Az év első kilenc hónapjában 2,8 milliárd liter üzemanyagot autóztak el a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagjaihoz tartozó kutaknál tankolók, de az országos adat ennél nagyobb: a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) összesítése szerint már augusztus végén 3,5 milliárd liternél jártunk, ennél frissebb adat a NAV-nál egyelőre nincs.
A MÁSZ tagvállalatai olyan társaságok, amelyek a nagy márkákhoz tartozó, úgynevezett színes kutakat üzemeltetik.
Ezek adják az országban működő mintegy kétezer töltőállomás felét, és ezeken keresztül talál vevőre az eladott összes benzin háromnegyede, illetve a gázolaj kétharmada. A tagok az első háromnegyed évben 1,7 milliárd liter gázolajat és 1,06 milliárd liter benzint értékesítettek. Ez az előző év azonos időszak eladásaihoz képest – súlyozott átlag alapján – 7,9 százalékos bővülés, miközben az első hat hónapban még plusz 8,2 százalékot mutatott ki a MÁSZ.
A növekedés némi mérséklődését az árak emelkedése okozhatta
– közölte a Világgazdasággal Grád Ottó, a szervezet főtitkára. A forgalom gyarapodása ugyanis a benzin esetében volt kisebb – csak 5,1 százalékos –, márpedig benzines autót főként magánszemélyek használnak, akik egyrészt árérzékenyebbek, másrészt nincs is kire továbbhárítaniuk a magasabb üzemanyagköltséget. Gázolajból viszont 9,7 százalékkal fogyott több, hiszen a vállalati vásárlók (fuvarozók) a saját áraikban érvényesíthetik az üzemanyagköltségeiket, a gazdaság növekedésével pedig egyébként is együtt jár a szállítás bővülése.
Az üzemanyag-felhasználás nagyjából együtt mozog a GDP alakulásával, hiszen az utóbbi növekedésével nagyobb a vásárlóerő is
– tette hozzá a főtitkár. Magyarázata szerint a harmadik negyedévben lényegében a korábbi trend folytatódott: ismét kiemelkedő mértékben, ezúttal 15,4 százalékkal emelkedett a prémiumbenzinek forgalma, míg a prémiumdízelé 4 százalékkal. Az évek óta alig-alig jelen lévő 98-as benzin piaca tovább szűkült.
A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.