BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Külön termékké válik az autóáram

Különös átalakuláson megy át az áram, amikor áthalad az e-töltőn: jogi értelemben villamosenergia-termékből üzemanyagtermékké változik.

A Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) az év végéig elkészül a magyarországi elektromobilitást szabályozó átfogó törvény tervezete, ezt követi a társadalmi egyeztetés és a szükséges végrehajtási rendeletek megfogalmazása – értesült a Világgazdaság. A területen már eddig is láttak napvilágot jogszabályok, de még messze nem teljes körűek, csak salátajelleggel találhatók meg például az áramtörvényben, a Jedlik Ányos-tervben vagy a parkolás szabályozásában. Ezek alapján még nem indulhat meg a szolgáltatás.

Az NGM-ben készülő törvény életbeléptetésével Magyarország az uniós direktíváknak tesz eleget. Definiálja például a szükséges fogalmakat, meghatározza az állami, illetve önkormányzati jogköröket és kötelezettségeket. A direktíva fő elvárása az, hogy átlátható és átjárható, összehasonlítható legyen az idő-, illetve a mennyiségalapú töltés elszámolása. Arra azonban nem tér ki, hogy az e-autók áramának értékesítését hogyan kell fizetős, kereskedelmi szolgáltatássá tenni. Azon a néhány helyen, ahol a töltésért pénzt kérnek, az eladók egy kiskaput használnak: becsomagolják az áram árát a parkolási díjba. Kiskapu az is, amikor az otthoni töltés árát az egyetemes szolgáltatási tarifával fizetteti meg a szolgáltató. Ezek egyelőre, az elektromos autózás kibontakozása kezdetén még megengedhetők, később nyilván nem lesz rájuk mód.

Például azért nem, mert amint áthalad a villamos energia az e-töltőponton, jogi értelemben villamosenergia-termékből üzemanyagtermékké változik – magyarázta forrásunk. Külön mérőre, külön elszámolásra, külön szolgáltatóra lesz szükség, amely persze lehet azonos a meglévő áramszolgáltatóval, de másként kell elszámolni vele. Egyébként is kérdéses, hogy valaki üzemanyagként hozzájuthasson-e olyan, a piaci kilengéseket kiszűrő, védett ellátást nyújtó termékhez, amelyet eredetileg a háztartásoknak szántak. Az sem tűnik hosszú távon életképesnek, hogy valaki otthon, a saját pénzéből töltse a vállalati autót. Hasonló szempontok miatt a következő években további egyeztetésre, jogszabálycsiszolásra, ma még meglévő kiskapuk becsukására lesz szükség az e-mobilitás területén. Sok múlik azon is, hogy az állam milyen eszközökkel kívánja ösztönözni az elektromobilitást. Az viszont már eldőlt az NGM-ben – tudtuk meg –, hogy a villamos energia értékesítésétől elkülönülő iparág lesz az áram mint üzemanyag forgalmazása.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.