BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyarország kedvező befektetési célpont

Magyarország megbízható ország és kedvező befektetési célpont, ezért jó választás idehozni a novemberben induló pilótaakadémiát – mondta a Világgazdaságnak a norvég CEAC elnöke, Stig Eyde.

Pilótaközpontot létesít Sármelléken 15 millió euróból a norvégiai légiipari vállalkozásokat összefogó Közép-európai Légi Közlekedési Klaszter (Central European Aviation Cluster – CEAC) és az ugyancsak norvégiai Pilot Flight Academy. Szijjártó Péter külügyminiszter és Stig Eyde CEAC-elnök erre vonatkozó, április végi bejelentése óta Papp Gábor, a sármelléki repteret üzemeltető Hévíz polgármestere, Kepli József János alpolgármester és Benkő Attila, a Hévíz-Balaton Airport igazgatója már tárgyalt Sandefjordban, a képzés egyik központjában a CEAC elnökével, és felkeresték a Pilot Flight Academy központját a Sandefjord Torp repülőtéren. A központban Frode Granlund tulajdonos és ügyvezető bemutatta azokat a létesítményeket – a pilótaképző központot, a tantermeket, a szimulátorszobákat, a kollégiumot, a hangárokat és a gyakorlógépeket –, amelyeket a tervek szerint Magyarországon is kialakítanak.

A sármelléki akadémia közvetlenül légitársaságoknak képez majd pilótákat, a tervek szerint háromszáz diákja és nyolcvan alkalmazottja lesz.

A CEAC elnöke többek között azzal indokolta a Világgazdaság megkeresésére a helyszín kiválasztását, hogy jól ismeri Magyarországot, ahol már más gazdasági érdekeltsége is van, a még alacsony forgalmú sármelléki repülőtér pedig számos, eddig kiaknázatlan lehetőségeket tartogat. Stig Eyde szerint Magyarország más országokhoz viszonyítva is kedvező befektetési célpont, így a klaszter számára megfelelő helyszín. A tárgyalások még tartanak, ezért további részleteket nem közölt, de örömét fejezte ki, hogy a beruházáshoz minden támogatást megkapnak a magyar kormánytól. Hogy pontosan mekkora és miben áll ez a támogatást, azt az illetékes Külgazdasági és Külügyminisztériumtól szerettük volna megtudni, de cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz.

Fotó: Varga György

A CEAC első körben 60-75 tanulóval számol, de elnökének tájékoztatása szerint ez csak a kiindulási pont, amelyről tovább kívánnak növekedni. A képzési idő 18 és 21 hónap lesz. A Világgazdaság arra is kíváncsi volt, mi szól a képzésük mellett, hiszen Magyarországon kívül számos más európai országban működik ilyen. „Az, hogy a képzések a legmodernebb technológiát alkalmazzák, továbbá légitársaság-orientáltak is, így minden diákunknak jó esélye van arra, hogy a diploma megszerzése után első tisztként dolgozzon vezető légitársaságoknál” – válaszolt az elnök. Mint hangsúlyozta, az iskolájuk tőlük független, így a tanulóknak sincs semmilyen kötelezettségük velük szemben, ám a jövőben számítanak az együttműködésre a legnagyobb fapados és nemzeti légitársaságokkal is.

A képzés költségeiről Stig Eyde nem közölt részleteket, ezért Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont-légitársaságánál érdeklődtünk, mennyiből lehet eljutni egy utasszállító vezetéséig.

Mint tájékoztattak, a Wizz Air integrált képzési programjának összköltsége 61 460 euró. A 17 és 21 hónapos program 750 óra földi kiképzésből, 60 óra szimulátoros és 145 óra repülési gyakorlatból áll. „A kezdeti, úgynevezett ab initio tréning folyamán a kadétok megszerzik az ahhoz szükséges gyakorlatot, tudást és jogosítást, hogy elindíthassák pilótakarrierjüket a Wizz Airnél.” Akik sikeresen levizsgáztak a Wizz Air Pilótaakadémián, Airbus A320 utasszállítóra szóló átképzésben, felügyelt repülési gyakorlaton és a légitársaság további képzési programjain vesznek részt. Ha ezt is sikeresen teljesítik, már első tisztként dolgozhatnak. Könnyítés, hogy nem kell a teljes díjat kifizetniük, a nagyjából húszmillió forint két részletre oszlik. „A Wizz Air Pilótaakadémia új halasztott fizetési konstrukcióját örömmel terjesztjük ki további országokra” – mondta Diederik Pen, a Wizz Air ügyvezető alelnöke, egyben a Wizz Air csoport üzemeltetési igazgatója.

Partnerek oktatnak a Wizznél

A légitársaság pilótaakadémiáján szerződött pilótaképző szervezetek biztosítják az oktatást, a nyíregyházi bázisú Tréner Kft. és a kaválai bázisú, görögországi Egnatia Aviation. Két további partnerrel is folynak képzések: a lettországi BAA Training vilniusi, a brit L3 pedig southamptoni székhellyel működik. Budapesten novemberben nyitották meg új, 3800 négyzetméteres oktatóközpontjukat, amelyben két Airbus A320 CAE 7000XR Series repülőgép-szimulátort szereltek fel. A létesítményben így naponta akár háromszáz kadét is képezhető. | VG

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.