BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hazai rokonlátogatás helyett sokan inkább külföldre utaznak

Kevesebben indultak rokonlátogatásra, és többen wellness­hét­végére vagy külföldre – derül ki a KSH-nak a belföldi idegenforgalom első háromnegyed évét összegző elemzéséből.

Akik többet keresnek, többet is utaznak, és elsősorban külföldi utazásokra fizetnek be. Míg a főszezonnak számító III. negyedévben öt éve még a többnapos utak 73 százaléka, idén már csak a 61 százaléka volt belföldi. A többnapos belföldi utazást választók az idén január és szeptember között 259 milliárd forintot költöttek naponta, 7 százalékkal többet az előző év azonos időszakánál. A turisztikai fogyasztások együtt folyó áron 5,1 százalékkal, azaz 13 milliárd forinttal emelkedtek. Az időszakban tizenegymillió többnapos belföldi utazást regisztráltak, ami 0,5 százalékos emelkedés, míg a turizmusra fordított idő 1,8 százalékkal csökkent.

Évek óta változik az utazási motivációk szerkezete – állapította meg a KSH. Az alacsony költéssel járó utazások – így a rokonok, a barátok vagy az ismerősök meglátogatása – ez év első kilenc hónapjában is esett, de a többnapos belföldi utaknak még mindig a 39 százalékát tette ki.

Ugyanez az egy-három napos utak között 45 százalék, éppen annyi, mint az egyéb szabadidős utazásoké. A nagyobb költéssel járó utazások száma 5,7 százalékkal, az eltöltött idő 3,5 százalékkal nőtt szeptember végéig.

Szálláshely-szolgáltatásra 14 milliárd forinttal többet, összesen 116 milliárd forintot költöttek a belföldi turisták, akik 53 milliárdot fizettek ki vendéglátóhelyeken, 45 milliárdot utazás közbeni élelmiszer-vásárlásra, közlekedésre és üzemanyagra. A fő haszonélvező a Balaton, ott jelentkezett a turisztikai fogyasztás 39 százaléka. Tovább nőtt az egy–három éjszakás, hétvégi típusú, rövidebb utazások aránya. Az ezekhez kapcsolódó költés már meghaladta a hosszú utazások azonos mutatóinak értékét. Belföldön az utazások 79 százaléka személygépkocsival, 11 százaléka busszal, 9 százaléka vonattal történt. Az utazók naponta átlagosan 5131 forintot, a tavalyinál 3,3 százalékkal többet költöttek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.