Magyarországon már közel tízezer autónak van zöld rendszáma, az ezeket kiszolgáló, mintegy 70 váltóáramú töltő a fővárosban és annak közelében, 54 pedig azon kívül, de szintén főleg városokban üzemel. Ez azt is jelenti, hogy az ország gyors átjárhatósága még mindig nincs megoldva
– mutatott rá Szoboszlai István, a világ egyik meghatározó e-töltő gyártója, az ABB magyarországi értékesítési mérnöke a társaság csütörtöki sajtóbeszélgetésén. Az energetikai termék divíziónál dolgozó szakember azt sem tartja szerencsésnek, hogy az autópályá közelébe jellemzően egyenáramú (AC) berendezéseket rendelnek, ezek ugyanis lassabban töltenek, mint a váltóáramúak (DC). Hab a tortán, hogy az autópálya melletti töltőknek kijelölt helyek gyakran nem optimálisak.
Az AC töltők inkább otthoni, vagy társasházi töltésre valók. Ez utóbbi típusból 100-200 működhet az országban – egy-egy berendezés jellemzően 350 ezer foritnba kerül. E téren először globálisan, de utána Magyarországon is exponenciális növekedést vár az ABB. A társaság arra is számít, hogy 11 kilowattnál (kW) megtörik az a trend, amely szerint a gyártók egyre nagyobb belső töltőket építenek az autókba, ehelyett majd az akkumulátorok további fejlesztésére kerül a hangsúly. A mostani belső töltők jellemzően 7 kW-sak. Az otthoni töltés esetén a 22 kW-s (háromszor 40 amperes) váltóáramú berendezéseké a jövő, az ABB ilyenre már most is sok megrendelést kap. Az 50 kW-os viszont nem túl kapós, részben, mert drágább.
Közben mindenhonnan érkeznek a megbízások elektromos autóbuszoktöltők telepítésére is a globális e-töltő piac meghatározó szereplőjéhez, mégpedig olyan mennyiségben, hogy azt at ABB olaszországi gyára alig győzi. Mint Haray Norbert, az energetikai termék divízió vezetője elmondta, az 50 kW-s berendezéseket a gyár az eddigi, 4-6 hetes szállítási határidő helyett már csak 10-16 hétre vállalja, de az időt vissza szeretné szorítani 8-10 hétre. A keresleti dömping egyébként nem közvetlenül az ABB-t hengerli le, hanem a gyárát elektronikai eszkzökkel ellátó beszállítókat, amelyek például nyomtatott áramkört és kijelzőt állítanak elő, e cégek ugyanis az ABB mellett más megbízókat és iparágakat is kiszolgálnak. Így a beszállítók már csak egy éves határidőt vállalnak. Az ABB a gyorsabb gyártás érdekében beveti saját elektronikai berendezés készletét, és keres alternatív beszállítókat is, bár ez utóbbi esetben számolnia kell a helyettesítő termék tesztelésének és a típusvizsgálatnak idejével is.
A divízió további erőssége a napelemekhez kínált inverter. Az ezekkel szembeni hazai elvárás néhány rövid év alatt nagyon sokat nőtt:
ma már alapértelmezés a monitoring, a panel működésébe távolról való beavatkozás lehetősége, és a működés optimalizálása.
Ez utóbbi érdekében egyébként a gyártók egyre inkább akkumulátorral együtt kínálják a paneleket – ismertette Szabó Róbert, az üzletág egy másik mérnöke. Emlékeztett, hogy az időjárás (napszak-) függő napelemek termelése a berendezések látványos terjedésével egyre komolyabb szabályozási problémákat okoz. Egy napelem termelése ugyanis a legkedvezőbb feltételeket feltételezve olyan haranggörbe vonalát követi, amely a csúcspontját délben éri el, viszont a háztartások maximális áramfogyasztása jellemzően az esti órákban a legnagyobb. Bár a termelés és a felhasználás kiegyenlítésére a háztartás, azt ellátó szolgáltató és az országos rendszerirányítás szintjén is van műszaki megoldás – részben jogszabályi előírással a háttérben –, de elég sokba kerül. Nem véletlen, hogy külföldön már arra is van példa, hogy a rendszerirányító egyáltalán nem vesz át áramot a háztarásoktól, amikor arra az országos ellátás szempontjából nincs szüksége.
A fenti energetikai termék divízió mellett a svájci-svéd ABB-nek van egy villamosenergia hálózati, egy ipari automatizálási és egy robotika- és gyártásautomatizálási üzletága is. A csoport 28 éve lépett be a magyar piacra a Láng Gépgyár megvásárlásával. Az országban mind a négy üzletágával jelen van, mintegy 2200 főt foglalkoztat. Hét magyarországi telephellyel rendelkezik, ezek közül a keskemétin és az ózdin gyártás is folyik. Technológiáit 1450 helyszínen használják. A 147 ezer fős nemzetközi anyacég tavaly árbevétele 34 milliárd dollár volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.