A világ legnagyobb pénzintézetének 6000 vállalatra kiterjedő globális felméréséből kiderült, hogy a cégek megkérdezett képviselőinek 61 százaléka szerint a kormányzatok egyre inkább védekező gazdaságpolitikát folytatnak. Ez a meggyőződés leginkább a közel-keleti és észak-afrikai (70 százalék), valamint az ázsiai vállalkozásokra (68 százalék) jellemző. Az Egyesült Államokban 61 százalék látja a protekcionizmus erősödését, Európában azonban csak minden második cégvezető vélekedik hasonlóképpen.
A szerdán nyilvánosságra hozott kutatás eredményei szerint a vállalatok többsége regionális partnerekkel kívánja a kereskedelmi lehetőségeket bővíteni: az európai és közel-keleti kereskedelem csaknem háromnegyede (74 százalék) ugyanabban a régióban folyik.
Noel Quinn, az HSBC globális kereskedelmi igazgatója szerint a vállalkozások igen aktívan igyekeznek kiaknázni a globális kereskedelmi környezet nyújtotta lehetőségeket.
Az e-kereskedelem és az elektronikus ellátási hálózatok térnyerésében a protekcionista lépéseket ellensúlyozó eszközöket látják. Számos cég helyezi át ellátási láncának egy részét annak érdekében, hogy versenyben tudjon maradni
– mondta.
Quinn szerint a felmérésben szereplő vállalkozások 28 százaléka vegyesvállalatok és leányvállalatok létrehozásában is gondolkodik, hogy kikerülje a helyi szintű akadályokat. Hozzátette: számos más cég ugyanakkor beletörődött, hogy a protekcionizmus erősödése miatt emelkedő költségekkel kell számolnia.
A gazdasági bezárkózástól való félelem ellenére a vállalatok háromnegyede optimista a nemzetközi kereskedelmi kilátásokat illetően.
A jövőbe vetett bizalom mögött a fogyasztók és a vállalatok felől érkező növekvő keresletet, a kedvező gazdasági körülményeket, valamint az új technológiák költségcsökkentő hatását emeli ki az elemzés, amely szerint a globális kereskedelmet támogatja a gyengülő dollár is.
A bank becslése szerint az amerikai valuta kereskedelmileg súlyozottan 8 százalékot gyengült 2017 első negyedéve óta, ez pedig tovább ösztönzi a kereskedelmi tevékenység áthelyezését. A pénzintézet elemzői ezt azzal támasztják alá, hogy az utóbbi harminc évben a nemzetközi kereskedelem gyengülése a dollár erősödő periódusával párosult.
Az HSBC a kormányzati intézkedések globális következményeit is vizsgálta, amiből kiderült, hogy a vállalatok kevésbé aggódnak, amikor egy probléma a cég saját régióján kívül merül fel. Így például Kína Egy övezet, egy út kezdeményezése az ázsiai vállalatok 60 százaléka szerint pozitív hatással lesz a tevékenységükre, ám a legtöbb európai és észak-amerikai vállalat szerint ennek nem lesz hatása saját üzleti lehetőségeikre. A felmérésben szereplő cégek négytizede szerint ugyanakkor Washington gazdasági lépéseinek sem lesz érdemi hatásuk rájuk nézve a közeljövőben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.