Hiába nőtt a Facebook forgalma és nyeresége, az elemzői várakozásoktól elmaradó második negyedéves teljesítményéért súlyos árat fizettetett vele a piac. A részvényárfolyam a szerdai piaczárást követően közzétett gyorsjelentés után 24 százalékos szakadékba zuhant, onnan kezdett visszakapaszkodni, de a tegnapi nyitásra csak 4 százalékot dolgozott le veszteségéből. Maga Mark Zuckerberg alapító-vezérigazgató vagyona ötödét, 16,8 milliárd dollárt bukott – egy időre legalábbis. Ha a szikár számokat nézzük, és az egy évvel korábbi adatokhoz viszonyítunk, nem találunk magyarázatot ekkora esésre.
A bevétel 42 százalékkal, 13,23 milliárd dollárra, az adózott eredmény 31 százalékkal, 5,11 milliárd dollárra gyarapodott, míg az egy részvényre eső eredmény 42 centtel 1,74 dollárra hízott. Utóbbi 2 centtel jobb a Thomson Reuters előzetes várakozásainál, ám bevételi oldalon 130 millió dollárral jobbat, 13,36 milliárdot vártak,
és ez, valamint a felhasználói tábor gyarapodásának és aktivitásának erős túlbecslése csapta ki végül a biztosítékot, amire csak rátett a kilátásokról adott korántsem fényes útmutatás. Megjegyzendő, ugyanezek az elemzők az előző negyedévben a valósnál félmilliárd dollárral alacsonyabb forgalmat jósoltak a Facebooknak.
Kiderült az is, hogy az első negyedévben a közel százmillió Facebook-felhasználó adatainak illegális felhasználásába belebukó Cambridge Analytica okozta botrány, ha fáziskéséssel is, de visszaütött, noha hatását a sűrű bocsánatkérések, Zuckerberg Canossa-járása eredményeként az elemzők hajlamosak voltak elbagatellizálni. Sokak szerint azonban ez is tetten érhető a Facebook felhasználói táborának vártnál lassabb bővülésében, és a cég megítélésén például az sem javított, hogy a WhatsApp üzenetküldő szolgáltatása lincselések megszervezésének első számú fóruma lett Indiában.
A józanabbak már jó ideje kongatják a vészharangot, irreálisnak tartva a cég kitűzött terveit.
A negyedévben a legfontosabb, a közösségi oldalt napi szinten felkereső felhasználói tábor 1,45-ról 1,47 milliárd főre nőtt, míg az elemzők 1,49 milliárdos célszámot fogalmaztak meg.
Hasonló okból a Netflix piacvezető internetes streamszolgáltatót is megbüntették a befektetők, amikor a hó közepén az előfizetői kör negyedéves bővítéséről szóló piaci elvárásokat nem tudta teljesíteni. Árfolyama 13 százalékot zuhant azóta. A másik szorosan követett mutató, a legalább havi rendszerességgel a Facebookra kattintó felhasználók száma a negyedév során globálisan 38 millióval 2,23 milliárdra nőtt, miközben az elemzők 2,25 milliárdos közösséget vizionáltak június végére.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.