BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milyen lesz az idei karácsony a kiskereskedelemben?

Az idei karácsonyi ajándékvásárlási kedv a koronavírus okozta gazdasági csökkenés és a korlátozások következtében megtörni látszik az előző évekhez képest.

Az idei karácsonyi ajándékvásárlási kedv a koronavírus okozta gazdasági csökkenés és a kereskedelmi korlátozások következtében megtörni látszik az előző évek trendjéhez képest, és a vásárlók egyre tudatosabban keresik a legjobb ár-érték arányú termékeket.

Az Árukereső.hu és a GKI Digital 2020. évi közös felmérése alapján

idén leginkább a szűk családtagok számára vásárolunk ajándékokat, növekvő arányban hazai internetes áruházak kínálatából és általában akkor, amikor a kiszemelt termék a legjobb áron elérhető.

Az ár-érték arány idén különösen fontossá vált a magyar vásárlók számára, részben a gazdasági bizonytalanságnak köszönhetően is. 2020 novemberében ugyanis az előző év azonos hónapjához képest 64 ezer fővel (1,4 százalékkal) csökkent a foglalkoztatottak száma, valamint 96,5 ezer egyéni vállalkozás szüneteltette a tevékenységét – derül ki a KSH Heti Monitor adataiból.

A Cofidis Hitel Monitor kutatásában megkérdezettek többsége interneten szerzi be az ajándékokat, a hagyományos bolti vásárlás népszerűsége átlagosan 10 százalékponttal csökkent. Érthető módon a karácsonyi vásárok súlya esett leginkább, hiszen a nagyobb vásárokat a jogszabályi korlátozás miatt idén nem rendezik meg.

Fotó: Shutterstock

Nemcsak az ajándékozottak és a vásárlási helyszínek köre szűkül, hanem az ajándékokra szánt pénzösszeg is: átlagosan közel 5 ezer forinttal terveznek a magyarok kevesebbet költeni, az évek óta növekvő tendenciát megtörve.

A felmérések szerint a költések visszafogásában jelentős szerepet játszik a jelenlegi rendkívüli helyzet. Felmerül ugyanakkor a kérdés, hogy az idei karácsony előtti óvatosabb, tudatosabb vásárlói magatartás hosszú távú trend kezdetét jelenti-e, vagy csupán egyszeri eltérésről van szó

– mondta dr. Laczka Sándor igazgató, a Deloitte magyarországi Kiskereskedelmi-Élelmiszeripari tanácsadó csoportjának vezetője.

Magyarországon a legnépszerűbb ajándéktípus évek óta a ruházati cikk, utána szorosan a különböző szépségápolási termékek, és végül a játékok szerepelnek.

Az élmény-ajándékok, mint a wellness hétvége, utazás, koncertjegy is hasonló népszerűségnek örvendtek az előző években, idén viszont a járványhelyzet okozta bizonytalanság és tervezhetetlenség miatt ezeket várhatóan jóval kevesebben választják”

– tette hozzá dr. Aracsi Bernadett, a Deloitte magyarországi Kiskereskedelmi-Élelmiszeripari tanácsadó csoportjának menedzsere.

Az ünnepi hangulathoz azonban nem a nagyértékű ajándékok, hanem a család fog leginkább hiányozni – derül ki a Cofidis Hitel Monitor felméréséből. Bár a megkérdezettek többsége (76 százalék) elfogadja, sőt közülük sokan helyes döntésnek is tartják a személyes közös ünneplésről való lemondást, nehezen élik meg a korlátozásokat. A válaszadók közel 60 százaléka ugyanakkor nem halasztaná későbbre az ünneplést, a szokatlan körülmények ellenére sem.

Az internetes vásárlás során még mindig a házhozszállítás a legnépszerűbb. A vásárlók túlnyomó többsége az olcsóbb szállítást választja, és csak minimális plusz összeget hajlandó fizetni a gyorsabb szállítási módokért.

A takarékossági szempontok figyelembevétele eredményezheti a boltban történő személyes átvétel növekvő népszerűségét is. A járványhelyzet elején még inkább egészségvédelmi okokból, a vásárlások számának és időtartamának csökkentése céljából választották ezt a vásárlási módot.

Az utóbbi időben azonban egyre inkább a normál kiszállítás alternatívájaként veszik igénybe, mert olcsóbb és gyorsabb annál – derül ki az amerikai Deloitte által az idei karácsonyi ünnepekre publikált kiskereskedelmi felmérésből.

Az internetes térben a digitális befolyás is nagyobb: a közösségi média használat enyhén növekvő trendet mutat,

leginkább az ezredforduló környékén és azt követően született fiataloknak, a Z-generáció tagjainak köszönhetően. Mások véleményét sokan figyelembe veszik az internetes vásárlás előtt.

A vásárlók nagyjából harmada ugyanis megnézi a kereskedő honlapján vagy egyéb fórumokon a termékre vonatkozó vevői véleményeket, a vásárlók tizede pedig kíváncsi az úgynevezett influenszerek véleményére is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.