BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A tartós cikkek fogyhatnak a legjobban

Az internet-hozzáférés terjedése, az egyre nagyobb választék és az olcsó, egyszerű vásárlási folyamat is az online áruházak növekedésének kedvez.

Nagy eltéréseket tapasztalhatunk a kiskereskedelem egyes szektoraiban. Míg a nem élelmiszer főkategória 9,2 százalékkal, az üzemanyag pedig 9,8 százalékkal emelkedett éves alapon a legfrissebb, februári adatok szerint, addig az élelmiszer-vásárlás mindössze 3,6 százalékkal emelkedett egy év alatt – olvasható a központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiban.

Élelmiszerből annyit veszünk, amennyit megeszünk, a tartós cikkekre viszont több pénzt tudunk költeni

– fogalmazta meg az eltérés okát lapunk kérdésére Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető elemzője. Az üzemanyag-forgalom majdnem két számjegyű bővülésének oka abban keresendő a szakember szerint, hogy egész egyszerűen többet használjuk az autóinkat.

Megállíthatatlanul száguld az online kereskedelem
Forrás: Shutterstock

Az élelmiszer jellegű termékekből nem tudunk többet fogyasztani, inkább a jobb minőség felé fordul a fogyasztás – értelmezte az alacsony szektorális fogyasztást a Világgazdaság kérdésére Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője. A minőségi javulást viszont nem méri a statisztika, így a növekvő jövedelmek sokkal inkább a nem élelmiszer jellegű vásárlásoknál csapódnak le. A szakértő felhívta a figyelmet, hogy ebben a kategóriában továbbra is jelentős növekedési potenciál rejlik a régiós átlaggal összevetve. Az üzemanyagok ára ugyan valamennyit csökkent év elején, ám az autóeladások felfutása és a kiskereskedelmen keresztül a szállítmányozás is megnyomta a benzin-gázolaj értékesítést.

Az online kereskedelem bővülési sebessége megjósolhatatlan, ám az jól látszik, hogy a szektor megállíthatatlanul növekszik

– mondta a legdinamikusabb ágazatról Török Zoltán. Egyre több termékkategóriát találunk meg a webes értékesítési csatornákon, az internet terjedésével is nagyobb hangsúlyt kap a szektor, illetve az olcsóbb, egyszerűbb vásárlás is vonzó a vevőknek – tette hozzá a Raiffeisen szakértője. Virovácz Péter a digitalizáció és a globalizáció térnyerésével a mostaninál is nagyobb ütemű növekedést vár a szektortól (2017-ben 26,8 százalék volt a bővülés a KSH adatai szerint). A makroelemző további emelkedést vár, ám sok múlik a pénzügyi kultúra változásán is:

minél kevésbé félnek az emberek az online vásárlástól, annál nagyobb teret nyerhet a webkereskedelem.

A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.