Egyértelműen érződik a koronavírus-járvány hatása a vállalati hitelek piacán: április után májusban is negatív volt a tranzakciós egyenleg – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adataiból. A jegybanki statisztikákhoz kapcsolódó közlemény szerint a nem pénzügyi vállalatok hitelállománya – csak a tranzakciókat figyelembe véve – szezonálisan igazítva 24,5 milliárd forintos, míg a szezonális hatások kiszűrése nélkül 27,7 milliárdos csökkenést mutatott.
A szezonálisan nem igazított adatok szerint tranzakcióból eredően a forinthitelek állománya 15,3 milliárd forinttal, a devizahiteleké pedig 12,4 milliárddal csökkent.
A nem pénzügyi vállalatok által kibocsátott, a hitelintézetek tulajdonában lévő kötvények állománya tranzakcióból eredően 17,3 milliárd forinttal nőtt.
A 27,7 milliárdos mínuszt mutató májusi tranzakciós egyenleg ugyan már kedvezőbb az áprilisi, mínusz 64,2 milliárd forintosnál, ám egy évvel korábban, 2019 májusában még csaknem 97 milliárd forinttal több új hitelt vettek fel a cégek, mint amennyit törlesztettek.
A vállalati hitelek állománya május végén 8818,7 milliárd forintot ért el, ami hozzávetőleg 85 milliárddal – 0,9 százalékkal – kevesebb az egy hónappal korábbinál. Éves összehasonlításban ugyanakkor még mindig nagyon kedvező a kép, hiszen tizenkét hónapos időtávon 12,1 százalékkal emelkedett az állomány. Az egyes hiteltípusoknál már vegyesebb a kép az MNB számsorai szerint.
A folyószámlahitelek állománya például 4,3 százalékkal, 1527,8 milliárd forintra emelkedett egy év alatt, ám az egyéb, éven belüli lejáratú kölcsönöké (a forgóeszközhitelek tartoznak ide) bő harmadával, 884,9 milliárd forintra ugrott.
Hasonló kettősség figyelhető meg a hosszú lejáratú céges hitelek állományánál is: miközben a legfeljebb ötéves futamidejű hitelek állománya 3,4 százalékkal zsugorodott egy év alatt, az öt éven túliaké 20,5 százalékkal, 4277,8 milliárd forintra emelkedett.
A teljes cikket elolvashatják a Világgazdaság pénteki számában
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.