A Toyota közel a duplájára növelte üzemi eredményét a március végén zárult üzleti negyedévében, ugyanakkor a globális szinten is kaotikussá vált csipellátási helyzet miatt az elemzői konszenzusnál óvatosabb profitkilátásokat fogalmazott meg a jövőre nézve.
A tavaly a világ legnagyobb autógyártója kitüntető címet a Volkswagentől visszahódító vállalat 6,34 milliárd dolláros üzemi nyereséget ért el január és március között, ez 92 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál és 7,6 százalékkal üti a Refinitiv elemzői várakozását.
A nagy különbségben bázishatások is közrejátszottak, a koronavírus-járvány kitörését követően a termelést a Toyota több gyárában is le kellett állítani egy időre. A 2020-as üzleti év adózott nyeresége egyébként 20,8 milliárd dollárra jött ki, ez 10,3 százalékos pluszteljesítményt takar. Ezen a soron az idén 2,3 százalékos bővülést terveznek.
A Toyota a teljes üzleti évében 9,92 millió járművet értékesített, a 2022 márciusig tartó új üzleti évre 10,55 millió gépkocsi eladásával számolnak.
Az üzemi nyereség viszont már nem nő ilyen szédítő mértékben, csupán 13,8 százalékos éves bővülést és 23,1 milliárd dolláros eredmény várható a társaságtól, szemben a 24,5 milliárd dolláros elemzői prognózissal. Mondhatni, a cég ezúttal hamarabb kitermelte a tőle elvárt nyereséget. Ezt díjazta is a piac, a Toyota részvényárfolyama 2,2 százalékkal erősödött a tokiói tőzsdén.
A tavalyi kiugró üzemi eredmény egyébként a Toyota készletezési politikáját dicséri, amely a gyártás folyamatosságát garantáló mennyiségű csipet rendelt előrelátóan beszállítóitól, így elkerülhette a legtöbb versenytársát elérő beszerzési problémákat. A csiphiány még a precizitásukról híres németeket sem kímélte, az amerikaiakról nem is szólva.
Ezen a téren hazai pályán is kiemelkedőt nyújtott a Toyota, hiszen a csiphiányra és az egekbe szökött nyersanyagárakra hivatkozva kedden a harmadik legnagyobb japán gyártó, a Nissan a márciussal zárult üzleti évében negatív rekordot jelentő 1,38 milliárd dolláros üzemi veszteséget hozott össze, ez az egy évvel korábbi közel négyszerese,
s jó, ha az idén elérik a nullszaldót. A legfőbb rivális, a Honda pénteken ismerteti számait. Annyi biztos, hogy a csipellátási gondok a második félévre is áthúzódnak, a kínálat nem tart lépést a kereslettel. A helyzetet súlyosbította a texasi nagy félvezetőgyárak februári leállása és a japán Renesas egyik üzemének a kiesése. Előbbinél a sarkvidéki hideg, utóbbinál a pokoli tűz okozott haváriát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.