Vezéráldozattal próbálja lezárni az acélbotrányt a Kobe Steel. Kavaszaki Hiroja elnök-vezérigazgató régi japán szokás szerint mélyen meghajolva kért bocsánatot a cégénél évtizedeken át folytatott csalássorozatért, amikor kedden bejelentette, hogy április elsejével lemond minden tisztségéről, és távozik Japán harmadik legnagyobb acélgyártójától. A távozás napra pontosan öt évvel ezelőtti kinevezése után történik, az utódját még nem nevezték meg. A 63 éves Kavaszakival együtt távozik a réz- és alumíniumgyártásért felelős Kaneko Akira alelnök is, az igazgatók fizetését pedig – büntetésül – átmenetileg maximum 80 százalékkal csökkentik – írja a Reuters.
Teljesen megújul az igazgatóság is, a tagok harmada külsős lesz – jelentették be a független szakértők bevonásával végzett négy hónapos vizsgálat lezárultával. A vizsgálatban kiderült, hogy mélyen gyökerező problémák merültek fel a cégnél, a csalások pedig a vezetés több tagjának a közreműködésével történtek. Kavaszaki személyi felelőssége bizonyítható a minőségbiztosítási szabványokkal történt csalássorozatban, hatalmas szerencséje azonban, hogy a megrendeltnél jóval silányabb minőségű alapanyagok felhasználásával készült épületekben, gépjárművekben, vasúti szerelvényekben, repülőkben, hajókban és számos más acélipari termékben eddig nem találtak arra utaló nyomot, hogy a szándékos megtévesztés emberéletben kárt okozott volna. Eddig legalábbis 605 megkárosított cég közül a Bloomberg szerint 566-nál tisztázták a helyzetet, 39-nél még folynak a vizsgálatok.
Más szóval a Kobe Steelnek a Kobelco márkanéven forgalmazott termékei bírták a gyűrődést, emellett nem csekély anyagi előnye származott belőlük a vállalatóriásnak. A Kobe Steel a múlt hónapban jelezte, hogy a 2017-es üzleti évében 421 millió dollárnak megfelelő nyereséget könyvelhet el, három veszteséges év után először. Ebből a pénzből azonban aligha kapnak most osztalékot a részvényesek, mert a partnereit átvágó társaságnak nagy összegű kártérítési kötelezettségei lesznek. Az Egyesült Államokban ellene folyó büntetőeljárás drasztikus bírsággal végződhet, mert arrafelé nem szokták tolerálni a csalásokat, márpedig a Boeing és a General Motors révén amerikai áldozatok is vannak. A cég egyelőre 94 millió dollárt tartalékol a károk és a bírságok kifizetésére.
A Kobe Steel a hazai partnereit is becsapta, a sor a Toyotától a Hitachiig terjed. Ráadásul a cég beismerése őszinteségi hullámot indított el a szigetországban, a Mitsubishi Materials és a Toray Industries is bevallotta, hogy első osztályú áron és bizonylatokkal adott el másodosztályú termékeket. A tavaly októberben kipattant botrány a Kobe Steel árfolyamán csúf rozsdafoltot ejtett, a kurzus 40 százalékot zuhant az első napokban, de ma már alig 20 százalékos mínuszban jár. Ezen a mostani bejelentés már nem változtatott, a részvény ára stagnált a keddi tokiói kereskedésben.
Az árfolyam azután kezdett felfelé kapaszkodni, hogy egyre több minőségi vizsgálat szólt a Kobelco mellett, s mára úgy tűnik, az átvert megrendelők is megbocsátottak a cégnek. Ahogy szoktak, jóllehet az utóbbi években a japán üzleti kultúra rengeteget veszített a tekintélyéből. Sorra pattantak ki a könyvelési csalások, korrupciós ügyek, elég a Toshibát, a Sonyt, a Suzukit, a Subarut vagy a Mitsubishit megemlíteni. Kevés olyan cég van, amely a botrány után eltűnik a süllyesztőben, kivétel a gyilkos légzsákjairól elhíresült Takata, amelyet végül kínai-amerikai konkurense, a KSS vett meg tavaly 1,6 milliárd dollárért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.