A működőképes repülőgépek alapjait a 20. század elején a Wright-fivérek rakták le, majd világ-szerte kiépültek a légiforgalmi irányításrendszerek, pár évvel később pedig megalakultak a mai napig is meghatározó légitársaságok. A világ legelső légitársaságai szinte egytől egyig az 1920-as években alakultak, többségük európai országok, illetve nagyvállalatok tulajdonában álltak, majd az évtizedekkel később külföldi multinacionális cégek érdekeltségébe kerültek. A világ legrégebbi légitársasága idén ünnepli 100. évfordulóját:
a Koninklijke Luchtvaart Maatschappij – közismertebb nevén a KLM – egyben a légiközlekedési ipar legbefolyásosabb vállalata
– írja CNN.
A holland KLM-et 1919 októberében alapították, de az első járatot 1920 májusában indították el a londoni Croydon repülőtér és Amszterdam között. A vállalat világszerte indít kereskedelmi- és teherjáratokat több mint 90 célállomásra. A KLM 1946-ban volt az első európai légitársaság, amely a DC-4 repülőgépekkel indított menetrend szerinti járatokat New Yorkba.
Az első évben a KLM összesen 4402 utast szállított, 2018-ban pedig világszerte már 34,2 millió utas választotta a társaságot.
A világ második legrégebbi légitársasága a kolumbiai Avianca: a vállalat első neve SCADTA volt, melyet német bevándorlók alapították 1919-ben. A cég megalapítását követően az 1930-as évekre egyre kiéleződtek a náci Németország és az Egyesült Államok közti ellentétek:
Washingtonban biztonsági kockázatot láttak a dél-amerikai cég német hátterében.
Az amerikai Pan American World Airways ezt követően részesedést szerzett a társaságban. A SCADTA 1949-ben egyesült a Servicio Aéreo Colombiano (SACO) nevű légitársasággal és vette fel az Avianca nevet. A cég mára több szomszédos légitársaságot is magába olvasztott, így a 173 repülőgépből álló flottájával, leányvállalataival Dél-Amerika legnagyobb légitársaságává nőtte ki magát.
A harmadik legrégebbi vállat az ausztráliai Qantas (Queensland and Northern Territory Aerial Services Ltd.): 2018-ban összesen 55,3 millióan utaztak a társaság járataival. A cég eredetileg Észak-Ausztrália trópusi és ritkán lakott területeire indított járatokat, majd az ázsiai és a csendes-óceáni térségében kezdett el terjeszkedni.
A kenguru-festés először 1944-ben jelent meg a társaság gépein, az 1920-ban alapított cég ma már Ausztrália egyik legismertebb márkájává nőtte ki magát.
A Szovjetunió egykori légitársasága mind a mai napig szállít utasokat: az eredetileg Dobroletnek nevezett céget 1932-ben átnevezték Aeroflotnak, amikor a kommunista vezetés úgy döntött, hogy az egész polgári légiközlekedést egyetlen egy társaságba olvasztaná be.
A második világháború után az Aeroflot lett a világ legnagyobb légitársasága, mivel gyakorlatilag a Szovjetunió óriási területi különbségeit csak repülővel lehetett áthidalni.
A hidegháború idején az Aeroflot már Il-62-es utasszállítókat indított Kubába, vagy az Északi-sarkra küldött például szuperszonikus Tupolev Tu-144-eseket. Az Aeroflot azonban ugyanúgy, mint a Szovjetunió is az 1990-es évekre feldarabolódott: az óriásvállalat helyét számos regionális légitársaság vette át – igaz, Aeroflot néven még mindig működik egy társaság –, néhány korábbi szovjet köztársaság pedig saját légi szolgáltatásba kezdett. Az Aeroflot 2018-ban összesen 55,7 millió utast szállított.
A Czech Airlinest (CSA) Csehszlovákia nemzeti légitársaságát 1923-ban alapították, amely a második világháború után megszűnt, azonban a kommunista kormány később újra elindította.
A CSA 1957-ben volt a harmadik legnagyobb légitársaság a British Overseas Airways Corporation (BOAC ) és az Aeroflot után.
A hidegháború idején a CSA rendkívül kiterjedt útvonalhálózattal működött: Amerikába, Afrikába, a Közel-Keletre és Ázsiába is ellenetetett jutni a cég járataival. Azonban ez a légitársaság volt az, melynek a gépeit
többször is eltérítettek azért, hogy a Német Szövetségi Köztársaságba (NSZK) eljussanak, 1972-ben például eltérítettek egy kisgépet, hogy az NSZK-ba módosítsa az irányt, de a vita közben az egyik gépeltérítő lelőtte a kapitányt.
A repülőt végül a másodpilótával rakatták le.
A korábbi keleti blokk számos nemzeti légitársaságához hasonlóan az 1990-es években a CSA-t is átnevezték, átalakították és korszerűsítették. A légitársaság ma már többségében a Travel Service cseh csoport tulajdonában van.
Finnország legnagyobb légitársasága, a Finnair 1923-ban alakult: 1983-ban az első európai légitársaságként indított járatokat Európából Tokióba. Öt évvel később a Finnair közvetlen járatot indított Európa és Kína között, ezzel a légitársaság a legrövidebb átjárást biztosította a két kontinens között.
A Delta Air Lines első amerikai vállaltként került be a legrégebbi légitársaságok listájába: a céget 1924-ben alapították, az 1990-es évek elején a Pan Am társaság Amerika keleti partvidéki és az európai útvonalakat, illetve a Northwest Airlines megvásárlásával meghatározó szeplője lett a globális piacnak.
Ázsiában 1924-ben alakult meg az első légitársaság: Közép-Ázsia régiójában a légi közlekedést sűrűbben használják, mint a vonatot vagy az autót.
A Tajik Air az Aeroflot egyik regionális leányvállalataként működik évtizedek óta. A légitársaság túlélte a második világháborút, a Szovjetunió felbomlását, de az elmúlt évek pénzügyi krízisei miatt az év elején be kellett zárni.
Szerbia nemzeti és egyben legnagyobb légitársasága az Air Serbia. A vállalatot 1927-ben Aeroput néven alapították, majd 1948-tól 2013-ig Jat Airwaysként repült. A hidegháború alatt a Jat jelentős útvonalhálózattal rendelkezett. A cég a rendszerváltozást is túlélte, majd 2013-ban az Etihad nevű közel-keleti légitársaság 49 százalékos részesedést vásárolt a társaságban.
Az 1920-as évek végén megalapították a spanyol Iberia nevű légitársaságot: a cég az első útjait 1927-ben indította el, kezdetekben a vállalat teljes egészben magánkézben volt, majd állami finanszírozásban a postai szállítást biztosította Madrid és Barcelona között. Az 1930-as évekre a spanyol polgárháború alatt német támogatással újra életet leheltek a cégbe, majd 1946-ban ez volt az első légitársaság, amely Európa és Dél-Amerika között menetrend szerinti járatokat indított.
Az emberiség közel ötszáz év alatt jutott el oda, hogy teljesüljön álma: az, hogy a levegőben is megbízhatóan és relatíve gyorsan tudjon közlekedni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.