Nem a legtöbb pénzből, hanem a leginkább személyre szabott, az ott dolgozók igényeit és a helyi munkavégzés sajátosságait a legnagyobb mértékben figyelembe véve megtervezett irodák szerepelnek a legsikeresebben Az év irodája versenyen. Az első alkalommal 2010-ben kiírt megmérettetést hajdan a pangó irodapiacot uraló pesszimista hangulat ellen hirdették meg a szervezők, akik azokat a vállalkozásokat keresték, amelyek már felfedezték a kellemes munkakörnyezet értékét. Mint Kalmár Zoltán, a versenyt meghirdető Iroda.hu alapítója elmondta: eleinte igazából a tervezők és a belsőépítészek számára volt fontos a verseny, mostanra azonban már a HR-esek is felfigyeltek rá, köszönhetően az előtérbe kerülő employer branding szemléletnek.
Németh Edit, az ELTE Gazdaságtudományi Intézetének egyetemi adjunktusa, európai ergonómus az employer branding (élő márkahordozó) fontosságát érzékeltetve leszögezi: ma már egy magára valamit is adó cég nem teheti meg, hogy ne foglalkozzon az irodai környezet témájával. Szembetűnő változás, hogy míg eleinte elsősorban a multinacionális cégek nevezték be új irodáikat az országos versenyre, újabban a kis és közepes vállalkozások körében is látványossá vált a munkaterek kialakítására fordított figyelem. Az ergonomikus irodabútorok terén mára eltűnt a nagy lemaradás, a munkaadók hajlandók többet költeni az egészséges bútorokra, ami még hiányzik, az a betanítás, hogy a megvásárolt széket például használni is tudják a dolgozók. Új keletű probléma a mobil munkavégzés, illetve a home office elterjedése révén a laptopok, pontosabban azok nem megfelelő használata, a jövőbeli trendekben ez a kérdés is hangsúlyosabb válaszokat igényel.
Az adott évben épült vagy felújított, illetve átalakított irodák növekvő száma a megmérettetésre is egyre több nevezést eredményez, ami azért is örvendetes, mert azt is jelzi, hogy nem kevesen vannak, akik büszkék az eredményre. Az irodapiacon a trendek változását az is jelzi, hogy az elmúlt években sorra új kategóriák – szám szerint tizenegy – születtek, a külön díjazott nagy- és kisvállalati, valamint a dizájniroda és a többi mellett a legújabb csoport a közösségi tereké. A korábbi coworking kategória kibővítéseként létrejött új kategóriában irodaházak lobbija, kávézók, delikátüzlet és persze közösségi irodaterek is neveztek már – az idei verseny jelentkezési határideje november utolsó napja –, amiből látszik, hogy a munkahely fogalma is kibővült, a közösségépítés, a közösségi alkalmak, a munkavégzést motiváló beszélgetések mind-mind a hatékonyság növelésének fontos szegmenseivé váltak. Az irodafejlesztés új iránya a dizájn mellett a szervezetfejlesztésként is felfogható döntések sorozata – mutat rá a belsőépítészet fontosságára az ergonómus. Az irodaberuházásoknál a kommunikációs útvonalak kialakítása például a cég belső folyamataira is hatással van.
A legjobb irodák azok, amelyeknek van gazdájuk, és van személyi felelősük az adott cégnél az átalakításokat meghatározó döntéseknél – vélekedik egybehangzóan Németh Edit és Kalmár Zoltán. Tapasztalataik azt mutatják, hogy a legszerethetőbb irodai környezet az ott dolgozók bevonásával, megkérdezésével, a cég gyakorlati működését ismerő csapat vezetésével alakulhat ki. Ez az élő márkahordozás lényege, hogy a munkavállalók a cég jó hírét keltsék, ami nem nehéz, ha jól érzik magukat a munkahelyükön. Egyes szektorokban ma már ugyanis a munkakörnyezet nívója az egyetlen, amit a HR-esek a versenyképes és átlag feletti fizetésen túl az állásinterjún be tudnak vetni a potenciális munkavállaló megnyerése érdekében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.