Holnap teszi közzé friss gyorsjelentését a 2018-as harmadik negyedévéről a Wizz Air. A piacon jó számokat várnak a cégtől, hiszen az utolsó három hónapban dinamikusan nőtt az utasszám, és a kihasználtságban is javulást ért el a magyar hátterű légitársaság. Októberben 30,5, novemberben 22, decemberben pedig 19,8 százalékkal emelkedett a Wizz Air utasainak száma éves összehasonlításban. Összesen 7,07 millió utast szállítottak ebben a három hónapos időszakban, a negyedévet vizsgálva 24,3 százalékos a bővülés. Tavaly egyébként mindegyik negyedévben húsz százalék feletti bővülést ért el a közép-európai piacra fókuszáló vállalat. A kihasználtság 2017 utolsó három hónapjában 92,1, 88,3, illetve 87,5 százalék volt, ez 2,1, 1,5, illetve 0,2 százalékpontos javulás éves alapon.
„Az utasforgalmi és a kihasználtsági mutatók emelkedése azt jelenti, hogy erős negyedévet zárhat a Wizz Air. Az eddig megszokott pozitív tendenciák folytatódnak, a decemberi 2,25 milliós utasszám szép teljesítmény a 2016 végi 1,88 millióhoz képest. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy az év végi kihasználtság soha nem erős a szektorban” – mondta Cinkotai Norbert, a KBC Equitas elemzője. A karácsonyi szezon utazásai csak egy-két hétre hoznak magasabb kihasználtságot, de a december összességében mindig elmarad a nyári főszezonban tapasztalttól.
A dráguló kőolaj és az ezzel együtt emelkedő kerozinár persze nem kedvez a légicégeknek.
A szakértők szerint mégsem kell aggódni. „Bár rövid távon nem jó hír az olaj drágulása a Wizz Airnek, de az éves üzemanyag-mennyiség egy részét lefedezik, tehát az áremelkedés nem egy az egyben érvényesül. Hosszabb távon pedig még jó is lehet a drágább olaj a társaságnak, hiszen nemcsak az ő költségei nőnek, hanem a versenytársakéi is. Ez pedig akár újabb konkurens cég csődbe jutásához is vezethet. Az egyik leghatékonyabban működő légitársaságként a Wizz Airt az ilyen hatások kevésbé érinthetik rosszul” – tette hozzá Cinkotai Norbert.
Az alacsony költségeket részben az összes kiadás csaknem tíz százalékát kitevő bérköltség versenytársakhoz képest alacsonyabb szintjével érik el. „A kelet-közép-európai munkaerőnek kevesebbet kell fizetni, mint a konkurens fapados cégeknél a nyugat-európai dolgozóknak. A bérköltségek nagy részét a pilótáknak és a személyzetnek fizetendő rész teszi ki” – fűzte hozzá az elemző.
A versenytársak csődbe jutására egyébként gyorsan reagált a társaság. Januárban jelentette be, hogy új bázist nyit Bécsben. A Fly Niki csődje után egyből lecsapott a piaci résre, három gépet telepített az osztrák fővárosba, és 17 új útvonalat indít onnan. A Wizz Air árfolyama tegnap délután 3770 angol penny volt a londoni tőzsdén; idén 2,2, az elmúlt egy évben pedig 106 százalékkal emelkedett. A lendületes emelkedés miatt a Reuters adatbázisában szereplő átlagos 3507 angol pennys célár a jelenlegi szint alatt van 7 százalékkal, miközben az átlagos ajánlás vétel. Ez az ellentmondás azért alakulhatott ki, mert az elemzők nem frissítették kellő időben a célárfolyamukat. A legmagasabb célár 4005, a legalacsonyabb 2300 penny, mindkettőt tavaly novemberben adták meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.