BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erős negyedévet várnak a légitársaságtól

A magyar hátterű Wizz Airnek a hatékony működés miatt a magasabb olajár még jól is jöhet. A csődök miatti piaci lehetőségekre eddig is gyorsan reagáltak.

Holnap teszi közzé friss gyorsjelentését a 2018-as harmadik negyedévéről a Wizz Air. A piacon jó számokat várnak a cégtől, hiszen az utolsó három hónapban dinamikusan nőtt az utasszám, és a kihasználtságban is javulást ért el a magyar hátterű légitársaság. Októberben 30,5, no­vemberben 22, decemberben pedig 19,8 százalékkal emelkedett a Wizz Air utasainak száma éves összehasonlításban. Összesen 7,07 millió utast szállítottak ebben a három hónapos időszakban, a negyedévet vizsgálva 24,3 százalékos a bővülés. Tavaly egyébként mindegyik negyedévben húsz százalék feletti bővülést ért el a közép-európai piacra fókuszáló vállalat. A kihasználtság 2017 utolsó három hónapjában 92,1, 88,3, illetve 87,5 százalék volt, ez 2,1, 1,5, illetve 0,2 százalékpontos javulás éves alapon.

Egyre többen választják a magyar fapadost
Forrás: MW ARCHÍV / Veres Viktor

„Az utasforgalmi és a ki­hasz­náltsági mutatók emelkedése azt jelenti, hogy erős negyedévet zárhat a Wizz Air. Az eddig megszokott pozitív tendenciák folytatódnak, a decemberi 2,25 milliós utasszám szép teljesítmény a 2016 végi 1,88 millióhoz képest. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy az év végi kihasználtság soha nem erős a szektorban” – mondta Cinkotai Norbert, a KBC Equitas elemzője. A karácsonyi szezon utazásai csak egy-két hétre hoznak magasabb kihasználtságot, de a december összességében mindig elmarad a nyári főszezonban tapasztalttól.

A dráguló kőolaj és az ezzel együtt emelkedő kerozinár persze nem kedvez a légicégeknek.

A szakértők szerint mégsem kell aggódni. „Bár rövid távon nem jó hír az olaj drágulása a Wizz Airnek, de az éves üzemanyag-mennyiség egy részét lefedezik, tehát az áremelkedés nem egy az egyben érvényesül. Hosszabb távon pedig még jó is lehet a drágább olaj a társaságnak, hiszen nemcsak az ő költségei nőnek, hanem a versenytársakéi is. Ez pedig akár újabb konkurens cég csődbe jutásához is vezethet. Az egyik leghatékonyabban működő légitársaságként a Wizz Airt az ilyen hatások kevésbé érinthetik rosszul” – tette hozzá Cinkotai Norbert.

Az alacsony költségeket részben az összes kiadás csaknem tíz százalékát kitevő bérköltség versenytársakhoz képest alacsonyabb szintjével érik el. „A kelet-közép-európai munkaerőnek kevesebbet kell fizetni, mint a konkurens fapados cégeknél a nyugat-európai dolgozóknak. A bérköltségek nagy részét a pilótáknak és a személyzetnek fizetendő rész teszi ki” – fűzte hozzá az elemző.

A versenytársak csődbe jutására egyébként gyorsan reagált a társaság. Januárban jelentette be, hogy új bázist nyit Bécsben. A Fly Niki csődje után egyből lecsapott a piaci résre, három gépet telepített az osztrák fővárosba, és 17 új útvonalat indít onnan. A Wizz Air árfolyama tegnap délután 3770 angol penny volt a londoni tőzsdén; idén 2,2, az elmúlt egy évben pedig 106 százalékkal emelkedett. A lendületes emelkedés miatt a Reuters adatbázisában szereplő átlagos 3507 angol pennys célár a jelenlegi szint alatt van 7 százalékkal, miközben az átlagos ajánlás vétel. Ez az ellentmondás azért alakulhatott ki, mert az elemzők nem frissítették kellő időben a célárfolyamukat. A legmagasabb célár 4005, a legalacsonyabb 2300 penny, mindkettőt tavaly novemberben adták meg.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.