BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lassan be lehet zárni az INA finomítóit

A rijekai finomító fejlesztését már évekkel korábban el kellett volna kezdeni, de a kialakult patthelyzet miatt középtávon a bezárás fenyegeti a komplexumot.

A Mol szerdai 1,1 százalékos árfolyamveszteségében szerepet játszhatott, hogy aznap közölte az Európai Unió Bírósága, hogy egy nemzeti hatóság nem tagadhatja meg az európai elfogatóparancs végrehajtását. A horvát sajtó úgy tálalta a hírt, hogy Magyarországnak ki kell adnia Hernádi Zsoltot, a Mol elnök-vezérigazgatóját Horvátországnak. A zágrábi per jövőre elévülhet, ha ítélet születik, akkor két évvel lehet hosszabb az eljárás.

Drazen Bosnjakovic horvát igazságügy-miniszter tegnap a kiadatásra vonatkozó uniós bírósági döntés tiszteletben tartására szólította fel Magyarországot. Szavai szerint, ahogy az idő múlik, úgy lesznek aktívabbak az ügyben.

Az INA kapcsán kirobbant horvát–magyar vita miatt Horvátországban és a genfi válasz­tott bíróságon is zajlott per. Utóbbi ítélete kimondta, hogy nem bizonyítható a korrupció. A mostani fejlemény ellenére a magyar politika vélhetően kiáll majd Hernádi Zsolt mellett, és nem adják ki Zágrábnak. Még kérdéses, hogy milyen jogi megoldással tudják majd ezt alátámasztani

– mondta a Világgazdaságnak Pletser Tamás, az Erste olajipari elemzője, aki szerint az egész vita alapja nem túl reális.

Fotó: Máthé Zoltán

„A horvátok szerint korrupció történt az INA eladásakor, de ez azért sem valószínű, mert egyszerűen nem lett volna rá szükség. Nagyon nehéz helyzetben volt 2009-ben a horvát olajcég. Ha a Mol nem veszi meg, akkor vélhetően csődközeli helyzet is kialakulhatott volna. Egyébként sem egyetlen horvát kormány adta el a Molnak a részesedést, hanem több tételben több kormányzat” – tette hozzá a szakértő.

Szerinte az INA szempontjából az lenne a legjobb megoldás, ha annak ellenére kiegyezne a két fél, hogy Horvátországban belpolitikai témává vált az INA tulajdonlása. A horvát kormány áprilisban kijelölte azt a konzorciumot, amely befektetési tanácsokat ad neki az INA-ban lévő Mol-részesedés visszavásárlásában. Zágráb a Morgan Stanley-t, az Intesa Sanpaolo csoportot és annak helyi leánybankját, a Privredna Banka Zagrebet (PBZ) bízta meg a feladattal. Várakozások szerint a horvát kormány szeptemberre kaphatja meg az első javaslatokat a konzorciumtól.

Az biztos, hogy ez a helyzet egyik szereplőnek sem ideális. Horvátországnak várhatóan nem lesz pénze a részvénycsomagra, a megoldás vagy a Mol és Zágráb közötti viszony rendezése lenne, vagy az, ha egy harmadik fél, például egy orosz társaság venné meg az INA-t. Utóbbi megoldás a Molnak sem ideális, de a horvát félnek sem. Egy esetleges vitában az oroszok ellen – eleve a gázszállítások miatt – Zágráb nem tudna úgy fellépni, mint a Mollal szemben. A rijekai finomítót pedig minél előbb fejleszteni kellene, mert a magas kéntartalmú fűtőolajra a hajózási üzemanyagokra vonatkozó szabályozás változása miatt 2020 után nem lesz kereslet Európában, csak Ázsiában tudják majd eladni, ráadásul veszteséggel. Ha a következő években nem fejlesztenek, akkor 2020 és 2025 között be is zárhatják a finomítót

– fűzte hozzá Pletser Tamás, aki szerint a késleltetett kokszoló 400-500 millió dollárba kerülne, de a Mol a vita egyértelmű rendezéséig nyilvánvalóan nem vág bele egy ilyen fejlesztésbe. Az elemző szerint a beruházásnak már két-három éve meg kellett volna kezdődnie, hogy 2020-ra versenyképes legyen a rijekai finomító. „A mostani patthelyzet kimenetele az is lehet, hogy teljesen elértéktelenedik a komplexum. Ennek a környező országok, így például Szerbia és Magyarország örülhetne, hiszen új piac nyílna meg a jól működtetett finomítók számára. A másik horvát finomító, a sziszeki már régóta veszteséges” – tette hozzá Pletser Tamás.

A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.