A magyarországi autógyárakban a munkafolyamatok nagy részét váltják ki robotokkal, de arra minden gyártó felhívja a figyelmet, hogy az emberi munka a jövőben is megkerülhetetlen lesz – derült ki az iparági szereplők Világgazdaságnak adott válaszaiból.
Magyarországon a robotokat elsősorban az autóipar használja, néhány éve pedig még szinte kizárólag ez az ágazat működtetett automatizált eszközöket. A szentgotthárdi Opel-gyár motorépítő üzemében például 112 robot dolgozik, elsősorban Fanuc és Kuka gyártmányúak, de van egy Comau is a társaság sajtómunkatársától kapott válasz szerint. Tavaly a szerelő- és a gyártósoron öt-öt új robotot állítottak üzembe, a gyártást alapvetően a meglévő eszközök áthelyezésével fejlesztik. Mivel a PSA csoporthoz tartozó szentgotthárdi üzemben alacsony fokú a robotizáció, további, a meglévőkhöz hasonló típusú automatizált gépek vásárlására készülnek.
A Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárában mintegy ezer hegesztő- és manipulátor robot dolgozik.
Az a terv – közölte a Világgazdasággal a társaság –, hogy a gépek fokozatos beszerzésével megvalósuljon az okosgyár-koncepció. A fejlődést mutatja, hogy a vállalat két és fél éve még csak 770 robotról számolt be.
Az Audi Hungaria győri egységének számos területén dolgoznak robotok,
például a motorgyárban, a présüzemben, a karosszériaüzemben, a lakkozóban, a jármű-összeszerelésnél, a minőségbiztosításban és a szerszámgyárban. A társaság pontos számot nem közölt, de annak alapján, hogy 2018 elején több száz robotja volt, és piaci információink szerint e szám az elmúlt két évben jócskán megugrott, már bőven több mint ezer robot dolgozhat a győri gyárban. A présüzemben, a présgép belsejében a munkafolyamatok között robotokkal mozgatják a lemezeket, a karosszériaüzemben mozgató- mellett ponthegesztő, ragasztó-, csavarozórobotok is működnek. A lakkozóban robotok viszik fel a festéket a karosszériára, a jármű-összeszerelőben pedig a futóműveket csavarozzák össze. A motorgyártás során csavarozásra, pozicionálásra, analízisre használnak robotokat, az illesztéseket pedig az Ádám és Éva nevű kobotok (együttműködő robotok) vizsgálják.
Az Opel-gyárban a Kuka robotokat kivétel nélkül a megmunkálósori mosógépekben használják, ezek kivételesen nagy teherbírású gépek, együtt mozgatják a motorblokkot és a hengerfejet az adapterrel. A Fanucok a szerelősoron és a gyártósoron is kiszolgálják a gépeket, táraznak, anyagot mozgatnak, motort pakolnak és csavaroznak. Ezek teherbírása az egészen kicsitől 165 kilogrammig terjed. A Comau-t préselésre használják. „A gyár eleinte csak hegesztésnél használt robotot, de mára minden hegesztés és fényezés automatizált” – hangsúlyozta válaszában a Magyar Suzuki Zrt. A vállalat esztergomi gyárában a 2016-ban indult és várhatóan jövőre lezáruló, Ginop-támogatású, többlépcsős innováció során már számos munkafolyamatot automatizáltak. Az autógyártás majdnem minden lépéséhez és egyre több munkafolyamatban használnak robotot.
A Mercedes nem kívánt válaszolni a Világgazdaságnak, de egy korábbi megkeresésünkkor azt közölte, hogy 2018 elején 700 robot működött a kecskeméti gyárban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.