BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közel százévesek a világ legrégebbi légitársaságai

A 20. század első légitársaságai mind mai napig meghatározó szerepet töltenek be a légiközlekedésben. Azonban nemcsak a nyugati országok, de a szocialista blokk nagyvállalatai is megkerülhetetlen szereplőkké váltak.

A működőképes repülőgépek alapjait a 20. század elején a Wright-fivérek rakták le, majd világ-szerte kiépültek a légiforgalmi irányításrendszerek, pár évvel később pedig megalakultak a mai napig is meghatározó légitársaságok. A világ legelső légitársaságai szinte egytől egyig az 1920-as években alakultak, többségük európai országok, illetve nagyvállalatok tulajdonában álltak, majd az évtizedekkel később külföldi multinacionális cégek érdekeltségébe kerültek. A világ legrégebbi légitársasága idén ünnepli 100. évfordulóját:

a Koninklijke Luchtvaart Maatschappij – közismertebb nevén a KLM – egyben a légiközlekedési ipar legbefolyásosabb vállalata

– írja CNN.

A holland KLM-et 1919 októberében alapították, de az első járatot 1920 májusában indították el a londoni Croydon repülőtér és Amszterdam között. A vállalat világszerte indít kereskedelmi- és teherjáratokat több mint 90 célállomásra. A KLM 1946-ban volt az első európai légitársaság, amely a DC-4 repülőgépekkel indított menetrend szerinti járatokat New Yorkba.

Forrás: AFP

Az első évben a KLM összesen 4402 utast szállított, 2018-ban pedig világszerte már 34,2 millió utas választotta a társaságot.

Kolumbia és Ausztrália is az élmezőnyben

A világ második legrégebbi légitársasága a kolumbiai Avianca: a vállalat első neve SCADTA volt, melyet német bevándorlók alapították 1919-ben. A cég megalapítását követően az 1930-as évekre egyre kiéleződtek a náci Németország és az Egyesült Államok közti ellentétek:

Washingtonban biztonsági kockázatot láttak a dél-amerikai cég német hátterében.

Az amerikai Pan American World Airways ezt követően részesedést szerzett a társaságban. A SCADTA 1949-ben egyesült a Servicio Aéreo Colombiano (SACO) nevű légitársasággal és vette fel az Avianca nevet. A cég mára több szomszédos légitársaságot is magába olvasztott, így a 173 repülőgépből álló flottájával, leányvállalataival Dél-Amerika legnagyobb légitársaságává nőtte ki magát.

A harmadik legrégebbi vállat az ausztráliai Qantas (Queensland and Northern Territory Aerial Services Ltd.): 2018-ban összesen 55,3 millióan utaztak a társaság járataival. A cég eredetileg Észak-Ausztrália trópusi és ritkán lakott területeire indított járatokat, majd az ázsiai és a csendes-óceáni térségében kezdett el terjeszkedni.

Forrás: AFP

A kenguru-festés először 1944-ben jelent meg a társaság gépein, az 1920-ban alapított cég ma már Ausztrália egyik legismertebb márkájává nőtte ki magát.

Tragédia, privatizáció és a teljes csőd

A Szovjetunió egykori légitársasága mind a mai napig szállít utasokat: az eredetileg Dobroletnek nevezett céget 1932-ben átnevezték Aeroflotnak, amikor a kommunista vezetés úgy döntött, hogy az egész polgári légiközlekedést egyetlen egy társaságba olvasztaná be.

A második világháború után az Aeroflot lett a világ legnagyobb légitársasága, mivel gyakorlatilag a Szovjetunió óriási területi különbségeit csak repülővel lehetett áthidalni.

A hidegháború idején az Aeroflot már Il-62-es utasszállítókat indított Kubába, vagy az Északi-sarkra küldött például szuperszonikus Tupolev Tu-144-eseket. Az Aeroflot azonban ugyanúgy, mint a Szovjetunió is az 1990-es évekre feldarabolódott: az óriásvállalat helyét számos regionális légitársaság vette át – igaz, Aeroflot néven még mindig működik egy társaság –, néhány korábbi szovjet köztársaság pedig saját légi szolgáltatásba kezdett. Az Aeroflot 2018-ban összesen 55,7 millió utast szállított.

