BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Óriásfúziók rajzolják át a médiapiacot

Hatalmas változásokat és piaci átrendeződést hoz a tartalomszolgáltatásban az idén nyélbe ütött két amerikai óriásfúzió, amelynek egyértelmű vesztese a Netflix lesz. A piacvezető streamszolgáltató búcsút mondhat eddigi kivételezett helyzetének, árfolyama is lejtőre került.

A Walt Disney 71,3 milliárd dollárért jut hozzá a 21st Century Fox televíziós és filmgyártó üzletágához, a Comcast kábeltévé-társaság pedig 39 milliárd dollárt fizet a brit Sky fizetős tévécsatorna többségi tulajdonának megszerzéséért – mindkét idei óriásügylet sínen van, s akár az év végéig lezárulhat. Kína után az EU-val is meg tudnak állapodni az érintettek, sőt a Comcast–Sky esetében már a licitálási folyamat során tisztázták, mely elemeket kell majd leválasztani és eladni a brit és brüsszeli jóváhagyás érdekében. A médiatartalom koncentrációja azonban így is veszélyes mértéket ölthet. Az Ampere Analysis kimutatása szerint globálisan minden ötödik médiatartalom-előállításra költött dollárt e két konglomerátum kasszájából fizetik ki. Sőt, Amerikában 40 százalékos lesz a két médiatársaság részaránya. A Disney–Fox az idén tartalom-előállításra és -vásárlásra 22, míg a Comcast–Sky 21 milliárd dollárt adott ki. Ketten együtt többet költenek az amerikai piacon, mint az őket követő tíz versenytárs együttvéve, pedig köztük van a streamszolgáltatás jelenlegi királya, a Netflix és az e-kereskedelem mellett a médiapiacon is egyre aktívabb Amazon. E két cégnek növelnie kell a tartalom-előállítási büdzséjét, ha nem akar lemaradni a versenyben. A Netflixnél folyamatosan utántöltik a büdzsét, amely az idén már hollywoodi magasságba ér, meghaladja a 13 milliárd dollárt, s jövőre újabb emelést ígérnek.

 

Mickey egér lépést vált és hazatér a Netflixtől a Disney-hez
Fotó: Shutterstock

A Netflixnek alaposan fel is kell készülnie a Disney+ néven induló streamcsatorna indulására, mivel a Walt Disney „hazaviszi” a filmjeit, így ha valaki mondjuk a Csillagok háborújára vagy Mickey egér kalandjaira kíváncsi, annak elő kell fizetnie a Disney+ csatornára. S ha a kínálat a Fox termékeivel is kiegészül, akkor lesz igazán félnivalója a Netflixnek. Ahhoz, hogy az új erőviszonyok közepette is megőrizhesse mai szerepét, csaknem háromszorosát kellene költeni friss tartalmakra. Ez azonban messze meghaladja az erejét. Az Ampere szerint a konszolidációs folyamatnak a független gyártók lesznek a vesztesei, mivel a vásárlói oldal beszűkülésével gyengül a verseny s vele az árérvényesítő képességük.

A RiskHedge elemzője szerint a Netflix júliusban, a Disney–Fox-ügylet hírére drámaian vesztett vonzerejéből: árfolyama addig hat hónap alatt 107 százalékot erősödött, azóta viszont 36 százalékkal 275 dollárig gyengült. Stephen McBride a részvény fair árát 190-200 dollár körülire becsüli. A Netflix internetes videószolgáltatásával 2008 óta gyakorlatilag egyedül volt porondon, akik akkor bizalmat szavaztak a részvénynek, százszoros haszonnal szállhattak ki júliusban. Ennek a kivételezett helyzetnek azonban a Disney+ indulásával vége lesz. Családok milliói fognak átpártolni ide, egyszerűen azért, mert minden korosztály és ízlés számára kínál néznivalót – a Netflixnél jóval szélesebb merítési lehetőséggel.

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.