Az Airbus a világ legnagyobb utasszállítójának, az A380-as gyártásának a leállítását tervezi – közölték a Reutersszel iparági források. A lap szerint a cég a február 14-én esedékes éves jelentésében közli majd a hírt. A gyártás leállításának oka, hogy ugyan az A380-as a tizenkét évvel ezelőtti bemutatásakor jól fogyott, mára azonban nem számít hatékonynak, a potenciális vevők nem kötnek szerződéseket, a meglévő megrendeléseket pedig sorban mondják vissza.
Múlt héten az ausztrál nemzeti légitársaság, a Qantas jelezte:
a meglévő 12 darab A380-asukon kívül már nincs szükségük többre. Hozzátették: még jó ideig használják a meglévő gépeiket, amelyeket a következő évek során felújítanak, de „az A380-as a cég múltja, nem pedig a jövője”.
Az Airbus a kapcsolódó szerződéseken keresztül nagyjából 4 milliárd dollárnyi bevételtől esik így el. Még a Qantas előtt, az A380-as legnagyobb felhasználója, az Egyesült Arab Emírségek légitársasága, az Emirates közölte: ugyan több megrendelése van a világ legnagyobb utasszállítójára, de át akarja változtatni azokat egy kisebb típusra, az A350-esre vonatkozó megrendelésre. A visszakozás oka, hogy az arab vállalat nem tudta meghosszabbítani a brit Rolls-Royce-szal korábban megkötött szerződését az A380-ashoz tartozó motor gyártására, így a meglévő 108 darabból álló flottán felül egyelőre nem szeretne többet. Januárban a Hong Kong Airlines is visszamondott egy tíz darab repülőgépre szóló megrendelést.
Az 544 ülőhelyes A380-as hiába a legnagyobb utasszállító gép, az utóbbi években a kétmotoros gépek hatékonyabbnak bizonyultak a négymotoros szuperjumbóknál, ami az A380-as sorsát is megpecsételheti. A legnagyobb utasszállítókat ugyanis egy kisebb vagyon üzemeltetni és karbantartani.
A gép egyik legnagyobb felhasználója, a Qatar Airways vezérigazgatója a Fortune-nek úgy nyilatkozott:
annak idején az A380-as megváltoztatta a játékszabályokat, de a gép túl nehéz, túl sokat fogyaszt, csak magas kihasználtság mellett éri meg üzemeltetni.
Az Airbus többi típusa jól fogy, igaz, a cég éppen a múlt héten jelezte, hogy egy kisebb típusból, a 110 férőhelyes A220-asból is visszamondtak egy ötdarabos megrendelést. Az Airbus tehát az évet azzal kezdte, hogy elesett egy 23 gépből álló csomagtól, új szerződéseket viszont nem tudott kötni. A vállalat profitabilitása viszont nincs veszélyben, tavaly rekordszámú, 800 gépet értékesített, ami 11 százalékos emelkedés 2017-hez képest, a tavalyi volt zsinórban a 16. év, amikor növelni tudta az eladásokat.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.