Emeli szolgáltatási díjait az ausztriai Rail Cargo Austria és magyarországi leánya, a Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) is. „Nem tehetünk mást: tevékenységünk hatékonysága az elmúlt években körülbelül 20 százalékkal romlott. Hasonló lehet a helyzet más vasúti és közúti áruszállító társaságoknál is” – reagált a hírre az RCH igazgatósági elnöke. Kovács Imre a hatékonyságromlás egyik okát abban látja, hogy a válság alatt csökkentek a fuvarozási igények, miközben új piaci szereplők jelentek meg, így a fuvardíjak folyamatosan mérséklődtek. A társaságoknak az alacsony bevételek mellett alig maradt pénzük fejlesztésre, ez rontotta a versenyképességüket. További gond, hogy a hazai vasúti pályák állapota és egyes határátmenetek lassú átjárhatósága miatt ugyanaz a feladat fajlagosan több eszközzel teljesíthető.
Hozzájárul a díjemelés elkerülhetetlenségéhez az is, hogy a MÁV-nál az idén megvalósított és a jövő évre beígért béremelések költségei előbb-utóbb megjelennek a MÁV pályadíjaiban, majd a vasúti fuvarozók költségeiben is. Mindezt tetézi (a közúton is) a munkaerőhiány, ami az RCH esetében már a fejlődés gátjává vált.
Több hazai magán-vasúttársaság már tavaly veszteséges volt. „Mára sem a vasúti, sem a közúti áruszállítók többsége nem tud megfelelni a megbízói igényeknek” – jelentette ki Kovács Imre. Így már az az egyébként kedvező fordulat is teherként jelentkezett, hogy a fuvarozás iránti megnőtt hazai kereslet visszatért a válság előtti, 2008-as szintre. E többlet teljesítése mellett ugyanis már nem maradt szabad kapacitása az RCH-nak, és Kovács Imre ismeretei szerint a rivális társaságoknak sem, az eszközfejlesztések említett elmaradása miatt.
„Elsősorban az infrastrukturális feltételrendszer elnehezülése és a közlekedési nehézségek miatt kényszerülünk áremelésre 2018-ra” – erősítette meg a Világgazdaságnak Kukely Márton, az egyik jelentős hazai vasúti magánfuvarozó, a CER Cargo Holding vezérigazgatója is.
Az áruszállítók kénytelenek kirostálni megbízásaik közül a gazdaságtalan elemeket. Az egyik kényes terület az irányvonatoké, amelyek fuvardíjai az elmúlt évek erős versenyében irreálisan, 20-30 százalékkal estek. „A meg nem térülő irányvonati megbízásainkat már nem tudjuk megújítani” – jelentette ki Kovács Imre. Az árak kevésbé estek az úgynevezett egyes kocsik piacán, mert itt az RCH az egyetlen országos lefedettségű szolgáltató. A több megbízónak többféle kocsiból összeállított szerelvények továbbítása bonyolultabb, költségesebb feladat, és lényegében alig hoz hasznot. A Rail Cargo Hungaria e szegmensben óvatosabban szelektál, mert az egyes kocsik továbbítását Kovács Imre az RCH (mint legnagyobb hazai piaci szereplő) számára bizonyos értelemben kötelezettségnek is tekinti.
Drágul a közúti szállítás is. Európában a szakma nagy szereplői közül elsőként a németországi Schenker jelentett be október 1-jétől átlagosan 6 százalékos fuvardíjemelést. Ugyanakkor Kovács Imre szerint az iparnak is meg kell értenie, hogy a gazdasági növekedés miatt megnőtt szállítási igények már csak magasabb árakon elégíthetők ki. (A többi közt nyersanyagpiaci, acélpiaci boom van.)
2017 első nyolc hónapjában az RCH árutonna-kilométerben kifejezett teljesítménye 15 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakáét. A társaság éves szinten várhatóan 5-6 százalékkal több árut továbbít, mint tavaly, de a bevétele csak 1 százalékkal nő, a hazai számviteli szabályok szerinti üzemi eredménye pedig ismét negatív lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.