A magyar kiskereskedelem értékben számított – 2017. utolsó negyedévi – 8,2 százalékos növekedéséhez képest a vizsgált időszakban az európai átlag 4,4 százalékon állt.
A magyar eredmény az európai rangsor második helyét jelenti, ennél dinamikusabban mindössze Törökország bővült, állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
A mennyiségi eladás 3,6 százalékkal nőtt az előző év utolsó negyedévéhez képest a magyar kiskereskedelemben, míg Európában átlagosan ennek mértéke 1,8 százalék volt. A hazai élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 4,7 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban. Európában az átlagos egységárak 2,6 százalékkal emelkedtek.
A kiskereskedelmi üzletek forgalma 7,5 százalékkal emelkedett januárban az előző év azonos időszakához képest – jelentette hétfőn a KSH.
A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 8,7 százalékkal növekedett, míg a vegyi áruk piaca 7,6 százalékkal. Az elmúlt két év során mindkét piacon rekordnak számít ez a bővülési ütem.
Az erős utolsó negyedév összességében 5,9 százalékos éves növekedést hozott a napi fogyasztási termékek magyarországi piacán 2017-ben, ami több mint a kétszerese a tavalyi teljes éves bővülésnek (+2,8 százalék). Elsősorban az élelmiszerek piaca „gyorsított”, a 2016-os 2,3 százalék után 2017-ben 6,2 százalékkal növekedett. A vegyi áruk piaca 4,6 százalékkal nőtt. Európában hasonló a trend, a 2016-os teljes évi 1,6 százalék után 2017-ben 3,1 százalékkal növekedett a Nielsen által mért élelmiszerek és vegyi áruk európai piaca.
„Természetesen vannak jól beazonosítható trendek, de a növekedés általános” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője.
Minden megakategória és csatorna növelte az értékbeli eladását, ami a fogyasztás általános és stabil bővülésének a jele. A kedvező külső és belső gazdasági környezet és a várhatóan tartósan három százalék alatt maradó infláció hasonló pályán tarthatja a hazai kiskereskedelmet.
Értékbeli változás
Árszínvonal változás
Mennyiségi változás
Európai átlag
4,4
2,6
1,8
Svájc
1,6
0,2
1,4
Finnország
1,74
3,19
-1,45
Belgium
1,8
2,1
-0,3
Svédország
2
3
-1
Dánia
2,2
2,8
-0,6
Írország
2,2
0,6
1,6
Ausztria
2,49
2,33
0,16
Norvégia
2,5
-0,22
2,72
Franciaország
2,77
1,36
1,41
Hollandia
2,93
3,19
-0,26
Olaszország
3,07
1,34
1,73
Németország
3,72
3,2
0,51
Egyesült Királyság
3,98
1,18
2,79
Spanyolország
5,3
2,1
3,2
Lengyelország
6
1,98
4,02
Csehország
6,11
5,45
0,67
Görögország
6,4
0,6
5,8
Portugália
6,68
3,82
2,86
Szlovákia
7,53
3,47
4,06
Magyarország
8,2
4,65
3,55
Törökország
16,79
12,28
4,51
Kontinensünk mind a huszonegy vizsgált országának kiskereskedelme növekedett. A legnagyobb arányú növekedést hasonlóan az előző két negyedévi adatokhoz, ismét Törökországban mérték (+16,8 százalék). Majd következik Magyarország (+8,2 százalék), Szlovákia (+7,5 százalék), Portugália (+6,7 százalék), Görögország (+6,4 százalék). A sereghajtó Svájc (+1,6 százalék), őt előzi Finnország (+1,7 százalék), Belgium (+1,8 százalék), Svédország (+2,0 százalék) és Dánia (+2,2 százalék).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.