Nagyjából minden hetedik hazai középvállalat (13 százalék) nagyon kedvezően ítéli meg saját helyzetét a pénzügyek, a fejlődési lehetőségek, és a nyereségesség szempontjából, az 1-15 milliárd forint közötti éves árbevétellel rendelkező cégek (feltörekvő középvállalatok) háromnegyede pedig inkább kedvezően látja helyzetét ezeken a területeken – derül ki a Deloitte Magyarország Versenyképességi Indikátor Jelentéséből.
A legfrissebb jelentés szerint növekedett a stabil működést várók aránya (a 2016-os 45 százalékról 49 százalékra), ezzel párhuzamosan minimális mértékben csökkent a fejlődést várók köre (összesen 44 százalék, ami 3 százalékpontos visszaesést jelent az előző kutatáshoz képest), és csökkent a cégük bezárására számítók aránya is.
Az alkalmazott piacbővítési módszerekben mért visszaesés alátámasztja, hogy többen készültek stabil működésre 2017 során, mint 2015 végén. Új piacokat főként a nyugat-magyarországi székhellyel rendelkező vállalkozások keresnek.
„A válaszadók közül a legtöbben a piacbővítést, a munkaerő biztosítását és fejlesztését, az adózási kérdéseket, illetve a folyamatok szabályozását emelik ki, mint fontos területeket az eredményesség szempontjából. Az elemzés alapján Magyarországon – az EU 28 adatokhoz hasonlóan – a legnagyobb kihívást a tavalyi évvel összhangban az ügyfélszerzés jelenti, a cégek közel 30 százaléka jelölte ezt meg, míg 23 százalék számára a képzett munkaerő megszerzése jelenti a legnagyobb feladatot” – mondta el Pádár Péter, a Deloitte könyvvizsgálati üzletágának partnere.
A felmérés során megkérdezett cégek 77 százaléka rendelkezik előre meghatározott üzleti célokkal a következő évekre, ez leginkább a 100 főt meghaladó, nagyobb árbevételű (4-15 milliárd forint évente) vállalkozásokra jellemző. A cégek fele tervez a hazai piacon terjeszkedni, a külföldi piacszerzést pedig a társaságok 23 százaléka gondolja biztosra, leginkább azon cégek, ahol az árbevétel legalább fele már jelenleg is exportból származik.
A cégek érzékelték, hogy az utóbbi időszakban a forrásbevonás könnyebbé vált:
a megkérdezettek mindössze 5 százaléka jelezte, hogy a finanszírozás kisebb vagy nagyobb kihívást jelent számára, és 10 százalékuk tart szükségesnek forrásbevonást a közeljövőben.
A kutatásban szereplő vállalkozások körében 41 százalék a családi tulajdonú cégek aránya. A korábbi felméréshez hasonlóan 2017-ben is elmondható, hogy a családi vállalkozások jövőjét tekintve az utódlás számít a legmeghatározóbb témakörnek: minden tizedik társaság esetében foglalkoznak a kérdéssel, és további 16 százalékuknál várható, hogy az utódlás rövid időn belül előkerül.
A hazai piacon jellemző trend szerint a visszavonulás előtt álló tulajdonosok többsége lassan vonul ki teljesen a cégvezetésből, a vállalkozás irányításának operatív feladatait és a napi ügyvitelt fokozatosan igyekeznek a következő generációra bízni
– mondta dr. Kóka Gábor, a Deloitte Private magyarországi vezető partnere.
A jelenleg utódlás kérdésével foglalkozó vállalkozások háromnegyede családi körben történő utódlási alternatívát képzel el. A válaszadók 21 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a vezetői feladatokat külső fél kezébe adná a tulajdonosi pozíciók megtartása mellett.
A kutatásról
A Deloitte Versenyképességi Indikátor Jelentéséhez a GfK Piackutató Intézet végzett telefonos felmérést az 1 és 15 milliárd forint közötti éves árbevétellel rendelkező hazai vállalkozások körében. A felmérés és az adatgyűjtés 2017-ben zajlott, összesen 350 cég vezetőinek, tulajdonosainak, pénzügyi vezetőinek a bevonásával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.