Némi közhelynek számít, hogy a járvány átalakítja az autóipari beszállítói iparágat (más beszállítói szegmensekkel együtt). Erről felesleges lenne komoly elemzésbe bocsátkozni, tekintettel arra, hogy e tényről már tavaly is komoly kutatások és értekezések szóltak – olvasható a Figyelő cikkében. Az azonban kevesek számára egyértelmű, hogy nemcsak új láncok, piacok és igények alakítják a jövőben az iparágat, hanem egy teljesen új ritmus is. Ez a szektor szintén ciklusokhoz, szezonokhoz kötött, s erre az évtizedek alatt komoly know-how-t és elemzői hátteret építettek ki a cégek. Ezek egy részét dobhatják a kukába.
Természetesen a technológia marad, de ha lehet, azon sem árt javítani, ha már így alakult…
Közel sem csak arról van szó viszont, hogy a szállítások csúsztak, fennakadások voltak, hiszen ezek a hírek unalomig ismertek. Sajnos ennél sokkal összetettebb a probléma: rendkívüli módon felerősödött az a paradigmaváltás a járműiparban, amely még jó pár évvel a járvány előtt indult el.
Leegyszerűsítve: a beszállítóknak eddig is magas mércének kellett minőségben, pontosságban (just in time) megfelelniük, versenyképes áron. A mai szétszakadt vagy csak meggyengült láncok azonban gyorsan regenerálódhatnak. Ami már nagyobb gond, hogy a keresleti szokások változnak, Európa egykori ipari központi szerepe pedig gyengülni látszik.
Az óriási autóipar egésze stagnál, sőt a pandémia alatt csökkent is a globális eladás. A belső égésű motorokkal gyártott gépkocsik teret veszítenek, az elektromos forradalomban pedig az öreg kontinens csak hellyel-közzel tud talpon maradni. A patinás német, olasz és francia gyártói csoportosulások főbb piacai is Amerikába, Ázsiába tevődnek át. Közben régiónk gyártási-összeszerelési szerepe nő még ugyan, de már csak stagnáló, bajban lévő, nem pedig stabilan növekvő nyugat-európai jármű-előállítást szolgál ki. Egyszerűen arról van szó, hogy áthelyeződnek a hangsúlyok. Európa a karbonsemlegesség felé vette az irányt, és az ipart igyekszik ennek szolgálatába állítani, míg a világ keleti felén némileg engedékenyebbek. A gépkocsigyártás, ahogyan maga a hagyományos belső égésű meghajtás, nem a környezet kíméléséről és a fenntarthatóságról híres. Továbbá földrészünk munkaereje is elég drága lett.
A tyúklépésben előrehaladó autóipar a saját beszállítóit is lassítja.
A kialakult helyzetre pedig rátett egy lapáttal a járvány miatti leállások alatt megjelent félvezetőhiány és az összevissza ugráló kereslet. Utóbbi a nagy lezárások, szigorítások idején csökkent, majd a nyitások folyamán oly mértékig erősödött, amellyel nem tudtak számolni a gyártók.
Teljesen átírta, illetve átírja tehát a hagyományos tervezési modelleket az autóiparban az önvezetés és az elektromobilitás. Ráadásul Ázsiát sem elsősorban az amerikai, az európai vagy a japán gyárak, illetve gyártók látják el, hanem egyre erősebbek a helyi szereplők, s közel sem csak az ismert dél-koreai márkák vagy az indiai gyártók-összeszerelők. A tucatnyi feltörekvő kínai brand is ugrott, hogy kiszolgálja – első körben – a helyi vevőket. Bármilyen furcsa, de az uniós autóipari beszállítók szembesültek azzal, hogy piacot vesztenek. Erre azért senki sem mert gondolni a pandémia előtt, hiszen ezen a területen rendkívül erős kohéziók mutatkoztak az EU-ban.
A Deloitte minap közzétett stratégiai előrejelzése minden lehetséges forgatókönyvre felkészíti a piaci szereplőket, hogy a megfelelő időben a megfelelő döntéseket hozhassák meg. Az autóiparban ugyanis nemcsak az elektromos meghajtás, hanem a digitalizáció is egyre nagyobb teret nyer: mind a gyártási folyamatban, mind pedig a végtermékek, azaz a járművek kényelmi, sőt önvezető funkcióiban. Ez – kis túlzással – azt jelenti, hogy rövidesen egy új generációs autó megjelenéséhez akár egy szoftverfrissítés, illetve pár apró dizájnelem is elegendő lesz. Nem árt tudni, hogy egy-egy nagyobb sorozatban gyártott gépkocsi három igen eltérő teljesítménye mögött nagyon sok esetben ma már egy-egy szoftveres paraméter a különbség csupán.
Ráadásul a beszállítói iparágnak nemcsak ezekre kell felkészülnie,
hanem a geopolitikai tényezőkre, például a gyártás, összeszerelés áthelyezésére, áttelepítésére.
Ezen túlmenően a klímavédelmi szabályozások szigorítására, a megrendelésállomány változására, valamint a hatalmas és erős pénzügyi, tárgyalási helyzetben lévő, jellemzően multinacionális szerződéses gyártók, azaz OEM-ek (Original Equipment Manufacturer) árnyomására is.
