BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elbúcsúzhat az állami támogatásoktól a GM

Össztűz zúdult a GM vezetésére, mi­után a cég hétfőn bejelentette, hogy négy üzemének bezárását és 15 ezer fő elbocsátását tervezi.

Össztűz zúdult a General Motors (GM) vezetésére, mi­után a cég hétfőn költséghatékonysági okokra hivatkozva bejelentette, hogy

négy üzemének bezárását és 15 ezer fő elbocsátását tervezi az Egyesült Államokban, és Kanadában is lakatot tesz egy gyárára.

A tőzsdén 6,6 százalékos árfolyam-erősödést váltott ki a hír, ebből kedden 2,6 százalék már elfüstölt, amint Donald Trump elnök rosszallását fejezte ki a lépés miatt.

Ez a köszönet azért, hogy Amerika megmentette a GM-et. Már vizsgáljuk a GM összes állami támogatásának megvonását, köztük az elektromos autókét is! Én itt vagyok, és megvédem az amerikai dolgozókat!

– fenyegette meg a legnagyobb amerikai autógyártót az elnök.

Fotó: Shutterstock

A GM elektromos autói a többiekéhez hasonlóan 7500 dolláros adójóváírással vásárolhatók meg, de csak az év végéig, mert addigra elérik a 200 ezres darabszámot, amelynél a szubvenció automatikusan kifut. Más támogatásról pedig Trump nem szólt. Beszélt viszont telefonon Justin Trudeau kanadai elnökkel, aki szintén kritizálta a GM-et az ottani leépítési tervei miatt – írja a Reuters.

Az autóipar Trump szívügye, beiktatása óta kiemelten támogatja az ágazat munkahelyteremtő erőfeszítéseit, amit persze a másik oldalon a vámháború kirobbantásával épp ő maga foszlat szerte.

A GM az önvezető és elektromos autózás forradalmi előretörése miatt kényszerül változásokra, a cég elkötelezett erős gyártói jelenlétének fenntartásában az Egyesült Államokban – írják közleményükben, megjegyezve, hogy ezt a 2009 óta végrehajtott 22 milliárd dollár összértékű helyi beruházásaikkal ékesen bizonyították. Trump szerint inkább Kínában kellene gyárat bezárniuk, igaz, ott idén szep­temberig 2,7 millió helyben készült GM-autót adtak el, és csak 22 ezret exportáltak haza.

Ha a GM nem is, a BMW látványosan keresi Donald Trump kegyeit: amint megjelent kedd délután a hír az Amerikába exportált külföldi autók vámjának tízszeresére, 25 százalékra emelésének konkrét tervéről, Harald Krüger, a bajor autógyártó vezérigazgatója azonnal bejelentette második amerikai gyáruk megépítésének szándékát, hogy helyben tudják kielégíteni az utóbbi időben markánsan fellendült észak-amerikai keresletet.

A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.