az árolló bezárulása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.