BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb súlyos kartellváddal néz szembe az autóipar

Öt autógyártó játszhatott össze annak érdekében, hogy az autóalkatrészek árát mesterségen magasan tarthassák.

Újabb illegális áregyeztetési botrány kapcsán indított vizsgálatot az Európai Bizottság: a Der Spiegel által forrásmegjelölés nélkül kiadott anyag szerint a Jaguar Land Rover, a Peugeot-Citroen csoport (PSA), a Renault, a Nissan és a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) játszott össze annak érdekében, hogy az autóalkatrészek árát mesterségen magasan tarthassák.

A kartellben szervező szerepet tulajdonított a német lap az Accenture könyvvizsgáló és tanácsadó cégnek.

Mint kiderült, a vizsgálat már december óta tart, s bár konkrét összegekről nem esik szó a cikkben, annyit tudni, hogy az érintettek 25 százalékkal verhették fel az autóalkatrészek árát. A cégek nem kommentálták az értesüléseket.

A szektort a globális gazdasági lassulás érzékenyen érinti, a helyzetet az esetleges amerikai védővámok is súlyosbítják
Fotó: Monika Skolimowska/dpa-Zentralbild/dpa/AFP

A Bloomberg szerint amennyiben kiderül, hogy a Renault és a Nissan elnöki és vezérigazgatói posztjától sikkasztás és adócsalás gyanúja miatt megfosztott, és jelenleg Tokióban őrizetben lévő Carlos Ghosn keze is benne van az alkatrészkartellben, az új megvilágításba helyezi a francia és a japán gyártó amúgy is feszült viszonyát, dacára annak, hogy a francia állam mint a Renault csoport főrészvényese minden követ megmozgat az egymásban kereszttulajdonos cégek közötti bizalom visszaszerzéséhez.

Ez rövid időn belül már a második brüsszeli vizsgálat lehet az autóipart behálózó kartellezés ügyében,

a bizottság még szeptemberben rendelte el a Volkswagen konszern, a Daimler csoport és a BMW esetében annak feltárását, hogy a kifelé egymás ádáz versenytársaiként feltüntetett autógyártók a színfalak mögött miként játszottak össze az emissziós technológiákat érintő, eurómilliárdokat megmozgató ügyekben.

Ennek az előzménye szintén a Der Spiegel oknyomozó riportja volt, amelyben még 2017 júliusában bemutatták, hogy a német autógyártók a kilencvenes évek óta rendszeresen egyeztettek technológiai és beszállítói ügyekben, és fixálták a gyártási költségeket is, hogy a versenyt még csírájában elfojthassák. Itt a dízelbotrányban besározódott Volkswagen lépett ki a nyilvánosság elé először, utóbb a Daimler is önként beismerte érintettségét.

A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.