Leonyid Iljics Brezsnyev megérkezik Moszkvába az Aeroflot járatával
Fotó: AFP / Sputnik

A Czech Airlinest (CSA) Csehszlovákia nemzeti légitársaságát 1923-ban alapították, amely a második világháború után megszűnt, azonban a kommunista kormány később újra elindította.

A CSA 1957-ben volt a harmadik legnagyobb légitársaság a British Overseas Airways Corporation (BOAC ) és az Aeroflot után.

A hidegháború idején a CSA rendkívül kiterjedt útvonalhálózattal működött: Amerikába, Afrikába, a Közel-Keletre és Ázsiába is ellenetetett jutni a cég járataival. Azonban ez a légitársaság volt az, melynek a gépeit

többször is eltérítettek azért, hogy a Német Szövetségi Köztársaságba (NSZK) eljussanak, 1972-ben például eltérítettek egy kisgépet, hogy az NSZK-ba módosítsa az irányt, de a vita közben az egyik gépeltérítő lelőtte a kapitányt.

A repülőt végül a másodpilótával rakatták le.

A korábbi keleti blokk számos nemzeti légitársaságához hasonlóan az 1990-es években a CSA-t is átnevezték, átalakították és korszerűsítették. A légitársaság ma már többségében a Travel Service cseh csoport tulajdonában van.

Finnország legnagyobb légitársasága, a Finnair 1923-ban alakult: 1983-ban az első európai légitársaságként indított járatokat Európából Tokióba. Öt évvel később a Finnair közvetlen járatot indított Európa és Kína között, ezzel a légitársaság a legrövidebb átjárást biztosította a két kontinens között.

Finnairrel érkezik meg a Mikulás is
Fotó: AFP

A Delta Air Lines első amerikai vállaltként került be a legrégebbi légitársaságok listájába: a céget 1924-ben alapították, az 1990-es évek elején a Pan Am társaság Amerika keleti partvidéki és az európai útvonalakat, illetve a Northwest Airlines megvásárlásával meghatározó szeplője lett a globális piacnak.

Ázsiában 1924-ben alakult meg az első légitársaság: Közép-Ázsia régiójában a légi közlekedést sűrűbben használják, mint a vonatot vagy az autót.

A Tajik Air az Aeroflot egyik regionális leányvállalataként működik évtizedek óta. A légitársaság túlélte a második világháborút, a Szovjetunió felbomlását, de az elmúlt évek pénzügyi krízisei miatt az év elején be kellett zárni.

Szerbia nemzeti és egyben legnagyobb légitársasága az Air Serbia. A vállalatot 1927-ben Aeroput néven alapították, majd 1948-tól 2013-ig Jat Airwaysként repült. A hidegháború alatt a Jat jelentős útvonalhálózattal rendelkezett. A cég a rendszerváltozást is túlélte, majd 2013-ban az Etihad nevű közel-keleti légitársaság 49 százalékos részesedést vásárolt a társaságban.

Az 1920-as évek végén megalapították a spanyol Iberia nevű légitársaságot: a cég az első útjait 1927-ben indította el, kezdetekben a vállalat teljes egészben magánkézben volt, majd állami finanszírozásban a postai szállítást biztosította Madrid és Barcelona között. Az 1930-as évekre a spanyol polgárháború alatt német támogatással újra életet leheltek a cégbe, majd 1946-ban ez volt az első légitársaság, amely Európa és Dél-Amerika között menetrend szerinti járatokat indított.

Da Vincitől a Concorde-ig

Az emberiség közel ötszáz év alatt jutott el oda, hogy teljesüljön álma: az, hogy a levegőben is megbízhatóan és relatíve gyorsan tudjon közlekedni.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.