BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Németországban többen adhatják el autóikat

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint a szabályozás módosításával itthon fel lehetne készülni egy új helyzetre. Nem mindenki tart az alacsonyabb áraktól, a bérnövekedés miatt drágulhatnak a használt dízelek is.

Előzetes letartóztatásba helyezték a Volkswagen-konszernhez tartozó Porsche egyik vezetőjét pénteki sajtóértesülések szerint. A motorok fejlesztéséért felelős vezető, Jörg Kerner ellen hozták meg az intézkedést, mert az fennáll az elmenekülés és a bizonyítékok eltüntetésének veszélye. A német ügyészség a Porsche és az Audi több telephelyén tartott házkutatást. A Porsche nem fejleszt és nem gyárt dízelmotorokat, egyes típusokhoz az Audi a motorbeszállító. A dízelüzemű autók károsanyag-kibocsátásával kapcsolatos manipuláció és jogsértő reklám gyanúja miatt nyomoznak.

Németországban nem csak a csalás ténye a probléma, hanem az, hogy hetven városban határérték feletti az átlagos légszennyezettség.

A fő gondot a nitrogén-oxid okozza, amely nagy részét a dízelmotorok a bocsátják a levegőbe. A lipcsei bíróság döntése ezért is a városoknak adja a döntési jogkört, hogy szükség esetén tiltást alkalmazzanak. Hamburgban már él is a szabályozás, két utcában, összesen 2,3 kilométeres szakaszra nem hajthatnak be öreg dízelautók, de az ott lakók, a vendégeik, valamint a logisztikai cégek felmentést kapnak. Mindenhol csak az átmenő forgalmat érintheti a korlátozás. Azonban az ellenőrzés kérdése még nem tisztázott, a tábla kint van, de nincs kiépített kamerarendszer és nem állnak ott állandóan rendőrök – mondta Végh Bálint a PricewaterhouseCoopers Magyarország Kft. menedzsere.

Forrás: AFP

A korlátozás eleve nem vonatkozik az Euro 6d környezetvédelmi besorolású autókra, ezek az elmúlt 6-8 hónapban eladott új autók. Ennél régebbi motorokra, azaz az Euro 6a-c-re viszont él a tiltó a határozat az észak-német városban.

Lipcsében idén októbertől lehetnek kitiltások, de azok csak az Euro 4-esnél régebbi motorral szerelt dízelekre vonatkozik, azaz a 12-14 évnél öregebb autókra, de itt még nem döntött a város. Ezekkel a határozatokkal az a fő probléma, hogy a szabad közlekedéshez való jogot korlátozzák azoknak az autótulajdonsoknak, akiknek ez a joga önhibájukon kívül sérül. Emellett fontos, hogy a már dízelkocsit tulajdonló autósokat a magasabb értékcsökkenés miatt anyagi kárt éri. Ezen az autógyártók dízelautó beszámítási akciókkal próbáltak enyhíteni. Felmerült az átalakítás lehetősége is, de az 1500-3000 euróba kerülne és csak az Euro 5-ös besorolástól érné meg, de ebben sem egységesek a vélemények

– fűzte hozzá Végh Bálint, aki szerint az elveszett fogyasztói bizalom miatt drasztikusan esik az új autóeladásokban a dízelarány. „Ez ma 42 százalék körüli Németországban, de az még aggasztóbb, hogy egyes piackutatások szerint a potenciális vásárlók csak 17 százaléka gondolkozik azon, hogy dízelt vegyen. Emiatt az autógyártók dízelberuházásai nem térülnek majd meg, a tervezettnél korábban kell technológiát váltani, ami a hazai autógyártóknál is átalakításokat hozhat. Az Audi például elektromotorok gyártását indítja be. A gazdaság egy átrendeződéssel viszonylag gyors választ adhat a dízelügy kihívásira, de a magánembereket az esetleges értékcsökkenés miatt jobban érinthetik a fejlemények” – véli a menedzser.

Ausztriában 360 ezer autótulajdonos nevében nyújthatnak be csoportos keresetet a Volkswagen ellen, mert szerintük a dízelbotrány miatt az abban értintett modellek értékvesztése legalább 20 százalék. Az értékvesztéstől tartanak az autótulajdonosok Németországban is, ahol a lipcsei bírósági döntés értelmében ki lehet majd tiltani a környezetszennyezőbb dízelautókat a belvárosokból. Így nem csitulnak a még 2015 szeptemberében kezdődött dízelbotrány hullámai.

Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint Nyugat-Európában a 2011-es 56 százalékról 2017-re 44 százalékra esett a dízelautók részaránya az újautó-piacon.

„A Volkswagen elleni osztrák csoportos keresetnek és ahhoz hasonló európaiaknak várhatóan nem lesznek olyan következményei, mint egy ugyanilyennek az Egyesült Államokban. Nem véletlen, hogy a dízelbotrány miatti kifizetések ott már rég megtörténtek, miközben Európában, amolyan utótörténésnek számítóan indulhatnak perek. Eleve furcsa, hogy erre miért most, ennyi év után kerül sor, főként annak fényében, hogy Németországhoz hasonlóan Ausztriában is kaptak kompenzációkat a dízeltulajdonosok. Ez részben új autó vásárlása esetén kedvezményformájában, másrészt pedig utalvány formájában” – mondta Nagy András az Erste elemzője. „Az európai és amerikai joggyakorlat közötti különbség nem is elsősorban a szabályozásbeli eltérésekből, hanem a más mentalitásból adódik. Az Egyesült Államokban az orvosi műhibák miatt is nagy összegeket szoktak kifizetni, míg az Atlanti-óceánnak ezen a felén ez már nem jellemző. Emiatt is alakult úgy, hogy Amerikában komoly kártérítést kapott kaptak a Volkswagen-tulajdonosok.” – tette hozzá az elemző. Szerinte nehéz bizonyítani, hogy mára mekkora értékvesztése van az autóknak a kibocsátási értékek manipulálása miatt.

Az elmúlt időszakban csökkent a használtautó-piacon a dízelautók ára, de ez hamarosan stabilizálódhat és a tulajdonosoknak várhatóan kisebb lesz a veszteségük. Angela Merkel német kancellár is kijelentette nemrég, hogy el akarják kerülni a dízelautók kitiltását a belvárosokból. A lipcsei ítélet szerint is egy-egy város csak végső esetben dönthet a kitiltásról, akkor, ha máshogy végképp nem biztosítható a megfelelő levegőminőség

– mutatott rá az elemző, aki szerint Magyarországon sem kell attól tartani, hogy a német ítélet miatt hirtelen jóval több használt kocsit hozzanak az országba ami lenyomná az itthon már forgalomban lévő, használt dízelautók ára. „Amennyiben hirtelen sok dízelautót adnának el a németek, akkor nem csak a magyar, hanem az egész közép-kelet-európai térség használt autó kereskedői részéről megnövekedne az érdeklődés. A plusz kereslet, pedig várhatóan a reális szintekre hajtaná fel az árakat. A gépkocsik iránti keresletet eleve a bérnövekedés és a hitellehetőségek hajtják egyre magasabbra, nem a dízelügy” – fűzte hozzá Nagy András.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) viszont alacsonyabb használtautó-árakra és növekvő behozatalra számít.

„Eleve nagyon sok környezetszennyező autót hoznak be használtan az országban, ha egyes német belvárosokból dízelautókat tiltanak ki, akkor hirtelen jóval több lesz az eladó öreg dízelautó. Az új helyzetben Magyarországra még több régi, magas károsanyag-kibocsátású autót hozhatnak majd be” – mondta Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke. „Itthon az eladott új autók 36 százaléka dízelmotorral szerelt, ez egy évvel ezelőtt még 42 százalék volt. Tehát érezni a dízel visszaszorulását, de ez inkább csak divat kérdése, hiszen a lipcsei bírósági döntés a legújabb dízelekre nem vonatkozik, így a jövő évi változásoknak az újautópiacon kisebb hatásai lehetnek csak. A használtpiaccal kapcsolatban pedig konkrét javaslatot tettünk a kormányzatnak. Az MGE szerint a fenntartáshoz kapcsolódóan a környezetvédelmet jóval hangsúlyosabban figyelembe vevő adórendszerre lenne szükség, tehát a 10-15 éves autók után jóval több adót kellene fizetni, míg a fiatalokhoz kapcsolódóan kevesebbet. A javaslatunk szerint beszedendő adó összesített összege államháztartási szinten nem térne el lényegesen a jelenlegitől” – emelte ki Erdélyi Péter.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.