Az OEM-ek azok a beszállítók, amelyek az adott alkatrészeket közvetlenül az adott járműmárka összeszerelő üzemeinek, az új autókhoz szállítják, de a gyártás terén külső vállalatnak számítanak. Ha használt járműbe vesszük őket, akkor ezek „gyári”, nem pedig utángyártott minőségi szintű alkatrészek. A mai márkák sok ezer kisebb beszállító és pár tucat nagy OEM komponenseiből, illetve komplett részegységeiből állnak. Például a hajtásláncokat, a sebességváltókat, az elektromos alkatrészek többségét sem maguk állítják ma már elő, nyílt szabvány szerint gyártott hozzávalókban (is) gondolkodnak. Kicsit olyan a helyzet, mint a nyílt forráskódú szoftverek esetében, amelyek segítségével önállóan is lehet egyedi kialakítású honlapot készíteni.
Viszont két, egymással ellentétes kihívásnak kell egy beszállítónak egyszerre megfelelnie.
A megrendelők részéről ugyanis erős elvárásként jelenik meg a kiadáscsökkentés, miközben az elektromos- és önvezetőjármű-fejlesztési trendek miatt egyre fontosabbá válnak a drága, költségigényes beruházások is. Az úgynevezett diszruptív technológiák a következő évtizedben felforgatják az autóipart, ezáltal fenyegetést jelenthetnek a beszállítók egzisztenciájára. A korábbi tapasztalatokra alapozva szinte lehetetlen felkészülni a változásokra, mert a lineáris következtetések nem képesek lefedni a lehetőségek teljes spektrumát. Ezért van szükség szcenárióalapú megközelítésre – fogalmazott Schütt Attila, a Deloitte adótanácsadási menedzsere.
Andrási Miklós, a Deloitte üzletviteli tanácsadás üzletágának az igazgatója szerint a vállalat négy prognózisával minden lehetséges forgatókönyvre felkészülhetnek a piaci szereplők. A tanulmányban figyelembe vették egyrészt a technogazdasági ökoszisztémák állapotát és fejlődését, másrészt különbséget tettek aszerint, hogy az autóipari gyártók mennyiben hagyatkoznak majd a beszállítókra és mennyiben a saját gyártású vagy sajátként értékesített termékeikre.
A beszállítóknak meg kell találniuk az arany középutat:
egyrészről nyereségesen kell folytatniuk meglévő tevékenységüket, másrészről alkalmazkodniuk szükséges az iparágban végbemenő jelentős változásokhoz. Ennek első lépése a lehetséges következmények számszerűsítése, ami lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy optimalizálják a stratégiájukat, továbbá újszerű együttműködéseket alakítsanak ki. A stagnáló üzletágakról el kell dönteniük, hogy hosszú távon megéri-e működtetni őket, vagy meg kell fontolniuk a bezárásukat.
Összességében természetesen a fenti forgatókönyveknek valamilyen keveréke, mixe az, amely reálisan megvalósulhat, de nem mindegy, hogy milyen hangsúlyok mentén alakul a jövő járműbeszállítói ipara.
1. Specializálódott óriásvállalatok
Marad a liberalizált globális kereskedelem, stabilan nőnek a gazdaságok, sok innováció zajlik. Az e-járművek egyre népszerűbbek lesznek, és a szoftverek szerepe nő. A beszállítók versenyképes „specializált óriásokká” fejlődnek, amelyek lefedik a beszállítói lánc akár több kulcsfontosságú részét, míg az OEM (Original Equipment Manufacturer) gyártók 2030-ra veszíthetnek a jelentőségükből.
2. Mobilitási szigetek
A protekcionizmus erősödik, a gazdasági bővülés stagnál és a szabályozások nemzetközileg eltérnek, ami erősen gátolja a haladást. Az OEM gyártók egyre inkább a saját piacukra koncentrálnak. A helyi beszállítók az innováció fontos mozgatórugóivá válnak, míg a gyártók a beruházásokért küzdenek. A beszállítók összefognak a technológiai szereplőkkel, s nemzetközi partnerségeket kötnek szoftveres megoldások, járműplatformok és az erre a célra gyártott alkatrészek fejlesztése érdekében.
3. A magányos út
A regionális piacok izoláltak lesznek, és az OEM gyártók kerülnek fölénybe. Nemzetközi érdekellentétek alakulhatnak ki, lassú gazdasági fejlődés és stagnáló technológiai haladás jöhet. A belső égésű motorú járműveknek 2030-ban még mindig jelentős piaci részesedésük lesz. A globális technológiai ökoszisztéma széttagolt, Kína visszavonul a nemzetközi piacokról.
4. Átméretezhetőség a túlélés érdekében
Az ázsiai beszállítók globális terjeszkedése ösztönzi az árversenyt. A nemzetközi szabályozási együttműködés elősegíti az innovációt és jelentős előrelépést hoz az e-járművek fejlesztésében. Az ázsiai országokban 2025-re nő a gépkocsik értékesítése, míg az iparosodott államokban csökken. A jármű-architektúra erősen szabványosítottá válik, amit az OEM gyártók tartanak kézben.
A cikk a Figyelő június 10. számában került publikálásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.