Nagyot lépett előre a hétköznapi orvoslás a digitalizáció terén.
Igaz, hogy egy kikényszerített helyzetnek, a pandémiának volt köszönhető, de az egészségügyben gyorsan digitalizálhatóvá váltak a betegtörténetek, az előzmények dokumentálása, gyűjtése, s az orvosok és a betegek közötti kapcsolatok hatékonyabbak lettek – írja a Figyelő.
Az elektronikus időpontfoglalás, az e-recept nagy vívmány, csakúgy, mint a páciensek vizsgálati eredményeinek, a kórképeknek az online áttekintése az orvosi létesítményekben, kórházakban, klinikákon és klinikai kutatóközpontokban. Ezekkel jellemzően mindennap találkozhat a beteg akár a háziorvosánál is, de például az nem feltétlenül ismert, hogy a digitalizációs folyamatok annyira bevettek a diagnosztikában, hogy ma már nem kell fizikailag jelen lennie egy orvosnak a vizsgálatokon. Röntgen-, ultrahang- vagy MRI-vizsgálatok eredményeit egy másik városban dolgozó orvosnak küldik, aki ezek alapján állítja fel az anamnézist.
Sőt az új 5G-s hálózatok segítségével bonyolult műtéteket is le lehet vezényelni akár egy másik országból, természetesen egy számítógép és arra alkalmas botkormányok segítségével.
Az egészségügyi ágazat sajátosságai miatt az informatikai szoftverekkel szemben támasztott követelmények igen szigorúak. Ennek az is oka, hogy az orvos és a beteg között bizalmi helyzet alakul ki; egy ilyen kapcsolat kialakítása géppel, robottal, digitalizált eszközzel aligha lehetséges. Az új rendszereknek ezért biztosítaniuk kell az érzékeny adatok biztonságos feldolgozását, a megbízhatóságot, valamint a gyors integrációt a már meglévő informatikai infrastruktúrával. Az új, digitális eszközökön keresztül, távolról nyújtott ellátások esetében a hatékonyság növekedése már elismert eredmény, de a hosszú távú alkalmazásuk betegoldalon még kérdéseket vet fel. A páciens esetleg személytelennek érezheti az ellátás kimenetelét.
Az ügyfélélmény a digitális átalakulás egyik talán legismertebb kifejezése, az egészségügy tekintetében azonban magát a betegellátást és -gondozást foglalja magában. Nemcsak gazdasági, hanem egészségügyi szempontból is hatást gyakorol az, hogy milyen élményt kapunk. Befolyásolja, hogy milyen sebességgel gyógyul majd a páciens.
Csak akkora mértékben érdemes digitalizálni az orvos-beteg kapcsolatot, hogy olyan feladatokat automatizálunk, amelyek ezáltal nem teszik szükségessé, hogy a doktor valóban drága idejéből szenteljünk rájuk. Az orvos nemcsak a szaktudása, hanem a hiteles és bizalmat sugárzó jelenléte miatt is meghatározó szereplője a gyógyulásnak. A technológia révén felszabaduló kincset érő időből így több jut a törődésre, ezáltal a gyógyításra
– magyarázta Benkő Vilmos, a Rózsakert Medical Center társtulajdonosa a Liferay Hungary egyes iparágak digitalizációs trendjeit bemutató sorozatában.
A digitális megoldásokkal tehát – a gyógyszeriparhoz hasonlóan – a szellemi tőke kiaknázására, valamint szektorspecifikusan a törődés fejlesztésére kell törekedni.
A cikket, amely a Figyelő hetilap augusztus 5-iki számában jelent meg, itt olvashatja teljes terjedelmében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.