BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hatalmas rozsdafolt a japán acélgyártók becsületén

A csaláson ért japán vállalatok rendszerint túlélik a botrányt – ez igazolódott be most a Kobe Steel esetében is.

Vezéráldozattal próbálja lezárni az acélbotrányt a Kobe Steel. Kavaszaki Hiroja elnök-vezérigazgató régi japán szokás szerint mélyen meghajolva kért bocsánatot a cégénél évtizedeken át folytatott csalássorozatért, amikor kedden bejelentette, hogy április elsejével lemond minden tisztségéről, és távozik Japán harmadik legnagyobb acélgyártójától. A távozás napra pontosan öt évvel ezelőtti kinevezése után történik, az utódját még nem nevezték meg. A 63 éves Kavaszakival együtt távozik a réz- és alumíniumgyártásért felelős Kaneko Akira alelnök is, az igazgatók fizetését pedig – büntetésül – átmenetileg maximum 80 százalékkal csökkentik – írja a Reuters.

Kawaszaki Hiruja régi japán szokás szerint meghajolva kért bocsánatot a csalásokért
Forrás: MTI/AP/Kambajasi Sizuo

Teljesen megújul az igazgatóság is, a tagok harmada külsős lesz – jelentették be a független szakértők bevonásával végzett négy hónapos vizsgálat lezárultával. A vizsgálatban kiderült, hogy mélyen gyökerező problémák merültek fel a cégnél, a csalások pedig a vezetés több tagjának a közreműködésével történtek. Kavaszaki személyi felelőssége bizonyítható a minőségbiztosítási szabványokkal történt csalássorozatban, hatalmas szerencséje azonban, hogy a megrendeltnél jóval silányabb minőségű alapanyagok felhasználásával készült épületekben, gépjárművekben, vasúti szerelvényekben, repülőkben, hajókban és számos más acélipari termékben eddig nem találtak arra utaló nyomot, hogy a szándékos megtévesztés emberéletben kárt okozott volna. Eddig legalábbis 605 megkárosított cég közül a Bloomberg szerint 566-nál tisztázták a helyzetet, 39-nél még folynak a vizsgálatok.

Más szóval a Kobe Steelnek a Kobelco márkanéven forgalmazott termékei bírták a gyűrődést, emellett nem csekély anyagi előnye származott belőlük a vállalatóriásnak. A Kobe Steel a múlt hónapban jelezte, hogy a 2017-es üzleti évében 421 millió dollárnak megfelelő nyereséget könyvelhet el, három veszteséges év után először. Ebből a pénzből azonban aligha kapnak most osztalékot a részvényesek, mert a partnereit átvágó társaságnak nagy összegű kártérítési kötelezettségei lesznek. Az Egyesült Államokban ellene folyó büntetőeljárás drasztikus bírsággal végződhet, mert arrafelé nem szokták tolerálni a csalásokat, márpedig a Boeing és a General Motors révén amerikai áldozatok is vannak. A cég egyelőre 94 millió dollárt tartalékol a károk és a bírságok kifizetésére.

A Kobe Steel a hazai partnereit is becsapta, a sor a Toyotától a Hitachiig terjed. Ráadásul a cég beismerése őszinteségi hullámot indított el a szigetországban, a Mitsubishi Materials és a Toray Industries is bevallotta, hogy első osztályú áron és bizonylatokkal adott el másodosztályú termékeket. A tavaly októberben kipattant botrány a Kobe Steel árfolyamán csúf rozsdafoltot ejtett, a kurzus 40 százalékot zuhant az első napokban, de ma már alig 20 százalékos mínuszban jár. Ezen a mostani bejelentés már nem változtatott, a részvény ára stagnált a keddi tokiói kereskedésben.

Az árfolyam azután kezdett felfelé kapaszkodni, hogy egyre több minőségi vizsgálat szólt a Kobelco mellett, s mára úgy tűnik, az átvert megrendelők is megbocsátottak a cégnek. Ahogy szoktak, jóllehet az utóbbi években a japán üzleti kultúra rengeteget veszített a tekintélyéből. Sorra pattantak ki a könyvelési csalások, korrupciós ügyek, elég a Toshibát, a Sonyt, a Suzukit, a Subarut vagy a Mitsubishit megemlíteni. Kevés olyan cég van, amely a botrány után eltűnik a süllyesztőben, kivétel a gyilkos légzsákjairól elhíresült Takata, amelyet végül kínai-amerikai konkurense, a KSS vett meg tavaly 1,6 milliárd dollárért.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.