Több mint 1,6 milliárd forintjába kerülhet a fővárosnak a használt német villamosok utólagos klimatizálása – ez derül ki egy lapunk által megismert vonatkozó dokumentumból. Mindez azt jelenti, hogy
a teljes, mintegy 7,7 milliárdos beszerzési költség ötödét a légkondicionálás tenné ki. Az utastéri klíma beépítése járművenként 43 millió forintot emésztene fel, a megvásárolni tervezett 35 villamosra vetítve tehát 1,5 milliárd forintot.
Ehhez jönne még hozzá a járművezetői fülkék klimatizálása 135 millió forintért, villamosonként 9 millióért. Erre csak az első körben leszállított 15 kötött pályás járműnél lehet szükség, mivel a többi várhatóan rendelkezni fog ezzel a funkcióval, mire Budapestre érkeznek, terv szerint 2026-ban. Az sem zárható ki, hogy amennyiben megtörténik az utastér légkondicionálása, ez elégséges lesz a sofőrállások hűtésére is, így a 135 milliós tétel felszabadulhat. Mindez egyelőre csupán becslés, mivel a klimatizálás konkrét műszaki megoldása nem ismert, ahogy az is nyitott kérdés, hogy a járművek vázszerkezete megfelelő-e ehhez a beavatkozáshoz.
Az eladó, a Frankfurti Közlekedési Vállalat (VGF) a már említett első 15 villamos darabját 400 ezer euróért, átszámítva nagyjából 140 millió forintért értékesítené a BKV-nak. A szállítással és a honosítás kiadásaival kalkulálva az egységár már 220 millió forint magasságába szökik fel, amiből tehát 43 millió forint csak a légkondicionálás megoldása.
Ennek a pluszkiadásnak a mértéke felveti a kérdést, hogy mennyiben racionális szándék a klíma utólagos beépítése. Összehasonlításképp: egy új, alacsony padlós, klimatizált spanyol CAF – amelyből a BKK még 51 darabot rendelhetne meg, de a főváros – forráshiányra hivatkozva – nem járul hozzá, 700 millióba kerül.
Mint, ahogy arról korábban a Világgazdaság beszámolt, a főváros összesen 35 darab, a tervezett forgalomba állításukkor már 30 éves Siemens-Düwag alacsony padlós villamost vásárolna meg a VGF-től, amelyhez Karácsony Gergely főpolgármester legfeljebb 7,7 milliárd forint fedezetet biztosított a múlt hónapban.
Az 1993-as, illetve 1997-es gyártású R-wagen nevű kocsikban nincs klíma, viszont a városvezetés abból indul ki, hogy a telepítése műszakilag lehetséges. Ugyanakkor ennek ellentmond, hogy a VGF a saját honlapján arról tájékoztatja a frankfurti utazóközönséget, hogy az utólagos klimatizálására nincs lehetőség,
mivel a járművek statikai adottságaik nem alkalmasak arra, hogy nagy tömegű gépegységeket helyezzenek el a tetőszerkezetre. Már pedig a klímaberendezések súlya akár a másfél tonnát is elérheti.
A BKV mindenesetre hétfőn bejelentette, hogy a cég igazgatósága döntött a „Használt, alacsonypadlós villamosok beszerzése” tárgyú közbeszerzési eljárás megindításáról. Kiemelték, hogy először egy prototípus járművet vennének, a további villamosok megrendelése ennek a tapasztalatnak a függvénye lesz. A fővárosi cég kitért rá, hogy az elkészült honosítási tervnek része a klimatizálás, amely a megítélésük szerint megvalósítható. Ennek kapcsán hivatkozott egy előzetes gazdaságossági számításra, amely alapján a klimatizálás költségeit is figyelembe véve tízéves futamidőre vetítve nagyságrendben hasonló költség mellett üzemeltethetők az R-wagenek, mint a velük kiváltani szándékozott, valóban kiöregedett Ganz-csuklósok. Figyelemre méltó, hogy a BKV azt is megjegyezte, hogy klimatizálás nélkül már több száz millió forint költségmegtakarítás érhető el. Mindez akár azt is előrevetítheti, hogy a főváros végül lemond a járművek klimatizálásáról, ami viszont teljességgel szembe menne mind az utasok elvárásaival, mind pedig a jelenlegi városvezetés által eddig vallott közlekedéspolitikával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.