Az idei karácsonyi ajándékvásárlási kedv a koronavírus okozta gazdasági csökkenés és a kereskedelmi korlátozások következtében megtörni látszik az előző évek trendjéhez képest, és a vásárlók egyre tudatosabban keresik a legjobb ár-érték arányú termékeket.
Az Árukereső.hu és a GKI Digital 2020. évi közös felmérése alapján
idén leginkább a szűk családtagok számára vásárolunk ajándékokat, növekvő arányban hazai internetes áruházak kínálatából és általában akkor, amikor a kiszemelt termék a legjobb áron elérhető.
Az ár-érték arány idén különösen fontossá vált a magyar vásárlók számára, részben a gazdasági bizonytalanságnak köszönhetően is. 2020 novemberében ugyanis az előző év azonos hónapjához képest 64 ezer fővel (1,4 százalékkal) csökkent a foglalkoztatottak száma, valamint 96,5 ezer egyéni vállalkozás szüneteltette a tevékenységét – derül ki a KSH Heti Monitor adataiból.
A Cofidis Hitel Monitor kutatásában megkérdezettek többsége interneten szerzi be az ajándékokat, a hagyományos bolti vásárlás népszerűsége átlagosan 10 százalékponttal csökkent. Érthető módon a karácsonyi vásárok súlya esett leginkább, hiszen a nagyobb vásárokat a jogszabályi korlátozás miatt idén nem rendezik meg.
Nemcsak az ajándékozottak és a vásárlási helyszínek köre szűkül, hanem az ajándékokra szánt pénzösszeg is: átlagosan közel 5 ezer forinttal terveznek a magyarok kevesebbet költeni, az évek óta növekvő tendenciát megtörve.
A felmérések szerint a költések visszafogásában jelentős szerepet játszik a jelenlegi rendkívüli helyzet. Felmerül ugyanakkor a kérdés, hogy az idei karácsony előtti óvatosabb, tudatosabb vásárlói magatartás hosszú távú trend kezdetét jelenti-e, vagy csupán egyszeri eltérésről van szó
– mondta dr. Laczka Sándor igazgató, a Deloitte magyarországi Kiskereskedelmi-Élelmiszeripari tanácsadó csoportjának vezetője.
Magyarországon a legnépszerűbb ajándéktípus évek óta a ruházati cikk, utána szorosan a különböző szépségápolási termékek, és végül a játékok szerepelnek.
Az élmény-ajándékok, mint a wellness hétvége, utazás, koncertjegy is hasonló népszerűségnek örvendtek az előző években, idén viszont a járványhelyzet okozta bizonytalanság és tervezhetetlenség miatt ezeket várhatóan jóval kevesebben választják”
– tette hozzá dr. Aracsi Bernadett, a Deloitte magyarországi Kiskereskedelmi-Élelmiszeripari tanácsadó csoportjának menedzsere.
Az ünnepi hangulathoz azonban nem a nagyértékű ajándékok, hanem a család fog leginkább hiányozni – derül ki a Cofidis Hitel Monitor felméréséből. Bár a megkérdezettek többsége (76 százalék) elfogadja, sőt közülük sokan helyes döntésnek is tartják a személyes közös ünneplésről való lemondást, nehezen élik meg a korlátozásokat. A válaszadók közel 60 százaléka ugyanakkor nem halasztaná későbbre az ünneplést, a szokatlan körülmények ellenére sem.
Az internetes vásárlás során még mindig a házhozszállítás a legnépszerűbb. A vásárlók túlnyomó többsége az olcsóbb szállítást választja, és csak minimális plusz összeget hajlandó fizetni a gyorsabb szállítási módokért.
A takarékossági szempontok figyelembevétele eredményezheti a boltban történő személyes átvétel növekvő népszerűségét is. A járványhelyzet elején még inkább egészségvédelmi okokból, a vásárlások számának és időtartamának csökkentése céljából választották ezt a vásárlási módot.
Az utóbbi időben azonban egyre inkább a normál kiszállítás alternatívájaként veszik igénybe, mert olcsóbb és gyorsabb annál – derül ki az amerikai Deloitte által az idei karácsonyi ünnepekre publikált kiskereskedelmi felmérésből.
Az internetes térben a digitális befolyás is nagyobb: a közösségi média használat enyhén növekvő trendet mutat,
leginkább az ezredforduló környékén és azt követően született fiataloknak, a Z-generáció tagjainak köszönhetően. Mások véleményét sokan figyelembe veszik az internetes vásárlás előtt.
A vásárlók nagyjából harmada ugyanis megnézi a kereskedő honlapján vagy egyéb fórumokon a termékre vonatkozó vevői véleményeket, a vásárlók tizede pedig kíváncsi az úgynevezett influenszerek véleményére is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.